Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 3202 ggr
BlackieSixx
0

Försäkring?

Hej!

Har lite funderingar , och behöver samtidigt lite råd & tips, därför undrar jag;

» Vem har du försäkring hos? Och varför väljer du just den?

» Vad kostar den?

En del säger Agria , en del folksam. Så nu undrar jag vilka som är bäst, varför & priser hos olika. Samt tips om fler ställen än agria & folksam?

MVH
// Cissy - BlackieSixx.blogg.se

Jetaime
0

Jag har min försäkring hos Agria, betalar runt 1700 för den. Uppfödaren hade Agria så jag fortsatte med det. Katten har däremot sveland, men det var min mamma som tecknade den på honom för flera år sen..

Praefatio
0

#1 Per år? Vad har du för ras?

Haha, jag häpnar alltid när jag hör vad hundförsäkringar kostar, det är så himla billigt! Hästen betalar jag 550 kr/månaden för!

Jetaime
0

1640:- låg den på exakt, på ett år ja. Då ingår livsförsäkring och veterinärvård på 25000, grundsjälvrisk på 1400 samt en rörlig självrisk på 15% inom en 125 dagars eriod. Jag har en Aussie.

Belimas
1

Det beror på vad det är för ras också Flört jag betalade runt 500:-/månad för min förra hund men så var det också en rätt så sjukdomsdrabbad ras.

TS
Vi har alla våra försäkrade hos IF av den enkla anledningen att de är de enda med fast självrisk + att villkoren är helt okej också. Vi har vet.vård för 50 000:- samt livförsäkring och betalar drygt 1400:-/år per hund.

russin
0

Vet inte om försäkring är så billigt - det beor på rasGlad

Min förra ras kostade förra året 4800 kr per år och det var ändå den lägsta veterinärvården…

Nuvarande hundar är båda försäkrade för högre veterinärvård och ändå är båda billigare tillsammans än min förra hundFlört

Praefatio
0

Ojdå, vilken skillnad! Går det att ringa försäkringsbolagen och få prisförslag? Jag räknar med att kunna ta över försäkringen när jag hämtar hem min hund om drygt en vecka men vill gärna ha ett hum om vad den kommer att kosta redan innan. Finsk lapphund ska ju vara en frisk ras utan rasbundna sjukdomar, så jag hoppas på en hyfsad låg försäkringspremie! :) Det är ju altid skönt att komma billigt undan!

JessicaRex
0

På min första hund hade jag Agria och till en början så gillade jag den försäkringen för de täckte det mesta och när man uppnått självrisken så gick de in och betalade. Men efter något år så försvann den förmånen och man fick sedan betala 20% av kostnaden även om man uppnått självrisken. Vilket innebar att man fick betala en slant i alla fall.

På min andra hund har jag nu If och den försäkringen är jag väldigt nöjd med. När min hund fick operera sitt ena korsband så gick hela operationen på ca 13 000 - 14 000. Av den summan fick jag betala 145kr vilket var en tratt och omläggningssaker till såret som kompresser och lite annat.

Så om jag ska tipsa om en försäkring så är det If och jag har min försäkring på autogiro så jag behöver inte ens tänka på att betala den utan det gör sig själv. Känns skönt att veta att den alltid betalas =)

Jetaime
0

#6 Ja, det är klart du kan! :)

Praefatio
0

#8 Då blir det ytterligare en sak att göra imorgon helt enkelt! :) Jag har inte den blekaste om vad jag betalade sist jag hade hund faktiskt, men de var försäkrade hos Agria båda två i alla fall… Hade varit smidigt att ha försäkring hos Folksam, har hem-, person- och hästförsäkring där redan.

Helt OT, din visningsbild kan vara bland det raraste jag sett på länge.

vallhund
0

Vad man skall ha för försäkring beror på vilken ras man har o vad man vill ha ut av sin försäkring.

En av mina valpköpare valde en billig försäkring, funkade bra tills hunden fick framtassen mosad av baklämmeln på slaktbilen (han arbetade på en köttnötsbesättning). Försäkringen täckte ingenting eftersom hunden fyllt 9 år. De betalade villigt ur egen kassa o bytte bolag för nästa hund.

En bekant till mig som föder upp AST hade alla sina djur i ett bolag (inte billigt), när en av de behållna valparna visade sig ha oliksnabbt växande ben i ett framben så visade det sig att försäkringsbolaget bara täckte 5000 kr för ev op av dylig medfödd skada.

När jag var KP för Miltons fond, RIP, så stötte vi då o då på valpköpare vars säljare tyckte att det räckte med vetförsäkring på 20 000 = avlibning nästa om det behövs en operation, oftast kostar dessa mer än så.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Praefatio
1

#10 Ja, lägsta veterinärbeloppet ska man helt klart passa sig för att välja. Jag har alltid haft högsta möjliga belopp. Som du säger, operation med övernattning och bevakning blir snabbt väldigt, väldigt dyrt.

Kalli
0

#6: De flesta försäkringsbolag har så att man kan räkna ut kostnaden för en försäkring på deras hemsida.

För att svara på ursprungsfrågan har jag Folksam, betalar 3.600:- per år för båda hundarna. Då är ersättningsnivån 40.000, fast självrisk 1.500 kr, rörliga 20%, självriskperioden är på 125 dagar.

Valde Folksam för att jag tyckte att de var billiga i förhållnande till vad man får. Gillar långa självriskperioder och låga självrisker. När jag väljer till nästa hund kommer jag tittat närmare på Optimal och Dina Försäkringars djurförsäkring.

Dina försärkingar verkar generellt hålla en ganska låg premie. Optimal försäkring har en självriskperiod på 365 dagar och sänker bara sitt maxbelopp till hälften av ursprungsbeloppet när hunden fyller 10 år vilket jag tycker är bra. Agria sänker ju numera inte maxbeloppet alls vilket gör att jag antagligen övervägt dem också till nästa hund.

Jag är dock inte alls missnöjd med Folksam, de har varit väldigt behjälpliga när vi behövt använda försäkringen. Det enda jag tycker är negativt är väl att de smyghöjer priset två gånger när hunden fyller 4 och 7 år eller liknande. Men de är oavsett ganska billiga jämfört med en del andra bolag så.

Portie
0

Har Agria eftersom uppfödaren hade det så då fortsatte vi såklart med det.

Betalar ca 245 kronor i månaden.

Är väldigt nöjd, allt har funkat fint, jag har fått bra hjälp av dom när jag har behövt det och har fått ersättning utan problem.

[eeklund]
0

Har Agria, betalade 2005 kr för ett helt år.

Har Agria liv, veterinärvård på 50 000kr, självrisk på 2300kr och rörlig på 15%, rehablitering och medicin :).

Sigriiid
3

Vi har IF Stor hundförsäkring på vår kooiker Bira. Fast självrisk var ett stort + o så verkar den bra o jag har bara bra erfarenheter sedan tidigare av IF.

Betalar ca 2700 om året och har 2.500 kr i självrisk (125 dagar) och upp till 50.000 i vet. kostnader.

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

russin
0

Det finns ju det relativt nystartade bolaget Optimal.

Jag fungerar själv på att flytta över mina hundar dit under våren om inget oförutsett händer - jag får mycket bättre villkor där och tycker dom verkar väldigt vettiga nu när jag pratat med dom. Något högre självrisk, men samtidigt mycket längre självriskperiod. För min personliga del så sänks premien med mer än 30% per hund vilket blir 1500 kr billigare per hund och år. Det är en hel del pengar. Dom ersätter ändå dom saker jag tycker är viktiga för mig.

Jag har Agria nu och har alltid varit nöjd med dom, men gillar inte riktigt att dom gjort "förenklingar" i sina villkor. Visst, nu täcker försäkringen nästan allt - men jag vet inte om jag är villig att betala en dyrare försäkring bara för att det numera ska ingå cellgifts-och cytostatikabehandling för cancersjuka djur ! Det är inget som jag skulle välja att göra och vill inte betala det i min premie.

Man får verkligen sätta sig ner och räkna, läsa villkor osv för det kan skilja en hel del mellan olika försäkringsbolag - och vad vill jag själv ha ? Det är det viktigaste att sätta sig in i.