Sprucken analsäck
Jag är i en liten kris just nu, märke för 2 dagar sedan att min papillon inte kunde bajsa.. Han gnällde lite och fick inte ur sig något. Då trodde jag att han hade fått förstoppning. Så jag gav han lite matolja med maten så det skulle glida på bättre och det hjälpte lite för då började han bajsa men bara jätte, jättesmala korvar och inte alls mycket bajs…
Han hade även sörja i baken som jag trodde då vart oljan, så jag tvättade honnom och såg att han var väldigt röd där bak och hade jätte ont. Jag tänkte att det var väl normalt vid förstoppning och gick ut med han en gång till. Efter det började han slicka sig intensivt i baken, vilket jag tyckte var skitäckligt så jag gick och tvättade han igen och märkte då att han hade ett extra hål bredvid anus (som jag senare fattade var spruken analsäck)..
Nu är frågan vad jag ska göra? Jag låter inte honnom slicka där pga bakterier, och det har varat upp som satan
Jag kan inteåka till vet förens på måndag då det kostar alldeles för mycket att åka på helgen. Har för övrigt inte ens pengar till ett vetrinärbesök då jag är underårig och min mamma har blivit av med jobb då hon är tvungen att avtjäna ett straff i fängelse. Min pojkvän är villig att betala sålänge.
Nu kommer jag till saken och undrar hur jag ska göra med såret? Låta det vara så det kanske blir ännu mer infekterat? Eller tvätta det? Tvätta med vad isåfall? Och som sagt så har han extremt ont vid det området, om man råkar stöta till i närheten så gnäller han länge av smärta.. :( Tack för minsta svar
Ehm ursäkta mig nu, men har han ett EXTRA HÅL brevid anus så ska du ju åka in med han till ett djursjukhus, kan tala om att min hund nyligen opererat bort sina analsäckar och han har haft otroligt ont !! Allt som har med analsäckar att göra är känsligt för hunden..
Att komma med massa ursäkter för att inte ta djuret till veterinär låter bara dumt i mina öron, har man vart mogen nog att skaffa djur så ska man f*n ta hand om dom med ! Och det gör man genom daglig vård + att ta hunden till veterinären när behövs oavsett veckodag och tid..
Kan du ta kort på hunden rumpa och lägga ut ?? Svårt att uppfatta hur ett sådan "hål" ser utl..
Jag förklarade varför jag inte kan betala, jag är 17 år, bor hemma utan inkomst. Min mamma har ansvaret för hunden men hon ska som sagt i finkan och har NOLL pengar. Är det mitt fel? Detta är varför jag bara postar inlägg på iFokus för det ska alltid skällas på dömmas, även fast att jag skriver min jävla aledning som jag fasen inte är så jävla stolt över ska du veta!
Min hund behöver antibiotika och sopla analsäcken av vetrinär, vilket ändå inte kan göras förens på måndag!!!
Här är en google bild på en sprucken analsäck och det är så det ser ut
Nej jag förstår att du inte är stolt över att inte kunna ta hunden till veterinären och dom allra flesta vill sina djur väl…Men då får man iaf ta sitt ansvar och få låna pengar och be någon köra..Jag har inget körkort men har iaf tagit mig ett x antal mil till Strömsholm 3 gånger, varav 1 gång dagen innan julafton ändå..
Tycker det låter bra grymt att låta hunden gå runt med det ända tills måndag fast du uppger att hunden har otroligt ont och att det varar som satan..
Ring till disktriktveterinärerna och be mamma följa med (du får inte betala där) - dom brukar skicka räkning.
Dock är det viktigt att hunden får vård snarast, för annars riskerar det bli oerhört inflammerat och i slutänden dyrare tyvärr.
Min hund fick inflammerad och sprucken analsäck för några år sedan och det är något som gör väldigt ont på hunden. Även om vissa hundar kanske har en större smärttröskel så är detta något som gör konstant ont för hunden.
Att vänta ända tills på måndag är väldigt olyckligt tycker jag. Här uppe i Östersund där jag bor är det aldrig några problem att få komma in och betala i efterhand. Och många djursjukhus kan erbjuda någon from av avbetalsningsplan och det kanske ditt djursjukhus också kan.