Olika kön olika pris?
Varför är det så att endel ta mer för det ena könet än det andra på valpar? Är inte tikar och hanar lika mkt värda?
Har sett många annonser där renrasiga valpar har sålts av uppfödare men att det ena könet har kostat någon tusenlapp mer än det andra, detta gör mej ganska irriterad då jag själv iaf anser att både tikar och hanar har samma värde!
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Det beror nog på att tikar oftare är högre eftertraktade av någon anledning…

men det är inte alltid det är tiken som är dyrare heller.
_**/Mvh Anne

Det beror lite på ras. Vissa raser är det hanar som är mer eftertraktat och andra raser är det tikar som gäller.
Tycker det är helt ok att ta olika pris. Det är ju inte summan som avgör om ett djur har något värde, ja bortsett från pengavärde, men det antar jag att det inte var det du menade.

Näe det var värdet i allmänhet jag mena men tycker iaf att det är dumt att ta olika priser för olika kön ur samma kull!
_**/Mvh Anne
Jag har aldrig sett det. Kan tycka det är okej om man sänker priset på ett kön, men inte om man höjer.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vad är det som gör att det är ok?
_**/Mvh Anne
Om du t.ex. normalt tar 10 000 för en valp, men du inte blir av med t.ex. tikarna för det priset och då sänker till 8000 så tycker jag inte det gör något.
Men är det tvärtom att man höjer priset på ett kön bara för att man vet att man kan få mer för det så är det en annan sak.
Självklart bör det ju vara samma pris för samma valpar från en kull, men sänker man priset för ett kön om det nu skulle vara mer svårsålda så är väl det ok.

Då är det ju en sak men jag tycker inte man ska börja direkt med att sänka priset
_**/Mvh Anne
Nej inte om man börjar med att sätta olika pris, då bör man väl ha en anledning. Men det kan väl kanske vara så att vissa uppfödare vet att de inte kan ta "fullpris" för ett kön?

Det kan man väl inte veta innan man ens försökt? Finns efterfrågan då dom kostar 8000 borde den inte vara sämre om det kostar 10 000
_**/Mvh Anne
Jo men om man märkt det i tidigare kullar tänkte jag. Men jag har som sagt ingen aning, spekulerar bara kring vad det kan bero på.

Tycker så klart inte att tik och hane har olika värde, men jag förtår uppfödare som tar olika pris för olika kön. Anledningen är ju så krasst att de kan ta olika pris! Jag vet att väntelistan för vissa raser gällande ett visst kön (tik i alla de fall jag känner till) är rejält lång hos extra seriösa/intressanta uppfödare /extra meriterade hundindivider mm.

tycker själv att dom är lika mycke värd änn om det är en hane eller hona.