Hundar iFokus

Hundar

Etikettaktivering
Läst 1123 ggr
[schäfernronja]
0

När öka vikten i klövjeväskan?

Idag så fick min hund bära klövjeväskan igen, sist hon hade den var för ganska exakt ett år sedan och då bar hon 3 kg. Idag körde jag på 1kg, i början var hon väldigt seg men i slutet av promenaden sprang hon som om hon inte hade vikter på. Är det för tidigt att öka vikten?

Loveradio
0

Ja det tycker jag. Kör samma vikt 2-3 gånger till innan du ökar.

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

Michaela-N
0

Du bör inte höja vikten mycket mer än så. Rekommendationer från hundfysioterapeuter är en maxvikt på 10 % av hundens vikt.

Vattnadal
1

Har man en riktigt bra klövja, som sitter rätt, dvs tyngden hamnar inte ute på ryggen utan över bogen, kan hunden bära 30% av sin vikt när den är vältränad.

Har man dock en billig skräp-klövja, så ska hunden knappt ha någon vikt i den alls. Man får vad man betalar för. Ungefär som att vi inte ger oss ut på fjällvandring med en dålig rygga.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Qepta
0

#3 Lite ot kanske, (sorry TS) men har du tips på bra klövjeväskor?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Vattnadal
0

Ska man inte ut på vildmarksexpedition, så duger dessa gott. Behövs ännu värre, bör man måttbeställa och få uppsytt till den egna hunden.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[schäfernronja]
0

#4 Ruffwear.

Michaela-N
0

#3 Säger vem? 30 % är enormt mycket, det låter inte som en bra idé!

Qepta
0

Jag har en Julius-k9 sele. Till den kan man köpa till en klövjeväska (http://shop.textalk.se/se/article.php?id=21446&art=9244281)

Någon som vet om den är bra?

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Loveradio
0

#3 Vältränade hundar kan bära upp till 1/3 del av sin vikt om man avänder en bra väska och sakta har vänjt hunden. Det står lite överallt. Dock så är väl ca 25% att föredra. Hundar klarar iallafall mer än ynka 10%.

Loveradio
0

#4 Jag rekomenderar varmt Ruffwear.

Michaela-N
0

#9 Säger vem, fortfarande? Är det folk som tror sig kunna hundfysiologi eller är det en utbildad? Det vill jag gärna ha länk på. Vore som om min pyttehund skulle bära 1,05 kilo.