Hundar iFokus

Hundar

Etikettoff-topic
Läst 2148 ggr
rosahalsband
0

Bära saker på promenad?

Hej, jag undrar om man kan lära sin hund att bära objekt i munnen på promenader? Jag vet bara om en hund som gjort så och det var min mammas väns Schäfer som hade gjort det sens han var valp :) Min hund kan bära saker ett tag men tröttnar ibland och droppar pinnarna osv, jag vågar ju inte köpa "riktiga" leksaker och ta med ut, känns så hetsigt om man måste hålla koll på en leksak också så den inte tappas bort. Så går det här att lära? hur lär man då det?

Jenna_Nord
1

Grunden i att få en hund att vilja bära saker tror jag är 3 saker..

1. Beröm hunden när den bär på något under promenaden, uppmuntra till det.

2. Lär hunden kommandot "ta den", alltså att lyfta upp något. På så sätt är det lätt att säga till den att ta upp pinnen/leksaken igen om den tappar den. Och beröm mycket!

3. Be hunden släppa föremålet innan den tröttnar på det. På de sättet är de du som bestämmer när det ska bäras och inte. Då blir det inte något som hunden får för sig att göra då och då. Utan det blir ett arbete för hunden :)

Jag brukar ha med mig en boll med snöre på mina promenader som Tyra får apportera och leka med under promenaden. På så sätt blir det roligare att bära också, för leksaken förknippas med något kul!
När vi är på väg hem och bara har koppelsträcka kvar så brukar jag be henne att bära bollen själv. Det har blivit hennes jobb, och hon älskar det. Ibland så släpper hon bollen när hon ska kissa eller annat, men då ger jag bara kommando "ta bollen". Så tar hon upp bollen och när vi kommer innanför dörren i lägenheten säger jag loss och berömmer jäätte mycket.

Men kom ihåg att också börja med små krav! Det räcker att hunden bär saken kanske några meter. Bröm jätte mycket och sen räcker det för den promenaden. Öka på kravet och avståndet allt eftersom :)

Mvh Jenna

rosahalsband
0

Taxck! har redan tränat "ta den" sens hon var 9veckor men hon tar bara om hon vill, så får träna ännu mera :D