Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 1783 ggr
metaley
0

Patella grad 1

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej! Vet inte riktigt hur ja ska börja. I sommars köpte jag å min man två valpar, fick fick då veta att hanen hade pastella grad 1. Vi vet vi borde inte ha köpt honom men nu gjorde vi de! Han är 7 månader snart, men vi har märkt du att han börjar halta jätte mycket nu, han ligger mest nu (han har vart jätte aktiv annars), han verkar deppig å när han å syrran leker så klarar han inte av att springa med henne. Jag tror att de e pastellan som har blivit värre, vi ger honom ett tillskott som är för att stärka lederna men nu börjar vi fundera på hur mycket han lider, å han e för liten för att ens tänka på någon operation. Vi ska se om vi kan få tid hos veterinären så fort som möjligt. Vill bara höra om nån annan har vart med om liknande situation? Ska men göra sej förberedd på de värsta eller kan de va nått annat som spökar :/

[Defaire]
0

Patella kan man ju operera.

Man ju bygga upp musklerna runt knäna för att så sätt stärka det hela ennu mer, som agility. Men kanske inte nu! Men kolla med en vetrinär. Patella är extremt vanligt så en vetrinär kan bara säga hur det är och om det finns något annat som kanske spökar.

Praefatio
0

Ett bra sätt att stärka muskulaturen runtom långsamt och skonsamt är att gå promenader i ett långsamt tempo (!) i väldigt kuperad terräng. Rakt ut i skogen är bra, så att hunden får lyfta på fötterna ordentligt. Långsamt ska det gå för att det inte ska slita på kroppen.

Sedan går det ju som sagt att operera. Hör med veterinären om det är för tidigt än och vad de i så fall rekommenderar till operationsdagen.

[Highonbluetomorrows]
0

#1. Just agility är kanske inte det första en hund med ledproblem ska syssla med. Mycket krävande belastning. Då är det bättre att strosa i sand, att gå i "cirklar" uppför en backe och annat som bygger muskler utan att utsätta lederna för samma belastning som hastig agility. Eller så kanske jag missuppfattade dig..? Som du skrev så är det bra att bygga muskler i alla fall. Det är mer farten jag är emot, muskler ska byggas i sakta mak ^^

TS. Kontakta gärna uppfödaren och berätta att det blivit värre, kan vara bra att veta för fortsatt avelsarbete och kanske har hen några särskilda tips/råd eller bara vill veta för sakens skull. Var det de två vavvorna utan stamtavla?

[Defaire]
0

Ja allså inte nu som något men senare på äldre dag :) Ja man ska aldrig börja snabbt! :) Där skrev jag inte nu! Men skrev lite otydligt upptäckte jag..

[Defaire]
0

#2 menar jag XD