Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 2738 ggr
Cablips
0

Min gråhund mår inte särskilt bra :(

Har en gråhund som är 12 år. Hon har de senaste veckorna blivit sämre och sämre. Hon har i nuläget slutat äta och dricka, är väldigt svullen och hård över magen och luktar väldigt illa ur munnen. Har försökt pytsa i henne vätskeersättning och lite köttfärs. Maten kräktes hon upp. Hon är väldigt slö och vill helst inte röra på sig i onödan och det verkar göra ont när man trycker över bröstkorgen och magen på henne. Vad kan det vara för fel? Förstoppning? Vore jättetacksam för alla svar.

Frida B
36

ring veterinären för sjutton!!

Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus             
_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Frosstis
5

Vet inte vad man ska göra, men säger som #1, ring veterinären!

Changrila
12

Säger som övriga två. RING VETERINÄR. Vänta inte till imorgon heller, åk in så fort det bara går.

---------
Två glada salukis: https://www.instagram.com/ninniosterholm

[dynamitella]
20

Amen herregud. Om ett barn hade betett sig så hade man väl för sjutton åkt till doktorn redan.

Jag blir mörkrädd.

Shamall
2

Finns det något skäl att du inte ringt veterinär än?

För annars så ger jag dig ett måste och det är att ringa nu, spelar ingen roll vilken tid det är, det jobbar alltid jourhavande veterinärer någonstans i Sverige.

Det spelar egentligen ingen roll vad jag säger att det kan vara eller vad du ska göra åt det för jag kan inte se din hund och är heller inte LEG. veterinär.

Jag har canser, tarm-sjukdom/problem, och förstoppning i huvudet vilket är tre väldigt olika saker = Du måste tala med veterinär.

Jag hoppas verkligen att du inte finner mitt svar som provocerande men för din hunds bästa så gör det du skulle gjort för länge sedan.

Skriv gärna en uppföljning sen:)

Shamall

Cablips
1

Klart jag haft kontakt med veterinär!!!! Tror ni jag är helt puckad??!! Ville bara höra om det fanns någon som haft liknade symptom och vad det var för fel på den hunden.

Vill absolut inte att hon ska lida på något vis!

Men jag ber om ursäkt för att jag frågade…..

Tack ändå!

[dynamitella]
11

Vad sa vetrinären? Det är viktig fakta som kan peka folk i rätt riktning.

Och ja.. jag trodde att du var lite oansvarig, då det faktiskt finns folk som skriver liknande trådar som inte varit i kontakt med vet!

Förlåt för mitt antagande.

Frida B
5

#6 men om du inte skrivit att du kontaktat veterinären är det ju klart att vi tror att du inte har det?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cablips
1

Veterinären sa att vi skulle avvakta tills i morgon bitti. Har ändå lyckats få i henne relativt mycket vätskeersättning så veterinären bokade in oss på en tid i morgon bitti.

**När jag skrev inlägget tänkte jag inte på att skriva att jag haft kontakt med veterinär, jag ville bara höra om det fanns någon son varit med om nåt liknande.
**

UlrikaD
9

Bor du väldigt långt borta från närmsta veterinär? För annars förstår jag inte varför veterinären du pratade med inte sa åt dig att åka in.

Hon kan ju lika gärna ha magomvridning som förstoppning. Och luktar det illa ur munnen, någon infektion.

Och gör det ont över bröstkorgen kan hon ju ha ont i lungorna och problem med att andas osv. Det kan ju vara vad som helst.

Och en hund som slutar äta och dricka är det ju ganska akut med:(

Frida B
0

#9 skulle ändå åkt in, det låter inte som om den veterinären hade koll.. det låter nämligen rätt alvarligt i mina öron, om det var min hund hade jag åkt in direkt! hunden är ju också såpass gammal

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cablips
0

Bor en bra bit ifrån närmaste veterinär och verkar inte ha ont ellers svårt att andas. Hon låter rätt mycket när hon rör på sig men det har hon alltid gjort så jag tror inte att det är av smärta. Är det något stort medicinskt fel på henne så är ju frågan om det är värt för hennes del att genomgå eventuelle ingrepp (operation menar jag alltså) eller om det är lindrigare att hon får somna in.

Frida B
0

#12 om hon inte äter eller dricker brukar det vara alvarligt, tycker ändå ni ska in till veterinären! hur länge har hon slutat äta?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cablips
0

I förrgår fick hon lite kokt kött och det åt hon upp, dock inte särskilt mycket men litegrann. Igår fick vi i henne ytters lite köttfärs och idag provade vi med hennes absoluta delikatess, älghjärta, men det åt hon inte och det är inte likt henne. Hon fick även lite köttfärs men den kräktes hon upp.

Frida B
5

#14 då är det någonting som en veterinär bör titta på anser jag, nu på en gång. hoppas det går bra för eran hund!

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cablips
0

Hon har varit dålig på att äta de senaste två veckorna men har dock ätit lite, lite.

Frida B
7

#16 två veckor!? har ni väntat två veckor? ursäkta mig, men varför? om hunden ätit dåligt så är någonting fel. det kan vara vad som helst, men varför inte vara på den säkra sidan? eller är jag för nojig?

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

Cablips
0

Hon har haft såna perioder förut där hon ätit mindre då det inte varit nåt fel på henne, just därför så har vi väntat. I onsdags följde hon med till skogen och då verkade hon lite piggare så vi trodde hon var på bättringsvägen.

Shamall
9

Kanske bara ska säga detta, få får anta att var och än som äger ett djur och har manke att be om hjälp i ett forum på denna sida vårdar sitt djur efter det bästa den kan.

Att sitta och trycka ner just nu ger nog inget annat än ilska.

Veterinär är kontaktad och vi vet inte hur varken hunden är, dens sjukdomshistoria eller något annat. dessutom har hunden några år på nacken.

Shamall

[cutiepiepolly]
0

Det är nog ingen förstoppning, det låter mer som ascites, ett patologiskt tillstånd med vätskeansamlingar (så kallad askitesvätska) i bukhinnehålan. Fråga veterinären om just detta. Det är en mycket allvarlig sjukdom…

thilda-
0

jag tycker det låter nästan lite som mag omvridning.. men det kommer att märkas ganska snart om det inte redan gör det för hunden kommer att bli helt apatisk och dregglar en hel del..´men annars stämmer det ganska så bra in på det tidiga skedet..

Michaela-N
2

Ja, är det magomvridning märks nog det ganska snart på din hund, för obehandlad magomvridning leder till döden.

LinaK
2

Jag hade tagit hunden till veterinären omdelbart igen, något står ju inte rätt till med hunden.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Sophie&Segra
0

Ja, magomvridning är det inte - för då vore hunden död nu.. Eftersom inlägget skrevs igårkväll.

Hoppas hunden fick träffa en veterinär nu på morgonen och att dom kunde hjälpa henne! Glad

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

Cablips
0

Hunden fick vi avliva. De trodde att det var livmodern det var fel på och eftersom hon var så pass gammal så hade vi inte så stort val. Tack för alla inlägg!

Qepta
0

Beklagar

// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se

Frida B
0

#25 beklagar :(

_(f.d MelvinMimmiLufsen)

[Forest]
0

25 beklagar förlustan Gråter

Erika89
0

Beklagar förulsten. :(

emelie__88
3

MÅSTE bara få skriva detta nu! Hoppas inte TS tar illa vid sig!!!! Tdligen finns det fler ELAKA människor här. Vilka tror ni att ni är? Har fått erfara att man inte ska skriva på forum, men ibland vill man ha svar/ får något bekräftat o allra minst kanske få reda på om någon vart med om samma sak eller liknande.. Då känner man att man har ett stöd.

Tänker inte ta någon som helst skit eller kritik på mitt inlägg nu för jag anser att jag är tusen gånger smartare än er och besitter även en förmåga många av er inte har, nämnligen EMPATI!!! Jag har tagit mina djur till vetten när det har behövts men har också avvaktat, ibland kanske på lite chans så då är väl jag med en jubelidiot som ni vill utmärka trådstartaren till som inte tar sitt djur till veterinär i första skedet.. NI vet ingenting om djurets anamnes eller djurets vanor m.m…. min tik kan vara svår att få att äta ibland och har alltid varit det men skulle jag ha skrivit det här så hade antagligen någon hoppat på mig om att hunden är dödssjuk och du ska till veterinär med henne, det är magomvridning blahablaha…

Nu slutade tyvärr väldigt olyckligt för denna hund så jag hoppas att ni har dåligt samvete för era jävla antaganden… Hur mycket hade inte ägaren hoppats på att det hade varit något lindrigare tror ni? Rätt hög önskan om det skulle jag tippa på i allafall.. Men jag ska komma ihåg detta och försöka att anmäla er hela bunten för era små påhopp.. En del är ju överallt och leker veterinär/gurus av olika slag.  VAR ÄR INNEHAVAREN AV iFokus SIDAN? SÄTTER NI INTE STOPP FÖR SÅDANT HÄR?? I MÅNGA AV INLÄGGEN PÅ VISSA SAJTER ÄR DET VUXENMOBBING SOM PÅGÅR, ser inte de ansvariga det är då min undran? Stödjer ni mobbing och anklageleser till utsatta människor som ni inte har en aning om hur den mår/ eller vad det är för människa?

Och till er som skriver idiotiska kommentarer till folk, det är de man föresten blir mörkrädda av: Blir ni tillfredsställda av att klaga på folk/märka ord och jag rent av SÅRA en annan människa som ni inte känner??… Ni har väl ingen aning om hurvida TS är en ansvarstagande hundägare eller inte? Helt sjukt är vad detta är! Är mer än förbannad faktiskt! Vuxna människor som inte vet hut! Usch, vad det äcklar mig!

Till TS: Hoppas att allt gick lugnt till och att ni repar er från händelsen. Beklagar hemskt mycket.

Tack för ordet!

emelie__88
2

PS. tänkte ju att detta är ju en sida som man ska uttrycka åsikter hej vilt tydligen så nu gjorde jag det med då… det tas ju i allafall ingen hänsyn till andra människor!

Sophie&Segra
2

Men herregud..

Nu har jag läst tråden igen, kan du citera VAD du anser vara påhopp/vuxenmobbning?

Själv hittar jag då inget..

Och till dig TS, jag beklagar verkligen - vet allt för väl vad du går igenom. Kram!

Mvh, Sophie www.teamsegra.wordpress.com
Sajtvärd på Brukshundraser & medarbetare på Problemhundar.

LinaK
5

#30 Nu är det ju som så att trådskaparen i detta fall inte valde att delge att veterinär hade varit kontaktat, jag antar att de som skrev inlägg om att veterinär borde kontaktas inte kunde förutspå detta. Och då hundens tillstånd var allvarligt så är det klart att folk reagerar på det som skrevs och gav som rekommendation att kontakta veterinär omgående då läget verkligen var akut så som det beskrevs.

Du får gärna skriva till mig VAR du tycker någon gjort ett personligt påhopp. Den personen som skrev att den blev mörkrädd av detta har ju bett om förlåtelse i denna tråd. Annars kan jag inte se något som är konstigt.

Däremot gör du ju själv påhopp här på medlemmarna på sajten, så jag ber dig tänka på hur du skriver i fortsättning och så ber jag dig att inte använda svordomar.

Undrar du något så får du gärna kontakta mig. // Lina Medarbetare på hundar ifokus

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

SaraC
3

#30 Du får gärna tala om i PM till mig vilka inlägg det är som du anser är påhopp. Jag kan inte se några sådana.

Kommer nu att låsa tråden då den inte längre är aktuell.

TS - Beklagar förlusten!

Edit: Såg efter att jag postat att du redan svarat Lina!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Inlägget är låst för nya kommentarer