Hundar iFokus

Hundar

Etikett: pälsvård-omvårdnad
Läst 22456 ggr
Chumagia
8

Hjälp! Asfalt på tassarna!

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hejsan!

Det kommer antagligen låta som att jag ljuger nu, men på i princip alla vägar på hela orten där jag bor håller det på att läggas ny asfalt, och när min mamma var ute och gick med vår hund idag så tänkte hon inte på att den var nylagd så asfalten fastnade i pälsen mellan hundens trampdynor.

Hon går nu och "asfaltar" av sig på golven i lägenheten och jag har ingen aning om hur jag ska få bort det, vill inte att hon ska slicka i sig det då det kan vara farligt för henne så jag har satt på henne två par strumpor (i brist på annat).

Försökte med YES och vatten och skrubba och allting, men asfalten sitter som berg och vill inte lossna, det verkar snarare bara gegga runt ännu mer.

Vad ska jag göra för att ta bort asfalten?

Geru
0

Uh, du måste nog använda något starkare saker för att få bort det. Typ bensin lappar eller något. Vet dock inte om det är farligt för hunden det.

“I don't think the human race will survive the next thousand years, unless we spread into space.”

-Stephen Hawking

Katthemsmatten
2

Asfalt innehåller olja, så du måste ha en olja för att ta bort det. Försök med smör/margarin om du har det hemma. Ofarligt för hunden och det gör heller inte ont som lacknafta riskerar att göra.

Medarbetare Hittekatter iFokus

russin
0

TS - man kan tro du bor i Norrköping, för här har vi skämtat om ifall kommunen vunnit på lotto med tanke på att under en kort period verkade lägga om varendaste asfalterad vägbit….Foten i munnen

russin
4

Jag skulle klippa bort så mycket som bara går - sax eller trimmer.

NoraNora
2

Det har hänt mig också… Klipp bort så mycket du kan först och främst. Sen använde jag aceton (nagellacksborttagning) och jag har för mig att det tog bort det mesta. Sen vet jag inte hur nyttigt det är men skölj av tassarna efteråt med vatten. Då försvinner nog det mesta av acetonet..

Chumagia
0

#1 Det vågar jag nog inte testa, för hundens skull

#2 Ska testa det direkt! Tack så mycket!

#3 Haha, näää jag bor faktiskt utanför Uppsala. Ja, det kan man faktiskt tro här ute också. Ny asfalt överallt och vägarbeten överallt också! Tack för tipset, jag ska försöka att klippa!

#5 Tack för tipset! Mamma och jag funderade också på att klippa bort det!

russin
0

Om du använder acteton, så se till att ha hundens huvud bortvänt - det luktar så starkt att den kan börja dreggla och må lite dåligt.

LinaK
0

Säger som några andra redan sagt: Klipp bort pälsen, har läst tidigare på en sida där dom har nått som kallas pälsvårdsakuten så kan vaselin få bort asfalt.

// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

Katthemsmatten
1

#8 Vaselin kan säkert fungera. Klart enklare att få bort asfalten om man kan klippa pälsen först så mycket som möjligt.

Chumagia
7

Hejsan alla!

Jag fick bort asfalten med babyolja och mild ansiktsrengöring (:

Tack för alla tips, hade aldrig tänkt på babyoljan om inte folk här nämnt olja (:

Katthemsmatten
2

Kan vara bra att tänka på att det är lättare att få bort oljebaserade produkter med olja.