Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundtillbehör-hundprylar
Läst 2412 ggr
LillPom
0

''Eget halvstryp'' till en valp??

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej alla !

Jag fick mitt nya koppel,sele och halsband idag! Jätte lycklig :) Men saken är den att jag valde den smallaste storleken som fanns. vilket var typ 20-35 cm eller nått sånt.

Tyckte att de lät normalt då många andra har typ samma mått.

Men när jag fick hem den idag så tyckte jag minsta var litet … men vet inte hur liten en pom valp är :S Så jag testade lite och lyckades få den att bli lite mer som ett ''halvstryp''

Skulle de funka bra i värsta fall?? Om ni tittar på bilden.(har sele med) Men vill koppel träna mycket i halsband senare för utställning.

Sele har jag i början för att inte valpen ska lära sig att inte dra ifall den gör det.

Annso_
1

Jag PERSONLIGEN skulle aldrig sätta på min valp det minsta som har halvstryp (även fast det egentligen bara är en grej som gör att det är lättare att ta av o på halsband eftersom man ej ska behöva knäppa upp det ) Det finns to.m hundklubbar där du ej är välkommen om du har halv/hel stryp på valp

Jenna_Nord
1

Jag hade aldrig haft ett halvstryp på min valp, även om det inte stryper särskilt mycket. Att gå i halsband och koppel ska vara behagligt för en valp och halvstryp tycker jag man kan vänta med tills hunden är lite större och har mer koppelvana.

Mvh Jenna

LillPom
0

Jag frågar om hur jag ska göra?? Inte att jag vill använda det :S… Kan inte någon kanske ge tips på nått man kan använda som stopp?? Skulle en säkerhetsnål funka tro??

Då blir det ju inte halstryp längre.

Annso_
0

Håller med 2# och det ska finnas påståenden att hundar inte märker av halstryp på det sättet men min vuxna hund kan inte ha halvstryp då han får panik när det dras åt..Även om då inte själva strypdelen drar åt alls

Praefatio
2

Ett sånt där nylonhalsband kostar ju inte mer än 40-50 kronor, då kan jag nog tycka att man är lite väl sparsam om man inte köper ett som faktiskt passar valpen. Köp ett nytt om det är för stort, och använd detta senare när valpen har vuxit i det.

Jenna_Nord
2

Antingen kan du ju sy en söm som håller fast halsbandet eller helt enkelt köpa ett nytt halsband du kan ha i början. Finns ju även katthalsband du kan kika på om du behöver ännu mindre.

Mvh Jenna

russin
0

? är det bara jag sm inte fattar ?

Halsbandet ser ut att vara väldigt ställbart, så varför inte ha kopplet i ringen istället ?

20-30 cm lär knappast vara för litet, då min 5 kg kraftiga heeler har mindre än 30 runt sin hals nu som vuxen Flört

Det finns även massor med billiga halsband som duger åt en växande valp - det är så kort tid dom har dom. Däremot är det svårare att hitta breda små halsband (breda halsband är skonsammare än smala) - jag tycker alla är för smala, så när min blev vuxen så blev det ett från utlandet istället. Det är även lätt att köpa en storlek större (som då är bredare) av ställbara och så syr man in dom.

LillPom
0

Okej! :)

Jo men alla typ har varit och sagt det där kommer inte funka XD… men jag har tyckt att de bodde funka XD

Jenna_Nord
1

Gör som jag gjorde. När jag skulle hämta min valp så möttes vi i Höör utanför en gigantisk djuraffär med stort sortiment. Så de var bara att gå in med valpen och pröva halsband direkt i affären tills man blev nöjd.

Då är du säker på att du får ett till vettigt pris och som sitter perfekt :)

Mvh Jenna

LillPom
0

#9 Det ska jag göra :) Måste söka upp en djuraffär inärheten av uppföddaren :)

russin
0

30 cm är ganska stor på en liten hund och till en pom är nog tom 20 för stor när den är valp Flört