14 - 16 veckor, vad gör ni?
Vad gör ni med era 14-16 valpar?
- Vad "tränar" ni och vad tänker ni börja lära in? :)
- Hur långt går ni med era om dagen?
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
- Vad "tränar" ni och vad tänker ni börja lära in? :)
Vi "tränade" en del inkallning och gjorde det så roligt som möjligt. Började även lite lätt med sitt, spotta odyl.
- Hur långt går ni med era om dagen?
Inte långt alls, antingen till gräsplätten på baksidan eller parken på andra sidan gatan.
Våra två är numera vuxna.
Kontaktövningar fokuserade vi mkt på samt att ha väldigt roligt ihop och börja jobba upp Inkallningen. Inga promenader tog vi utan man är mer ute o småstrosar lite på gården, uppe i skogen eller tar valpen i ryggsäcken o går en sväng, släpper ner en stund o bär sedan igen.
// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/
I den åldern gick jag med Enja i hennes takt o det vill säga typ normal gångtakt för min del, bars bitvis lr vila lite annars. Träna på gå koppel och att utforska lite hur det är utanför trädgården. Sen just leka och träna kontakt. Inga krav utan kört mycket med lekträning.
**Vad "tränar" ni och vad tänker ni börja lära in? :)
**Vi övar på det hon redan kan, just nu tränar vi mest ensamhet och att vara i olika rum samt att koppla av mer, att man inte alltid behöver leka och stoja. Molly kan redan sitt, ligg, hit, nej, tass, hennes namn, hämta m.m så det övar vi in mera då och då.
**Hur långt går ni med era om dagen?
**Inte långt.. mest är vi ute på gräsmattan för kissrundor och/eller fri spring. Ibland tar vi en sväng på 5-10 minuter i hennes takt, som är ungefär min egna normala takt.
Vad vi tränade: Vi började tidigt med sitt, ligg, vänta och varsågod. Vilket hon kunde men vi fortsatte upprepa konstant, vi var mycket i skogen och sprang lös och med tanke på det så gjorde vi även sjjuuukt mycket kontaktövningar och inkallning. Mycket koppelträning, fast med korta rundor. Plus att vi började gå på valpkurs vid den tiden också. Har haft höga krav på min hund sen första början och folk säger att det syns på henne men kör inte på för hårt.
Hur långt vi gick?:
jag gick nästan aldrig promenader med min hund, utan det var de 100 meterna till skogen som vi har sen var vi ute i skogen i kanske 15-30 minuter, och då går man ju inte hela tiden utan man stannar o tränar lite osv..
**Vad "tränar" ni och vad tänker ni börja lära in?
**Jag lägger stor fokus på inkallning, kontakt och att komma tillbaka med leksaker/föremål (grunden till uppletande) och även lekutveckling. Vid den åldern kan mina valpar redan sitt, ligg och stå men det blir mycket stadga träning. Klossträning och olika typer av target.
**- Hur långt går ni med era om dagen?
**Jag brukar gå till skogen med mina valpar och strossa omkring i deras takt. Köra lite övningar osv.
Medarbetare på brukshundraser.