Varför är Siberian husky så billiga??!!
Hej alla !
Jag undrar en sak… hur kommer det sig att en ras som Siberian husky går att lätt hitta billigt?? Det låter ju skit skumt! Med tanke på hur krävande ras det är
Även reggade och oreggade??
Det känns som att ett sånt pris är att be om problem enligt mig… tycker jag ser många som har köpt och sen måste omplacera… Siberian husky de är ju helt underbart vackra… vilket jag tror är en sak som är negativt för dem i vissa fall… då folk faller för deras utseende och skiter i behoven.. sorligt..
Min syster var in på både Siberian husky och malemute… men nu har hon kontaktat en uppföddare av Siberian husky och hon har ställt hårda krav! Sen att mamma inte accepterar nu en sån ras i huset… När hon har eget hus kan hon….
Många valpar dvs. stort utbud + inte tillräckligt många köpare = billigare hundar?
Inte så insatt i husky. Men bara en tanke.
Mvh Emelie 
Något som säkert spelar in är att det finns så mycket omplaceringar. Finns det många, många billiga omplaceringar så blir valppriset såklart lägre tillslut.
Ja, jag tror också att ploarhundarnas skönhet står till problem för dem. Många köper dem utan att förstå vilka krävande hundar de är. Jag gjorde det och det fick jag ångra. Tack och lov slapp jag omplacera, jag hade en go uppfödare som förstod problemet och såg att jag käpat, och tog tillbaka hunden utan sura miner.
Medarbetare på Häxor.
En neuroatypisk blogg

Att huskyn är billig, även om den är regad, beror nog på att det är en arbetande hund. Man behöver dessutom ganska många av dem.
Priser på valp efter rastypiska och välmeriterade (inom både drag och utställning hos SPHK) föräldrar ligger nog runt 8-10 000 kr nu.
Man får ju inte bättre köpare för att man höjer priset. Uppfödarna får helt enkelt vara på det klara med att alla valpar kanske inte får bra köpare, och då får man behålla dem själv.
Tyvärr finns det uppfödare som vill sälja, och struntar i var valparna hamnar. För mig är det väldigt viktigt att en valpköpare vet vad det är för ras de köper. De måste vara aktiva och intresserade av drag.
De bör ha en polarhund redan, elelr vara inne på att skaffa en till gabska omgående.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter