Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 26630 ggr
kerstinjo
20

Amerikansk varghund???

Har ett par vänner som nyligen köpt en American Wolf Dog via Blocket för 3000:-

Jag har aldrig hört talas om just Amerikansk Varghund och frågade om den var renrasig. Oj, visst var den det och utan att fråga vidare så tänkte jag att de lurats köpa en hund utan stamtavla.

Var inne på SKK sida, men där fanns inte ens rasen, så jag Googlade och hittade Huskyliknande hundar.

De har köpt hunden för att den ska vara lättlärd. Men jag börjar tro att de köpt "grisen i säcken".

Vad säger ni som vet?

Kerstin 

Vattnadal
0

Tror det egentligen är blandraser, där den gemensamma nämnaren är varg. Hur mycket varg det är i dem, och vilken hundras, tror jag varierar. Fast det finns någon här på sajten som har american wolfdog (hon finns inne på spetsar och urhundar) så hon kanske kan berätta mer.

Ingen jag skulle skaffa!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Yezz-an]
0

Tycker det låter lite som en gris… Obestämd

Vattnadal
0

Den kanske kan ha en stamtavla, men då en hemmagjord, eller om det finns nån klubb som fixar dem. Det är ingen ras som godkänns av SKK FCI eller de som räknas.

MVH Elin

twinkime
0

Jag har hört mycket gott om American wolfdog men tror jag läste om att de innehöll en stor procentenhet av varg. Det är godkända hundar i Usa elelr om det jobbade på att få de godkända. Tycker det verkar vara en skarp ras.

Amerikansk vargund kan vara att ägarna som sålde hunden översatte namnet från engelskan?

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

Vattnadal
1

För att de ska vara lagliga att ha här måste vargen vara 5 generationer bak. Har hört siffror av hybridförespråkare att varghalten ska hållas som mest runt 20% för att de ska vara hyfsat vettiga att ha.

Jag är dock mot vargybrider, så jag gillar det inte alls. Det finns "designerbreeds" som ser ut som varg utan att ha varg i sig.

MVH Elin

Manda29
2

Har läst mycket om rasen men inte träffat nån. Har en bekant som träffat en, var en mysig hund. Sen är ju även dom individuella. Man ska nog ha ett speciellt sinnelag om man ska ha en.

Ixectrona
2

Jag skulle nog inte köpa en valp för mindre än 8000, för är det mindre än så kan jag inte tro att den är seriöst uppfödd.

kerstinjo
0

Hittade sidan därifrån valpen kommer. Am. Varghund

"Den enavar 85% varg,den andra 65% varg.Dessa korsades med vit långhårig schäfer och Malamute. Rasen kännetecknas,förutom vacker extriör också av stor klokhet,(vargen har större hjärna)."

Vad håller de på med? Låter mycket oseriöst i mina öron.

De som köpte valpen har också blivit tillsagda att mata den med rått älgkött osv.

Skrämmande!!!!!

Kerstin 

Ixectrona
0

Nu förstår jag inte faran med att mata med rått älgkött, men men…

Det går faktiskt att ha högprocentiga varghybrider lagligt, men det gör det knappast mer seriöst eller klokt.

kerstinjo
1

#9 Amos skulle gladeligen äta rått älgkött, men att rekommendera att valpen ska äta rått kött är inte seriöst enligt min mening.

Det finns utmärkta valpfoder.

Jag får bara en känsla av att de vill förstärka den "vilda" delen av hunden.

Kerstin 

twinkime
3

Rått kött är naturligt för hundarna att äta och är absolut inget fel är det, men man måste vänja magarna först.

Härliga hälsningar// Felicia

http://twinkimesstars.weebly.com/index.html

PetraKarin
0

Ja men endast kött är ingen bra kost för hundar.

Men det var nog det där med vildheten som kerstinjo menar och jag förstår vad hon menar.

[countess]
1

Låter väligt oseriöst tycker jag och deras sida tycker jag är skrämmande !

därimot hade jag en kompis som hade en blandras mamman var rottwieler schäfer dobbermann och pappan var varg Aldrig träffat en sån snäll och klok hund även om han bara lydde när han ville ;)

annab88
13

Jag läser detta och undrar hur många som skriver egentligen har en varghund!? jag har en! Och detta var det dummaste jag har hört. Vilken okunskap! Skäms! Har ni ingen kunskap och erfarenhet så behöver ni inte kommentera. Äta rått kött? Absolut! Detta är en varghund inte en Tax. Man ska hålla rasens ursprung vid liv. Likaså som man gör med vallhundar, jakthundar eller andra raser. Håll rasen vid liv!

[Lostmybrain]
2

#14 Detta är ett forum och man kan mycket väl kommentera om man vill. Ingen mening med att vara aggressiv eller otrevlig. Alla har sina åsikter och man får respektera det även om man inte tycker lika!

Sophey
1

Ja du man kan ju inte jamfora att halla rasens ursprung vid liv som med vallhundar eller jakthundar med att en varghybrid ska ata kott for det ska alla hundar gora.

Medarbetare på matlust

fettmedkevlar
0

#14 Du kanske har en SKK-reggad varghund och ingen blandning som TS beskriver att bekanta har köpt?

bruksschafrar.blogspot.com

Medarbetare på Brukshundraser.ifokus.se

Mischa
0

Det är inte en "ras" som stamboksförs i FCI/SKK och jag vet inte om det finns något annat register som gör (= vanlig blandras/hybrid)

När det gäller American wolfdog för 3000:- så har dom med stor risk köpt grisen i säcken, en det ens är en riktigt hybrid. (den som vet vart dom stamboksförs får gärna upplysa mig)

Jag blir alltid skeptisk när jag hör folk som träffat/skaffat hybrid som betéer som som en golden i alla lägen, det är inte särskilt karaktäristiskt för hybrider och speciellt inte högprocentiga sådana.

Det finns en uppfödare av saarloos och vlcak som skriver en väldigt bra och utförlig beskrivning om hur dessa raser är, och då får man ha i minne att ex. saarloosen inte haft varginblandning sedan 70 talet och visar ändå tämligen karaktär av varghybrid.

Det som också är bra med hennes beskrivning är att hon förskönar inte sina raser utan beskriver grundligt hur dom är och att dom inte alltid är lika "bekväma" att äga som en vanlig tamhund.

≧◔◡◔≦

[Driva]
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#14 fast en skk registererad varghund är ju av rasen varghund, alltså har ingen varg i sig utan heter varghund för att de jagade varg….

Jag skulle aldrig skaffa en varghybrid, då vargar har ett annat betende mönste än hundar och jag har nog inte hört om en enda varghybrid som mått bra i psyket eller vart vad jag kallar en stabilhund..

[Doglovers]
1

Hmmm, lätt dresseradObestämd Då kan det inte vara varg i denFlört

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

8,Men enligt lagen låter det som att dessa "hundar" ahr för mycket varg i sig med, fina var dom men jag ser ingen andlening till att ha en sån?

och ne detta är ju knappast renrasig rent ut är det påhittad ras de kör med Obestämd

wahlund
1

hej hej varför skulle det inte vara en American Wolf Dog ?? har själv en sådan här hemma och ångrar inte en dag att vi skaffade henne :) så lugn skäller inte man märker knapt av henne:)