AVMASKNING
hej
Jag tänkte avmaska min 9veckor kattunge för sista gången, uppfödaren har gjort detta 1 gång innan.
Men så tänkte jag ta hunden samtidigt.
Jag brukar köpa Axilur 550mg till hunden, har en hund som väger 30kg.
Zigge väger 1.3kg, och är 9 veckor.=)
Men en halv tablett 500 blir den som en tablett 250mg?
Eller måste jag köpa 2 olika paket, tänkte göra det lätt och smidigt för mig…
Vad använder ni själva?
Det vore bra om man kunde köra samma på dem bägge.
Jag vill ha ett som tar dem viktigaste och farligaset maskarna.
Det skulle inte skada om det är billigt åsså ,-)
Inget svar på din fråga, men var med min moster o avmaskade katterna nyligen och de fick varsin "spruta". Var över på en sekund och de hann inte ens reagera. Kostade 100 spänn. Kan ju vara värt att kolla upp som kattägare.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vi ska till veten med tyson på torsdag. och ska ta med med mig Zigge med, för han ska avmaskas.=)
Ska fråga, tack för tipset! =)

Jag brukar avmaska både hunden och katterna med Axilur tabletter. Om du är osäker på doseringen så brukar det stå i bipacksedeln annars kan du fråga på apoteket.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Ett tips som jag gjorde då jag hade katt, jag krossade tabletten i mortel och blandade ihop pulvret med lite smör, sedan kletade jag det på ljumsken på katten, automatiskt slickar dom sig rena då.Det är ju bara att fråga på apoteket vilket som är bäst för kissen….lycka till

Ni är bara UNDERBARA här inne på HiF!! :-D
Jämfört med katter ifokus-sajten, som man bara får massa negativ ton från den ene sajtvärden….suckar….
Jag ska göra som ni säger, jag lovar! =)
Lena det är alltid bäst med "husmodersknep" =)
Jag hoppas att det inte är sista gången du maskar katten !
Delar du 500mg tabletten på hälften så blir det ju 250 mg. Jag köpte nyligen hem en förpackning Axilur vet, då det är dax att maska mina hundar snart . På förpackningen och i bipacksedeln står det att det är för hund. Kan man ge samma till katter ? Kan vara bra att veta då jag även behöver maska våra stallkatter.
Axilur finns i flytande form också..det har jag använt förr innan katten vart vuxen =)
60 kr per katt tog min veterinär för sprutan, frågade =)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
När jag avmaskar hundarna så lindar jag in tabletterna i en ostbit ! Mina hundar är nämligen " galna " i ost ! Katterna däremot är nog lite svårare, men deras tabletter ska jag mosa i tonfisk, så går dom nog i ! ( Hoppas jag. )
Axilur brukar inte vara något problem att få i katter. Lös upp den i lite vatten och blanda i mjukmat. Den är nog ganska smaklös men alla mina katter har tyckt om det :) Har däremot hört att flytande axilur är värre till katt.
Axilur är inget du i första hand ska välja till en kattunge, blev avrådd från det på apoteket då den är starkare än andra maskmedel. Det räcker nog att ge ett medel som tar spolmask. Jag avmaskar mina kattungar med banminth pasta. Finns i färdigfylld doseringsspruta, är snällt mot magen och billigt…