Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 13818 ggr
LinaK
0

Illaluktande och "varigt" sår.

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Algot (bichon havanais) har naggat sig lite på ryggen/bakdelen senaste veckan, har försökt kollat noggrant under all päls man har inte funnit något. Igår kväll kände jag en tova på ryggen, den var inte jätte framträdande så jag tänkte att jag skulle ta bort den idag istället. Så nu när jag kände på honom var tovan ännu större så jag klippte väck den, och under hittade jag ett otäckt sår.

Eller så och sår, mer ett vätskande utslag. Tänkte då genast på fukteksem/hotspot. Googlade lite på det och det verkar ju som att det skulle kunna vara det. Har varit ganska slarvig med att ha på honom täckte nu under dessa regniga perioderna, och det kan ju vara det som utlöst det (endast en tanke)

Det luktar illa, rinner om det och ser irriterat ut, det är väl i storlek som ett mellanting av en enkrona och en femkrona.

Kan jag behandla det hemma och se om det blir bättre under helgen?

Lite tips på behandling och eventuellt vad som kan användas för att lindra. Som det är just nu verkar han inte vara irriterad av det och är inte på det något.

Lägger upp en bild också, tycker det ser mer ilsket rött ut på bilden än vad det egentligen är men. Ja inte lätt att ta kort på något så litet.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

LinaK
0

Läste på en veterinärsida att man kan behandla med klorhexidinschampo, det har jag hemma. Även något som kallades viatop kan användas efter schamponeringen. Får åka till apoteket och köpa det.

[Doglovers]
1

Ring till någon jouröppen djurklinik och fråga vad du kan använda. Låter ju inte så bra att det vätska och luktar illa. Kostar ju skjortan att besöka dom i helgen, men dom brukar ju inte ta något för en förfrågan per telefon.

Själv använder jag Vetriderm och tvättar med om mina hundar får någon skråma när dom är i skogen. Den är bakteriedödande och torkar ur. Försök att se till att tvätta det ordentligt och att det får lufta.

http://www.veterinarbutiken.se/hudvard/203-vetriderm-klorhexidinspray-250-ml.html

SaraC
0

Usch, stackars lilla Algot Rynkar på näsan

Har tyvärr ingen erfarenhet av fukteksem. Tyckte det var ett bra förslag från #2 att ringa och rådfråga.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

AnneN
0

Tycker absolut det ser ut som fukteksem, har varit med om det flera gånger på hundar och har därför även skrivit en artikel om det där du kanske kan få lite tips.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

LinaK
0

Tack för alla bra svar! Och för en mycket bra artikel Anne, den har jag användning för. Har nu badat honom i klorhexidinshampo och så har han nu krage på sig. Tur att jag hade en hemma! Så nu har vi en trattkatt och en kraghund hemma :P

[Forest]
0

Donna får fuktextem när man har badat henne och sen rakar halsen på henne, så jag kommer inte kunna raka så pass nästa gång för hon får alltid på samma ställe större fuktextem. Jag har följt Annes artikel och fått även en bra salva av vetrinären.

russin
0

Det viktigaste är att klippa rent runt såret - klipp/raka bort päls en rejäl bit utanför där det är friskt.

På tidigare hund som ibland fick våteksem behandlade jag med att tvätta med väteperoxid. torkar upp och tar död på bakterier.

cupcakes
0

Jag har en golden som får våteksem/hotspots lite då och då. Förmodligen har de något slags anlag som gör att de får det lättare, de hundar som får det, men det kan utlösas av väta tillsammans med någon liten skråma i huden där bakterier kan sätta sig. Så det låter inte alls konstigt att #6 har problem att bada och raka samtidigt.

Klipp bort päls en cm utanför såret, och så att det inte kan hänga ner i såret, hellre för mycket än för lite. Sen kan man tvätta med klorhexidinlösning/klorhexidinsprit flera gånger per dag istället för att bada med schampot. Lite smidigare. Såklart se till att hunden inte kommer åt det som du gjort. Om det skulle bli större, kan hunden behöva antibiotika. Det fick min hund när han fick ett eksem på ca 10 cm.

Torrt och rent är ledorden! ;) Kan vara smärtsamt för hunden, men oftast inget de inte kan uthärda utan att det är synd om dem när det är så litet :)

LinaK
0

Tack så mycket för era svar, dom har hjälpt Glad

Ni som haft hundar med hotspot liknande min, tänkte på läkningen. Blir det som var blött innan hårt och stelt? Det känns ju som att det är ett tecken på att det läker. Men vore skönt att höra era åsikter.

Tycker det ser bra ut nu, han verkar inte alls besvärad över det Glad

[Forest]
0

9 japp det blir som en hårdare skorpa.

LinaK
1

#10 Tack Sophie Skrattande Då är han nog på återhämtning.

[Forest]
0

11, tror jag med, får dom sårskorpan så varar det inte eller vätskar sig o så länge han inte besvärar sig över den så är det inget. Det kan sen klia när det läker jag brukar ha kollen på skorpan oxå.

Hemveterinaren
0

Hej!

Din hund har ett fukteksem, en sk. Hot spot. Då det inte är så stort (under 5 krona) så brukar man kunna klara av att behandla det med medicinska bakteriedödande schampon- klorhexidin schampon. Om det är ett större område så behöver man kombinera behandlingen med antibiotika som din veterinär kan skriva ut. Man kan ibland behandla lite mindre hot spots med inflammatorisk och antibakteriella salvor och sprayer så som viatop eller lindra gel spray. Dessa kan även kombineras med schampo. Du behandlar hudområdet i minst 3 veckor, ibland kan man få förlänga behandlingstiden men på områden som är mindre än en 5-krona så brukar det räcka.

Om det inte blir bra så prata med din veterinär. Jag har skrivit en artikel om just fukteksem; hur du känner igen dem, varför man får dem och hur du behandlar dem. Artikeln finns i min webbutik.

Lycka till med din vovve!

Med vänlig hälsning

Hemveterinären

Veterinär Anna-Karin Andersson Landgren

Hemveterinären i Malmö och Veterinarbutiken.se

[Forest]
0

13 hur ser man din webbsida? Glad