Våteksem
Hej!
Jag fick min hund i söndags och i lördags blev han tvättad av ett lusmedelsschampo. När jag fick honom i söndags ville han inte bli klappad på kroppen och var känslig. I måndags och tisdags sov han bara och slickade ingenting. Igår började han dock slicka väldigt mycket och idag har han små, ytliga sår över kroppen. Det är värst där han slickat som mest. En veterinär sa över telefon att det kunde vara våteksem och att jag ska hålla torrt och rent. Medan jag ringde med en annan, väldigt duktig inom hud, sa att det kunde vara eksem som uppstått pga flytt och väldigt stor omstälning, alltså stress och det kunde också vara allergi mot lusmedlet och att jag därför borde tvätta honom. Så, borde jag tvätta honom eller hålla honom torr?
Hejsan,
Så det är ingen veterinär som kollat på hunden? Om inte så skulle jag ta hunden till en veterinär som är kunnig på just hud, och det snarast utifall det är allergi. Men jag hade nog för tillfället lyssnat på personen som du pratade med sist, och sedan boka en tid hos en veterinär för en koll.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Tycker inte det låter som våteksem, utan mer som en allergisk reaktion eftersom hunden reagerar även med slöhet.
Jag skulle bada hunden igen med vanligt schampo aternativt med bara vatten och skölja väldigt noga och länge och sedan torka ordentligt torrt.
Tycker inte heller det låter som våteksem då min hund har problem med just detta.
Skulle det vara våteksem är det ingen fara att bada, bara det blir torrt igen så fort som möjligt efteråt och inte ligger och är blött.
Våteksem brukar yttra sig först genom att pälsen blir klibbig, som om det varar, sen blir huden röd och irriterad, innan det blir ett blödande sår. Allt detta går väldigt snabbt. Tycker du att det låter som våteksem så tvätta med klorhexidinlösning eller klorhexidinsprit och håll det torrt. Hunden får inte heller slicka på det.
Men eftersom du skriver att det är små sår över kroppen tror jag inte det är våteksem då det brukar komma på ett ställe i taget och snabbt bli större. Jag skulle gå till en veterinär och kolla upp det. :)
Vi har idag varit hos veterinären i mer än 3 timmar. De tog en massa blodprover, och hittade 1 loppa som de hade skickat in till labbet för att artbestämma. Veterinären sa att det inte såg ut som våteksem, utan mer som att han skulle vara allergisk för lopp saliv. Det konstiga är att han i lördags fick lusmedel, även mot loppor, och det var i söndags som han blev påverkad. Han har sår över så gott som hela kroppen, främst överdelen av kroppen. Loppan hittade dom i ljumsken. Själv tror jag att det är en reaktion från lusmedlet, då det är starkt och flera hundar har reagerat på det. Men veterinären verkar som sagt tro att det är loppor, trots att han blev avlusad i lördags med ett starkt medel…. Han har fått smärtstillande, antibiotika, antiinflammatorisk medel samt något mot loppor. Måndag får vi svar från blodproven och veta vad det är för loppa.
Varför artbestämma loppan? Är det ingen vanlig hundloppa?
Kan vara skönt att veta att det inte är en människoloppa.
De kan också sitta på hundar.
#5 Man måste ALLTID artbestämma loppor. Vilket slags djur som än har det. Väldigt väldigt viktigt!
"Tänk på att låta veterinären artbestämma loppan då till exempel vissa loppor så som rått- och fågelloppor inte påverkas av att vi städar hemmet. "
http://www.fraga-veterinaren.se/loppor-hund-katt/