Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2910 ggr
Silversak
0

Namn till tik!

Hej!

Jag kommer troligtvis skaffa en hund i Januari. Har börjat klura på namn men hade velat ha fler förslag och även åsikter om de namn jag funderar på.

Det första namnet som jag kom att tänka på var: Prim och det andra Flicka. Vad tycks? ;P

Kom gärna med fler förslag, men vill veta om Prim och Flicka låter alltför tokigt eller inte… :)

(Namnet är till en Border collie)

Zofia89
0

vad är det för ras? stor eller liten hund?Glad

Praefatio
2

#1 Border collie, står det :)

#0 Jag tycker att Flicka är sött, lätt att komma ihåg och säga. Prim är fint men jag gillar tvåstaviga namn som är lätta att ropa, Prim ligger inte alls bra på tungan. Risken är att man blir otydlig och uttalar det olika från gång till gång.

Vad gillar du för något? Böcker, filmer, artister tycker jag är bra utgångslägen när man ska välja namn. Karaktärer man gillar eller "idolnamn" (min första hundkärlek var döpt efter min mormors favoritpoet).

Gillar man t.ex. Harry Potter, Sagan om Ringen och Star Wars så ligger Luna/Ginny, Nenya/Arwen och Leia nära till hands.

Annars gillar jag att döpa hundar efter namn från deras ursprungsland. En rysk ras får ett ryskt namn, en finsk ras får ett finskt. Border collie kommer från Skottland, så då kan ett keltiskt eller typiskt skotskt namn vara snyggt. Här har du t.ex. en lista på skotska flicknamn.

Zofia89
0

Sorry såg det inte :-( Flicka passar bra :-)

Silversak
0

#2 Okej :) Jo det är ju det som är problemet med namnet Prim. Faktiskt så försökte jag hitta namn från Harry Potter, men hittade inget som jag tyckte passar… :/

Jag gillar mycket Fantasyböcker och filmer, därav jag ville ha namn från Harry Potter. Försöker komma på namn från filmer och böcker, men har inte hittat ett tillräckligt bra ännu!

Arwen dock tyckte jag faktiskt var ett bra namn.

Jaha vad kul, ska kolla in namnen där då.

#3 Det är lugnt! Vad bra, tycker om det namnet efter att jag såg filmen Flicka. :)

mikafika00
0

jag tycker det är coolt med namn som kan vara till både killar och tjejer t.ex Joy, Charlie eller Kim

Sigriiid
0

Flicka tycker jag är ett jättevackert namn :)

// Emmily
Besök gärna vår blogg: http://birasblogg.wordpress.com/

sunnys
0

Sammi, Nova tycker jag är fina namn. Flicka var också jättefint :)

teezan
0

flicka var ovanlig och det är alltid kul :) vi var inne på en tik till en början och jag var sugen på tilda, indra, freja, esther, elli & iris (för övrigt mitt favoritnamn sedan länge. fast hade en katt som hette det plus att om jag får barn och det är en flicka kommer jag välja det namnet ;)

är sjukt svårt med namn! vi valde som sagt en hane och det var riktigt svårt! är alltid bra att ha förslag och sen när man får hem sin hund märker man vad som passar just honom/henne :)

teezan
0

# 4 åh, om jag valt från harry potter hade jag tagit hermonie :) tycker det är väldigt gulligt. men gissar på att du redan valt bort det ;)

joheck
1

Hedwig tycker jag om det ska vara från harry potter^^.

Silversak
0

#5 Jo det är rätt fint faktiskt. :)

Vad bra att ni tycker om Flicka, tror nästan jag bestämt mig för det om hon passar i det namnet!

#8 Ja det är väldigt svårt med namn, men Iris tycker jag också är väldigt fint.

#9 Jag funderade snabbt på Hermione men släppt idén ganska snabbt då jag tycker det är lite för långt!

#10 Hedwig är rätt sött, men känns ändå inte rätt för mig. :)

htt
0

Ginny eller Luna? :)

Adalissa
0

Flicka tycker jag var fint :)

Andra tips - Elora, Sess, Ce'Nedra

/Ada
-----------------
Hemma hos mig bor två marsvin, två katter och en massa dammråttor
Blogg: http://blogg.vk.se/camilla

impo123
0

Flicka va fint!:)

// jennifer

[Forest]
0

Flicka hade jag en häst som hette ursnäll litet sto så därför gillar jag flickan. Pirm var mycket sött jag gillar oxå PimPim (hallonbåtar) tycker du ska se sen på valpen vad du tror passar. Säger grattis till bli med valp snart du måste bjuda oss på en massa bilder sen med o säga vilket namn du valde Flört

Silversak
0

#12 Tyckte inte att de heller passade, funderade på Luna ett tag men. :)

#13 Ja, det var fina namn!

#15 Jaha, vad kul! Jo, PimPim är ett favoritnamn som jag haft länge ;)

Jo, jag tänkte välja ut ett par fina namn och se vad hon ser ut som. :) Jadå, bilder kommer, men dröjer ju ett tag!