Väldigt exalterad valp
Hej!
Tänkte höra med er om ni har lite tips och råd till mig. Min valp är nu 15veckor gammal och har inte haft särskilt mycket kontakt med andra valpar eller hundar då jag har hört så mycket olika saker om detta. När vi är ute på hennes små "behovs" promenader så blir hon enormt exalterad och upphetsad när hon får syn på en annan valp/hund, hon börjar då dra väldigt mycket i kopplet för att få komma fram till hunden, får hon inte det så drar hon så mycket att det måste göra ont i nacken på henne. Hon kan även gnälla/pipa och ibland skälla, hon ignorerar mig totalt i dessa lägen, fungerar inte att locka med godis eller säga hennes namn eller försöka få hennes uppmärksamhet alls. Hon har verkligen ALL fokus på hunden.
Om man istället låter henne få hälsa på hunden så blir hon inte lugnare av det, utan hon tror att hon får leka med hunden då och försöker bjuda in till lek, går man undan då så skäller/piper/gnäller hon och drar i kopplet igen.
Min mamma har nyligen skaffat valp och då fick min valp och mammas valp träffas, samma sak där - min valp är oerhört "på" och exalterad och upphetsad och mammas valp lunkar lugnt omkring. Om dem sedan får leka så är det min valp som är oerhört "på" och inte förstår när den andra valpen inte vill mer.
Till saken hör även att hon knappt kan vara avslappnad, överhuvudtaget, förutom när hon själv går och lägger sig för att hon är trött. Jag har försökt med dessa "avslappningsträningar" där man håller i henne på golvet, smeker lugnande och håller fast tills hon slappnar av, men det går inte. Hon slänger sig hit och dit, skäller, piper, gnäller, biter - allt möjligt utom att lugna ner sig. Har suttit som längst en och en halvtimme..
Har ni några råd/tips till mig? Har även precis börjat på valpkurs, första gången var i lördags och det var ju helt omöjligt. Hon blev superexalterad över alla valpar, jätteupphetsad, all fokus på valparna istället för på mig, och det gick knappt att utföra någon övning överhuvudtaget för hon var så fokuserad på alla andra, hon drog och slet i kopplet och var helt omöjligt.
/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.
Glömde säga att hon är en blandras, om det är av intresse att veta. Raserna hon har i sig är pyreneer, schäfer och labrador. Eventuellt är där något mer, men det vet inte uppfödaren vad det kan vara för något.

Låt henne enbart hälsa på hundar ni känner och bara när hon lugnat ner sig lite, lugnar hon sig inte går ni vidare. Låt henne inte dra fram till andra hundar då kommer du få bekymmer när hon sen blivit stor och stark. Börja göra mycket kontaktövningar inne i lugn och ro. Öka sen till att träna ute med lite störningar i form av folk/hundar som passerar på långt avstånd osv. Gå inte för fort fram.
Det här när hon leker med din mammas valp. Om hunden hon leker med inte är stark psykiskt nog att sätta gränser så måste du göra det. Är hon för på så måste du gå in i leken och styra upp det lite. Avbryt henne, lugna lite och låt henne sen återgå till leken. Klarar hon inte av det ändå så skulle jag letat upp en vuxen bra och stabil hund som kan säga ifrån på ett rättvist sätt så hon förstår.
När ni är hemma kan du lära henne att du bestämmer när hon ska lägga sig och hur länge hon ska ligga kvar där du har lagt henne. Låt henne inte traska runt som hon vill hela tiden och stressa upp sig hemma. Bestäm dig för att, nu ska hon ligga här jämte mig i 3minuter tills jag säger att det är okej att gå någon annan stans osv. Nu är hon ju väldigt ung fortfarande men detta kommer du har nytta av senare, när du kan lägga henne på en plats i en timme för att hon behöver slappna av osv.
1) Låt henne inte hälsa på (främmande) hundar när hon gnyr! Ni lär henne bara att "tjatar man tillräckligt så får man som man vill". Det går att jämföra med ett barn som slänger sig gråtande på affärsgolvet för att denne inte fick en marabou, varav föräldern skäms och köper en marabou för att tysta barnet. Vad lär sig barnet? Jo, att skrikgråta på golvet i affären löser allt.
Det du däremot bör göra, från och med idag, är att hålla jättenoga utsikt efter andra hundar och se till att avleda valpens uppmärksamhet INNAN hon har förstått att det är en hund på väg. När en hund stressat upp sig så är det i många fall onödigt att ens försöka. Hunden har blockerat en helt, som du märkt, och har fullt tunnelseende på det roliga. Så se till att hålla avstånden, genom att du spanar efter hundar och sedan för bort din valp en bit från denne så det inte blir lika intensivt.
Låt valpen ha några lekkompisar, gärna äldre hundar som hjälper till att uppfostra valpen när den blir för framfusig, och stoppa den själv om den är för aktiv.
2) Du har en blandras av rätt krävande raser, varav passivitetsträningen är superviktig! Det är ofta viktigare att lära en valp/hund av krävande ras att slappna av än att aktivera den, eftersom den kommer aktivera sig själv ändå. Googla passivitetsträning och lär efterhand valpen kommandon som "gå och lägg dig" "stanna" "ligg" etc.
Aktivera även mentalt (det är en liten valp som ej ska gå på riktiga promenader än) med godisspel eller att nosa upp grejer i gräset. Det borde göra den lugnare överlag OCH kan dessutom användas när du tränar hundmöten. Om hunden använder nosen är det ofta rätt "lugnande", och godis är också "lugnande", så kasta gärna ut godis i gräset för att avleda lille valp när det kommer hundar.
3) Googla även "skvallerträning." Och öva kontaktövningar hemma inför nästa kurstillfälle. Lycka till! :D
Tack så jättemycket för båda era svar! Hon är väldigt duktig på kontaktövningar inomhus, lite sämre utomhus så får försöka öva mer när vi är ute 
Passivitetsträningen tycker jag är faktiskt, jättehemsk! Sist satt jag med henne i en och en halvtimme utan att hon lugnat ner sig, hon skäller/piper/gnäller, slänger sig hit och dit, bits - ja verkligen allt! Det är hemskt och det gör ont i mitt lilla blödiga hjärta. Jag vet att man inte ska ge upp men det känns bara hemskt att hålla fast henne och försöka klappa samtidigt som hon ser helt panikslagen ut, hon andas så snabbt och flåsar som en tok. Om man släpper henne och lägger henne på golvet istället så försöker hon gå iväg..
Det där med att kasta godis i gräset var en bra idé, det ska jag testa. 
Har ni sele till vovven? Vi kör med sele, har en ung hund som drar nåt enormt, så slipper det dra så mycket vid nacken :) Dessutom lätt att srtyra rätt om man har kopplet framme vid bringan.
Ja, vi har både halsband och sele. Selen drar hon lika mycket i, det är ju hundarna hon vill fram till. Hon drar ju enbart när hon ser andra hundar 

http://www.unt.se/inc/print/lar-din-hund-hitta-lugnet-1703698-default.aspx
Den här texten tycker jag är bra! Jag tycker inte att du ska hålla i din hund tills den är helt lugn. Då får du en fight som du kanske redan märkt. Släpp hunden så fort den slappnar av minsta lilla. Låt hunden vara ett tag och håll fast igen. Du ökar tiden du håller fast allt efter du märker att hunden klarar av det. För jag är ganska säker på att hunden förstår ganska snart att du släpper så fort den slappnar av. Om du gör rätt vill säga.