Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2483 ggr
Cazzos
0

Vargdebatten

Hej! Jag har en läxa där jag ska beskriva vargdebatten ur ett objektivt synsätt, och jag ska föra fram egna åsikter och diskussioner.
Jag tycker personligen att denna uppgift är väldigt svår då jag har haft noll intresse för denna debatt, dock har jag varit medveten om den. Så därför behöver jag hjälp med källor jag kan hitta information från?
Eller om ni här på Hundar iFokus är kunniga inom vargdebatten?

Tack på förhand Glad

Mvh

[Doglovers]
0

Här har jag hittat lite för dej att läsa. Googla på varg och du får massor att läsa. Ett råd är att du försöker läsa både positiva och negativa händelser och åsikter. Vargdebatten är väldigt infekterad och många har svårt att vara sakliga i sina inlägg. Men här har det gått jätte bra.

Det var inte det allra lättaste arbetet du fick i skolanFlört Länken är bara en av alla som finns. Jag har tagit det från vår dagstidning.

Lycka tillSkrattande

http://na.se/sokresultat?q=varg&sorting=publishdate:DESCENDING

Cazzos
0

#1 Tack så mycket!

Sorry för sent svar, men jag har kommit ganska långt nu, och jag har läst ditt PM. Om du vill så kan jag skicka min text till dig Flört

Ska kolla dina länkar. Tack ännu en gång! Skrattande

[Doglovers]
0

Du får jätte gärna skicka över så jag får läsa. Det vore väldigt intressant.

MJAOOO
0

Här har du en länk från Norrtäljetidning om området där jag bodde.

Riala området m.m

Många emot och många för…

http://norrteljetidning.se/sokresultat?q=varg&sorting=publishdate:DESCENDING

HALLLOJJJ!

Min Flickr

[Doglovers]
0

I dag läste jag att det är ett jaktbrott om man råkar köra på en varg. En kompis krockade med ett stort vildsvin i går och bilen blev rejält tilltuffsad. Inte blev han anklagad för jaktbrott. Man kan väl inte rå för om något djur hoppar upp framför bilen och det är halt och kolsvart ute. Det här är faktiskt att gå lite för långt tycker jag😄

[Doglovers]
0

#4 hur är det med Riala reviret. En del säger att det blivit lugnare och andra att det är som det brukar. Har du märkt något?

MJAOOO
1

Jag bor tack o lov inte där längre och orkar faktiskt inte "bry" mig längre. Diskussionerna är väldigt infekterade och man ska passa sig vad man säger till vem.. Dom är galna. Då menar jag på båda sidorna. Men du frågade om det är lugnare, antar att du menar om vargarna vart framme nått? Det händer saker hela tiden. Men det absolut sista jag hörde var bara några veckor sedan så kom en bekant med bilen och fick syn på vargarna.. Grejen var att dom lufsade vidare PÅ vägen som dom struntade i bilen som kom. Då måste man fråga sig, tycker jag, ska vargar vara tama??? Hur kommer det se ut om några år?? Jag ÄLSKAR djur och skulle aldrig önska att något djur far illa.. Men jag älskar min hund mer än en okänd varg..

HALLLOJJJ!

Min Flickr

vallhund
1

# 6

Ja det har blivit lugnare sen de 2 malamuterna som jagade en häst i sken o anföll ryttaren när denne åkte av, avlivades.

# 7, debatten här är som en somarbris jämfört med hur den är i Dalarna o Värmland.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

KickanW
7

En viktig grej som jag tycker att man ska ha med när man skriver om vargdebatten är att det faktiskt ligger så mycket mer än själva vargfrågan bakom. Jag kommer från en liten ort i Hälsingland där varghatet är absurt, men man märker ofta att det egentligen handlar om att "Politikerna i Stockholm inte ska bestämma över oss på landet" snarare än just vargens vara eller icke vara.

Sen ligger det dessutom mycket historia bakom som vare sig man tror det eller inte faktiskt påverkar oss. I alla sagor är vargen ond, elak, smart osv.

Så det finns så mycket saker i denna debatt som gör det svårt att föra en riktig debatt. Det handlar till ganska liten del om ren logik, fakta och rationalitet.

[Doglovers]
0

Det är fakta, fakta och åter fakta som gäller. Människorna i landsbyggden känner sej maktlösa och överkörda. Men att komma med uttrycka som " jag ska skjuta varendra varg" kommer man ingen vart med. Eller lägga ut gift. Det är någon son fullständigt förlorat fotfästet som gör. Men hur ska man få det hållbart. Här knallar en omkring i stan och en annan attackerade ytterligare en person med kopplade hundar. Ett par mil i från går varg in och dödar 24 får och fler flyr i panik till skogs eller drunknar. Ägarna sökte bidrag för stängsel och det tod 17-19 månader…! Att få ett svar !!! Fäbodbruket, vår kulturhistoria håller sakta men säkert på att tyna bort. Länstyrelsen betalar ut bidrag för att hålla utrotningshotade djur, som tas av rovdjur som ersätts av länstyrelsen !!! Snurrigt värre😀

[Doglovers]
0

Det är inte okey med halvtama vargar. "Stora stygga vargen" slutade jag tro på när jag var ungefär 3 år😃 Därimot ser jag vad som sker. Vargen är en energisparare och springer rakt fram på vägar med vägvinnande trav. Den kan förflytta sej upp till 5 mil på ett dygn.

[Forest]
1

10 att fäbobrukat börjar tyna bort har sina förklaringar oxå det är inte lönsamt att bruka dessa o varg har alltid vart med i bilden även förr. Nu är det väl så att man får eubidrag redan för att föda upp utrotningshotad ko,fårarten mm o tar nu ett rovdjur något får man igen ett bidrag. Detta med att en varg anfaller ett par med två hundar har jag helt missat o läsa du får gärna länka. men gör en varg så anser jag man kan ta bort eller förflytta vargen.

nottheonly
1

Det jag undrar lite över är hur vargarna helt plötsligt verkar vara så tama och orädda för människor? börjar deras mat i skogen ta slut och därför drar de sig närmare byar, eller är det någon som har matat dem, eller har de helt enkelt blivit mer nyfikna bara…?

Är det någon som har nå teorier?

KickanW
5

Jag tror inte att TS mening var att vi skulle börja diskutera vargfrågan här, men det är svårt att låta bli att svara när ni ställer såna här frågor.

Jag tror inte att vargen börjat bli tamare. Vargar är otroligt skygga och håller sig gärna undan. Att de ger sig på t.ex. får är inte särskilt konstigt utan bara naturligt. Det som hände i Riala för något åt sedan är ytterst ovanligt och är knappast något som händer dagligen.

Jag är uppvuxen på landet (dock där det inte finns något vargrevir) och mina föräldrar har kalkoner och höns. Vi har fått en hel flock kalkoner dödade av lodjur en sommar och får nästan varje sommar ett par höns/kalkoner tagna av räven. Vi har aldrig någonsin tänkt att detta är onaturligt eller att lodjuret/räven måste dö. Det är vårt ansvar att se till att skydda våra djur och har man djur ute så är det en risk man får ta att de blir uppätna av vilja djur. Såklart att det inte är kul när det händer, men ska vi börja utrota alla andra djur i skogen för att få leva i fred?

Det är VI MÄNNISKOR som sprider ut oss över landet och ger djuren mindre och mindre plats att leva ostört på. Dessutom envisas vi med att vara i skogen och dessutom sno deras mat genom att skjuta älg.

Jag förstår om man vill ta bort inidivider som kommer för nära, för att skydda människor. Men detta är som sagt ytterst ovanligt och enligt vår lagstiftning så får man skjuta dessa individer. Så jag förstår inte riktigt grejen…

SaraC
4

#13 Under licensjakten sköts många så kallade alfadjur och par som bildat revir, många revir blev alltså negativt påverkade av jakten. Det är en trolig anledning.

För övrigt tror jag som #14 att detta med att vargarna blir mer orädda och tama i mångt och mycket är en överdrift.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
1

14 ne jag vet att säkerligen ville ts ha mer hjälp att hitta lite läsbart men eftersom andra skrev så var det svårt o låta bli Flört Tror oxå på det du säger/skriver.

MJAOOO
1

Vargarna i Riala området har för lite skog att röra sig i. Därför träffas dom på mycket oftare. Det leder till att det händer olyckor.. Jag vågar absolut inte gå ut i skogen med min stora Schäfer blandis, jag skulle inte kunna förlåta mig själv om det hände nått. För tydligen får man just, skylla sig själv.. om man plockar svamp i Riala skogarna.

Så, jag tror kanske inte dom är tamare. Utan mindre rädda då dom ser människor mycket oftare än "vanliga" vargar.

HALLLOJJJ!

Min Flickr

oskartoller
1

Jag bor i vargrevir och länsstyrelsen har gått ut med att man inte ska ha lös hund i skogen.

Sen tycker alla att det är väldigt misstänksamt att det åker bilar med täckta kärror där det står Kålmordens djurpark på. Undrar vad dom gör här.

SaraC
2

#18 Släpper ut massor med vargar i skogen såklart! Cool

Praefatio
3

Ett intressant perspektiv att ta upp, är varför just vargen är den som får ta all skit. Årligen skadas och "jagas" människor av ilskna älgar, hjortar, vildsvin… Dödsfallen vid möte med älg, hjort och annat vilt är ungefär lika många som de med varg. Vargen är med andra ord inte farligare än andra vilda djur i vår natur.

Jag har mött både varg och älg till häst. Vid vargmötet klappade jag i händerna och tjoade ett par gånger, så sprang den snabbt till skogs trots att jag satt på ett potentiellt bytesdjur. En av älgarna däremot har jag haft ett riktigt, riktigt otrevligt möte med som slutade med att den "jagade efter oss" i rask trav. En grann älgtjur, två meter hög. Ruskigt otäckt att bli jagad av ett sånt djur - jag kan lova att jag var minst lika rädd då som jag skulle varit om vargen jagade oss. Jag möter älg flera gånger om året vid mina ridturer, men har bara sett varg en enda gång. Trots detta förespråkar jag inte på något sätt att utrota älgen från Sverige… så varför skulle jag förespråka vargutplåning?

vallhund
0

# 18

Trolleritrollara, vad har du för källa på det?

[Doglovers]
1

Dom där täckta kärrorna tar kjag med en nypa saltFlört

Det gick samma vandringsmyter här också.

Vad tycker ni om detta då. Det är rent förj*****Skrikandes

Var går gränsen för hur mycket dom ska utsätta vargen förSkrikandes

http://www.jaktojagare.se/aktuellt/flyttvargens-valpar-ska-adopteras-bort#.UJvEat4Y8BI.facebook

nottheonly
0

http://fagersta-posten.se/nyheter/1.1874568-webb-tv-varg-strosade-runt-i-bostadsomrade

#20 Håller med dig! Läskigt det där med älgen.. de kan vara riktigt elaka!

vallhund
2

# 22

Skulle behövas ett nytt iFokus efter det avdöda konspirationer, varginplantering i fokus.

Det finns ju två jägarförbund, vilket som är vilket har jag inte koll på numera, men det ena är rabiata vargutrotare, typ.

kl

Skall vi få en livskraftig genetisk frisk stam i Sveriga/Skandinavien så krävs det import av nytt genetiskt material, pejl o jakt av kunniga jägare som inte dödar av alfadjuren.

Kalli
3

#18: Det där med täckta kärror har jag också hört talas om, fast då stod det Nordens Ark på dem.

Alltså, med tanke på hur stor rabalder det skulle bli om det kom fram att djurparker åkte runt och planterade ut varg i svenska skogar tror du på allvar att de skulle åka runt med kärror där deras namn står tryckt på sidan? För det vore såklart helt omöjligt att hyra eller köpa en "anonym" kärra i såna fall och på så sätt undvika att väcka misstankar?

Nej du, det du insinuerar är ren myt. Det förstår nog vem som helst.

[Doglovers]
1

#20 Håller med. Alla vilda djur ska man ha en väldig respekt för. Ilskna älgar är inte att leka med. Och kommer man på häst, så tror jag inte djuren upplever det som att det finns en människa där. Jag kommer väldigt nära djuren till häst.

Men risken att möta en älg är ju mycket större eftersom dom finns i större antal juFlört

Vad anser ni om att tiken i renbetsland ska få valpa för att sedan bli fråntagen sina små?

[Doglovers]
1

Här snubblade jag över en artikel angående Riala.

http://sverigesradio.se/sida/artikel.aspx?programid=103&artikel=5341314

SaraC
1

Var faktiskt med en bra artikel i min lokaltidning idag,

Vill "lösa" rovdjursfrågan genom lokalt inflytande

De viktigaste arbetsuppgifterna

[Doglovers]
0

#29  Tack för länkarna. Jätte bra artiklar. Det här är det många som eftersöker. Så alla känner att dom kan vara med och påverka. Att slippa kännna sej överkörda och maktlösa. Då kommer acceptansen automatiskt tror jag. Sen finns det alltid dom som inte tycker som andra, Men dom ska lyssna extra mycket på.

Om alla tycker likadant så blir det ju inte så många olika tyckenSkrattande

Vi har ju älgskötselområden här och det kan bli heta åsikter i blandSkrattande

Fy jag mår dåligt när jag tänker på den stackars vargtiken som dom använder som som något expriment objekt. Nu planeras det att ta valparna för henne när hon valpatSkrikandes