Hundar iFokus

Hundar

Etikettbeteende
Läst 951 ggr
Vargafrost
0

Stress i bilen

Jag känner nu att jag börjar slita stora hårtossar i, mer eller mindre, ren oförståelse över Gerplas beteende. Och irritationen över att hon vägrar skärpa till sig.
Hon är nu 8 månader, väldigt aktiv och minst lika intensiv i det hon gör. Inga egentliga problem att koppla av hemma - men däremot i bilen… Hua! Hon är ett riktigt monster!

Om hon inte skäller, så biter hon sönder inredningen. Ibland har det fungerat att ha med något ben, men det är långt ifrån alla gånger. I bakluckan finns det två luckor i golvet, fast på sidorna (plus den stora i mitten, då). Dessa två, speciellt den ena, tycker hon är jätterolig att slita upp och tugga på/slita bort tyget på. Smetade på chili utan verkan, och har nu kört nagellacksborttagningsmedel (med aceton), vilket ibland hjälper. Men när hon är riktigt speedad, som hon oftast är, så skiter hon i det och ska tugga på den ändå.
Svårt att komma åt framifrån valfritt säte, och svårt att stanna var som helst för att säga till henne ordentligt.

Lösning? Någon?
Ja, jag vet om att min unghund har värdelös passivitet i annat än hemmet, jag behöver inte veta det - lösningar däremot är välkomna.

Vänliga hälsningar
Jenny, sajtvärd på Agility iFokus
Driver även bloggen Hundtokiga

joheck
4

Använd bur åt na i bilen. Träna sedan hemma på att i buren tar man det lugnt.

rosahalsband
0

Bur eller munkorg, men det måste förknippas med att slappna av och inte stress innan det används.. Eller bara träna i stilla stående bil på att slappna av korta stunder, förlänga stunderna, kanske ta en kortis runt i någon minut först, börja försiktigt och ha myyycket tålamod!

[Forest]
0

Gillar hon att åka bil? det låter som att hon tycker det är kul men ändå inte? Jag har en som inte gillar åka bil hon blir stressad och sitta i bur för hennes del var ännu värre än sitta i sin sele och brevid någon. Hur har du hunden i bilen? Jag har hört mycket bra om sätta dom i bur det ska lugna dom dessutom tryggt att de sitter i bur, pröva dig fram sen att träna med stilla stående bil kan oxå hjälpa som 2 tipsar dig om.

Viccan92
0

Håller med #1 en bra gallerbur funkar säkert. Min hund bet sönder en sån tygbur så galler är det som gäller.

Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast

Vargafrost
1

Bur ska införskaffas, dubbel sådan, så det känns inte jättesmidigt att införskaffa en annan gallerbur så länge.
Var ner och "tränade" lite i bilen tidigare ikväll, "slängde" helt enkelt in henne i bakluckan och satte mig själv i baksätet och bara väntade. Dessvärre skulle far min låna bilen när hon började lugna sig lite, hade vi fått en kvart till tror jag nog att hon hade gått och lagt sig. Så det tänkte jag försöka fortsätta en del med.

Grejen är ju att hon gärna sitter och håller koll på omgivningen, vakthund som hon trots allt är.

#3 Jadå, hon älskar att åka bil, på gott och ont. Flyger in när man öppnar bakluckan.

Vänliga hälsningar

rosahalsband
1

Om hon "vaktar" så går det också att träna bort, kanske lära henne att bilen är en säker plats där vakt inte behövs :)? Men det låter som stilla bilträningen kommer hjälpa er så jag håller tummarna!

Vargafrost
1

#6 Vaktig ras, och jag vill ändå ha kvar vakten - men att hon lägger av när jag säger att det räcker. Tungan ute
Nu känner jag att jag är tröttare än vanligt, så ska plocka unghund och knalla ut i bilen och sätta oss. Uppdaterar när vi är inne igen!

Vänliga hälsningar

Vargafrost
1

Var nog lite väl mycket folk i rörelse för hennes del nu. Hon la sig självmant någon sekund till slut, och satt därefter rätt lugnt ändå och bara kollade, så det fick räcka för den här gången.

Vänliga hälsningar

[Forest]
0

8 träna korta stunder och som du gör avsluta när det är bra/går bra :) Hoppas att din träning ger resutlat det brukar det göra. Vi har oxå fått tränat hoppa in och ur bilen och att koppla av i stilla stånde bil :) Nu sitter våran rätt så stilla hon är mer rädd att åka men blir inte åksjuk så hon kräks iaf men mår någ lite illa det tror jag alla gånger. Men klar skillnad är det idag än var det var för några månadersen då vi börja träna i bilen.

Vargafrost
0

#9 Känns skönt att få någon "bekräftelse" på att det jag gör (förhoppningsvis) är rätt, även om det antagligen kommer ta sin tid. Glad
Skönt att det går bättre för din lilla tjej också! Glad

Vänliga hälsningar

Noksi
1

Ja det är bara till att träna korta pass som du gör, avsluta så fort hon varit lugn några sekunder :)
Vi har tvärtom ditt problem. Vår vovve är heeeelt lugn i bilen men får ångest så fort vi ställer oss utanför dörren till huset.

Lycka till! :)