Tik rent praktiskt?
Hej!
Jag undrar hur det fungerar att ha tik rent praktiskt?
Tänker mest på löp… Hur går det till? Måste man springa och torka hela lägenheten? Hålla superkoll så inte andra hundar kommer fram under höglöp så det inte händer en "olycka"?
Har alltid haft handjur så har liksom inte satt mig in i hela den här proceduren riktigt. Nu funderar jag på att skaffa en tik men känns lite "krångligt" just för att jag inte vet hur allting funkar :)
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Tikarna brukar vara väldigt bra på att ta hand om blodet själva, så om man inte har en riktig liten slarvmaja så blir det bara enstaka bloddropp att torka upp. Det kan vara smart att lägga en filt på tikens favoritsovplatser så att det inte råkar komma blod i soffan t.ex.
Ja, man bör absolut ha stenkoll under höglöpet. Jag skulle inte ta hem hanhundar alls under höglöpet, risken är att tiken får väldigt mycket uppmärksamhet och blir stressad.
Det är inte krångligare än att ha hanhund :) En klar fördel är att de uschligaste kisspromenaderna går fort: En hanhund i spöregn vill ju fortfarande ofta ta ett varv eller två runt kvarteret, medan en tik sätter sig på närmsta gräsmatta och kissar på en gång.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg
Tack för bra svar! :)
Men hur länge blöder dem då? Och hur blir tiken under höglöp?
Jag har läst lite om skendräktighet också, att de blir deprimerade osv och det verkar ju superhemskt för dem!
Det där med snabba kisspromenader i spöregn låter ju däremot som ett klart plus :)
/Malin, medarbetare på Bulldogg iFokus
Jag har mest haft tikar och jag tycker inte löp är speciellt jobbigt. Jag täcker soffan och har tikskydd nattetid om dom sover i sängen - inget skydd om dom inte sover i min säng.
Jag torkar golvet om det behövs - vissa har varit slabbigare än andra, men det är bara ta bort mattor om det är en hund som blodar mycket. Det är ca 3 veckor per gång så det stör mig inte - det blir bra tillfälle storstäda lite extra efteråt
Jag har bara haft en tik som haft oerhört jobbiga skendräktigheter och hon blev till slut kastrerad. Övriga tikar har jag märkt en lugnare period dom första två månaderna efter löpet, men inte mycket mer.
Men det är lite som att ha 3 hundar i en när har skaffar tik. En före-löp-pigg hund, en efter-löp-lugn hund och så den däremellan
Olika tikar skiftar olika i humör beroende på vart i löpcykeln dom befinner sig - och vissa märks det knappt alls på.
Vad gäller höglöp så går det inte säga hur tiken är - vissa blir slynor och vill ställa upp sig för varendaste hane dom ser och andra vill välja ut en. Oavsett så bör man ha strikt koll så inget sker.
Jag har två tikar har haft en till innan dessa. Ang löp är det olika men alla mina har vart helt okej i löpen i sina humör det kan variera vissa älskar alla hundar andra snäser av. Jag har aldrig någon hund lös vid löp då jag inte litar på att de lyssnar på komanon till 100% och det har kommti fram en del lösa hundar/hanar så man kan ha mer koll så inga olyckor sker. Ang blödning så har detta varierat mycket en som blöde en del och hade liten stumpsvans som guppade och detta gjorde att det vart en del blod på väggar när svansen gick=hon hade tikskydd dagtid. De andra har tvättat sig väl men haft tikskydd nattetid för slippa få fläckar i sängen. Har skinnsoffa men ofta sover dom på filt i soffan därmed tvättbart.Våtrorkar golven som vanligt ser jag en prick så torkar man detta med lite papper o medel, inte löpen har vart jobbiga.
Jag har två tikar och gör som dom andra här i tråden, lägger filtar i möbler där dom brukar ligga och städar som vanligt. Mina är duktiga på att städa efter sig (och varandra, till andras stora förskräckelse, haha) och det lilla som ändå blir på golven torkas med mopp vid vanliga städet.
När vi är hos andra så har dom tikskydd.
Mina synkar även sina löp med varandra, så ca en vecka efter att Humla börjar så börjar Tia också.
Jag skulle inte heller ha några hanhundar i närheten av mina under löp.
Humla blir rätt deppig när hon löper, inte alls sitt vanliga jag, medan Tia är som vanligt förutom att hon blir himla kissnödig (= ska kissa tusen gånger ute och kan även råka kissa inne någon gång).
6 haha ja det där med kissa mycket ute det är klart men måste visa hur banan går vart de bor oxå 
#7 Ja, det blir varannan meter ungefär ;) Rätt tröttsamt när man ser att hon inte ens har något kiss kvar men ändå ska klämma fram en yttepyttedroppe, bara för att :)
8 haha jag säger doppa toffsen i gräset 
Mina tjejer är hejjare på att stå på frambenen för att pinka högt - och dom behöver inte löpa för att göra det 
10 det gör DOnna här när det är kallt ute så när frosten komm hade jag en två benting 
Vår tik kunde blöda nån droppe i hennes bädd men inte mer, inte så mycket att man märkte av det i alla fall. Hon höll efter själv.