Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 6268 ggr
[Nattkola]
0

Vuxden tik som juckar på valp

Min 5 åriga tik har börjat jucka på min valp (7 månader) när de leker.

Hon har aldrig juckat på någon eller någonting innan. Vad kan det bero på?

Valpen verkar inte bry sig, utan leker på som vanligt.

Är lite orolig att det kanske betyder att valpen ska börja löpa (jag ska nämligen gå kurs nu i fem veckor framåt), men jag har inte sett några fysiska tecken på det…

LucyLove
0

Det kan handla om dominans, att 5åringen vill visa vem som bestämmer. Jag vet inte hur tiken beter sig mot valpar i allmänt, tar hon det försiktigt med dom eller sätter hon dom på plats? :) Min 1åriga hane kan börja jucka på bästa kompisen Astrid när de leker, och då är hon ändå äldre.

Men det är bara en tanke.

[Nattkola]
0

Hon låter alltid valpen få precis som hon vill. Enda gången jag har sett henne säga ifrån är när hon hade ögoninflammation och valpen höll på att bet henne i ansiktet. Men det är en av de få gångerna som jag sett att hon sagt ifrån.

SaraC
10

Skulle snarare säga stress/överslagshandling.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jamie+Engla
0

De är nog dominans, Engla som är ledarhunden här hemma gör det efter några dagar på en ny hund och sedan så ska det lekas på hennes vilkor. Engla är den som vi låter träffa en ny hund först, för hon visar direkt vem som bestämmer.. Jucka gör hon på dem som redan funnits i flocken en längre tid och då är det för att den ska börja löpa, eller Engla själv.

Välkommen till kennel Fashion Star
Medarbetare på Hundutställning

[Highonbluetomorrows]
3

#3. Min tanke också. Kanske blir det för vild lek mellan de båda?

SaraC
0

#5 Min gubbe är alltid snäll och tålig med valpar, men några gånger när det blivit för intensivt och han har juckat på valpen. Han juckar aldrig på något eller någon annars.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Forest]
4

säger stress och överslag helt klart

[Nattkola]
0

#4 nej jag tror inte att det har med dominans att göra för hon är inte dominerande på något annat sätt.

3 5 6 7# Jag har också tänkt attd et kanske är en överslagshandling. De leker väldigt intesivt. Men det har först börjat senaste veckan.

Är det något jag kan göra för att förebygga det eller ska jag bara avbryta henne när hon börjat (det är vad jag gör just nu)?

Annso_
2

Jag skulle absolut avbryta, kan bli väldigt fel om hunden får fortsätta ett beteende som slår upp pga stres..Så jag tycker du gör helt rätt..

Praefatio
2

Jag skulle avbryta, lugnt men bestämt. Tror också att det är en överslagshandling för att leken blir lite för intensiv, och då är det ju bättre att fokusera på att avbryta leken än att avbryta juckandet så att säga. Annars blir det ju ytterligare ett stresspåslag på tiken. Jag hade nog mutat med varsit märgben eller något annat som får dem att ligga och varva ner en stund.

[Nattkola]
0

Hon är lätt att avbryta, bara att putta lite lätt på henne så slutar hon. Men tänkte om det finns något jag göra för att förebygga det. Eller någon rimlig förklaring varför det dyker upp nu, de har ju kunnat leka utan problem tiidgare.

Vattnadal
4

Det kan ju vara hormoner och löp på gång, som gör att hon blir stressad och får en överslagshandling vid häftig lek.

Juckande kan vara sexuellt, dvs 2 tikar juckar på varandra vid löp. Detta gör de egentligen främst för att få igång båda till löp. I naturen lever ju döttrarna med sin mamma, och det är bra om alla löper samtideigt. Detta då pappan håller sig toll mamman, och struntar i sina döttrar. Samtidigt är döttrarna skendräktiga då mamman har valpar. De kan då öva på att ta hand om småsyskonen så att de har mer koll inför egna valpar i framtiden, samt att de kan hjälpa till att dia valparna.

Hane som juckar på tik kan vara översexuellt om hon inte löper. Han kan även jucka på hanar, främst kastrerade som kan lukta gott, eller okastrerade med, av ren lusta.

Annars är det oftare som unghundar juckar som överslagshandling. Avbryt vänligt men bestämt. Lugna ner hunden genom att kanske sitta ryggsäck ed.
Fundera sen över vad som hänt den dagen. Är hunden övertrött? Har de lekt för häftigt/för länge? För att färebygga, kom på vad som utlöser det och avbryt detta innan det går för långt nästa gång.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

Här har vi två juckhundar vid löp, jag kan förebygga detta med att träna gärna genom lägga spår eftersom detta tröttar ut utan att spinna upp dom i varv. Så mitt tips är se vad som har gjorts under dagen och avbryt när du ser tedens till att äldre tiken blir lite väl uppspelt. Som 12 säger kan detta oxå bero på att hon kan vara på g i löp eller om valpen är så gammal och kanske själv ska komma i löp.

tycker 12 skrev bra och bra tips :)

[Nattkola]
0

Jag misstänker att hon har varit lite lätt skendräktig senaste tiden, så kanske de som kan trigga det?

Jag hoppas verkligen inte hon sk ain i löp eftersom hon löpt i augusti, och hon har tidigare år löpt först i april.

Men deet är nog en överslagshandling. Vissa dagar har de senaste veckorna blivit lite lite träning eftersom jag haft mycket i skolan och emd jobbet, så kan varit att hon varit lite understimulerad och då blivit alldeles för till sig i leken.

Men nu har det lugnat ned sig för mig och vi har dessutom börjat tävlingskurs. Så förhoppningsvis försvinner juckandet då.

Kan säga att det bara hänt ett par gånger, så det är inte hela tiden varje gång de lekt.