Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1314 ggr
JohannaEkroth
0

Vad är analsäckar

Alltså, nu låter jag säkert som ett troll med världens knäppaste fråga.

Det har varit myckettrådar om analsäckar på hunden och jag vet ju så mycket som att de behöver tömmas och så och det.

Men vad är de till för?

Hur märker man om hunden tömmer analsäckarna när den bajsar, syns det något särskilt i avföringen eller så?

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

kodex
2

Analsäckarna är som hundens "visitkort". De tömmer ett sekret och "kapslar" in bajskorven när den trycker mot säckarna och så får avföringen en doft som indikerar att det är "deras" :) Är hunden t.ex. lös i magen så töms inte dessa som de ska. Om hunden blir rädd kan den tömma analsäckarna men det vet jag inte riktigt hur det går till. Då blir det en brun väldigt, väldigt illaluktande sörja som kommer ut. Man kan inte se det på avföringen annars. Finns säkert jättemycket information på google :)

JohannaEkroth
0

Okej, min mors lilla york tycker om att trycka upp rumpan mot saker när han ska bajsa så att allt oftast fastnar i pälsen. Har det någonting med dessa säckar att göra, eller är det en fetisch eller något annat irriterande beetende då det inte är jättekul att bada honom efter varje/varannan gång. han avskyr också att bli badad, så… Obestämd

Suicide doesn't take away the pain, it gives it to someone else

[Forest]
0

2 Tror inte det har med analsäckarna o göra utan att den kanske vill bajsa mer dolt? eller tvärtom vissa hundar vill bajsa lite mer öppet o visa vem dom är. De har sina små egenheter för sig Flört