Hundar iFokus

Hundar

Etikett: utfodring-och-foder
Läst 4256 ggr
Thithi
0

Mager hund, går inte upp i vikt.

Hej
Jag har en hund som är jätte mager. Man känner alla ben i kroppen i princip och han går inte upp i vikt. 
Han tappar päls, väldigt mycket just nu. Kan dock vara att han fäller just nu. Han bajsar också fruktansvärt mycket.
Har prövat lite olika foder bla doggy orginial, best in show helfoder, doggy proffesionall extra aktiv + att jag blandar det med färskfoder. Men han går inte upp i vikt.

Han är en Eurasier och vi har en Eurasier kompis till honom som äter samma foder men är inte alls smal. Man känner att den andra hunden har underhuds fett vilket inte den smala har.
Vi har pratat med vet om det och dom tyckte inte att vi skulle avmaska nå mera än det vi gav honom vid 16 veckors ålder. eftersom att "skulle han haft mask skulle man garanterat ha märkt det".
När jag träffade vetrinären hade han precis haft magsjuka så dom tyckte inte det var kontigt att han var smal även fast jag försökte förklara att han är så annars också men dom bara vifta bort det.

Men jag börjar seriöst bli orolig. Han dricker bra och han har mycket energi, han verkar alltså inte slö eller så.  

Tips på vad jag kan göra? 

Han är 1 år och 3 månader om det har betydelse och väger mellan 20,6kg vilket känns väldigt lite för en ungvuxen hanhund eller vad tycker ni ?

Thithi
0

Han väger 20,6 kg. Inte mellan :P

oskartoller
0

Kanske dax för ett veterinärbesök igen?

Har du provat vom og hundemats exclusive? Kan ju vara så att han är allergisk mot spannmål som finns i torrfodret.

sara7012
0

Vår eurasier vi hade vägde runt 20 kg när han va runt ett till två år han va också rätt mager tyvärr fick vi ta bort honom pga sjukdom strax innan han fyllde två år så jag vet inte om de hade blivit bättre med tiden.

Prata med uppfödaren han/hon borde ju veta vad som är bäst att göra. =)

JessicaRex
0

Ta kontakt med ditt djursjukhus och be dom om hjälp. Har du ett djursjukhus som har bra koll på foder och sådant så kan de hjälpa dig och din hund.

Min lilla vovve hade problemet att han gärna går upp i vikt istället och med rätt foder håller vi nu samma vikt och han mår kanonbra.