De sätter på varandra tills de sprutar!
Hej!
Visste inte vad jag skulle skriva för rubrik men exakt så är det :D
För ett tag sedan skrev jag om våra två killar (9mån&20mån), att de blir lite betuttade i varandra efter bad och så och ska hålla på och "visa upp" sig för varandra och jucka på varandra, bakifrån, på huvudet ja lite sådär. Som en lek. Inget mer med det.
Men nu har det gått så långt så att när de är ensamma hemma så sätter de på varandra, vet ej vem som gör vad men ändå, så långt att de får utlösning. Är detta normalt? Det känns inte som det. Har hittat vita fläckar och därför vet/tror jag det och idag fick jag det bevisat för mig då jag upptäckte dem. Första gången de går så långt när nån av oss är hemma.
Hur ska man få de att sluta? Har tagit de på bar gärning typ 1 gång och skällt ut ordentligt då men verkar ju inte hjälpa. Har även testat och ignorera men då fortsätter de en evighet så måste alltid sära på dem… Kladdigt och äckligt blir det på golvet också…
Vad ska jag göra? Svårt och sära på dem när de ska vara ensamma också för då kommer de stå och yla på varsitt håll…
Tack på förhand för råd!
Jag vet att det kanske inte hjälper, men är de kastrerade båda två? Min farmor hade två hanar som juckade förfärligt, både på människors ben och varandra. Den ena slutade helt efter kastrering och den andra gjorde det inte alls lika mycket längre.
Min blogg; http://www.nattstad.se/Varganess
Nej, båda okastrerade. Som tur är juckar de inte på människor eller annat, har de aldrig gjort heller :) Endast på varandra!
Kastrering är inget alternativ just nu iaf. Måste finnas andra lösningar, eller?
Stänkskydd kanske? Hjälper kanske inte mot juckandet men det slipper ju att komma överallt tills du har löst det.
Ja, skvättskydd är påväg, just för att äldre hanen även markerar inne ibland när tikar löper och så. Men det är själva beteendet jag vill bli av med, inte utlösningen i sig :)
Ojdå, skvättskydd heter det kanske :)

Juckande är ofta en överslagshandling för hundar som utlöses av stress, tex om de är över eller understimulerade eller något annat som gör dem stressade.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
#6 Jasså är det?
Har jag aldrig tänkt på eller ens vetat om. Jag vet att just äldre hunden är lite stressad av sig, försöker passivträna mycket och tyvärr har de blivit mindre mental träning i form av sök och sånt på sistone.
Vad borde jag göra tycker du?

#7 Jag skulle nog tipsa om att i så fall öka den mentala aktiveringen med lugna aktiviteter där de får använda hjärnan mycket, tex spår, shaping (stavas?), mm.
Passivitetsträning och att sära på hundarna då du ser att det börjar bli för mycket av buset eller minsta lilla juckande på varandra. Kanske sätta upp en grind som de kan vara på varsin sida av när ni måste ha dem ensamma hemma, då har de ju sällskap av varandra men utan att kunna jucka, mm.
Är det så att de blir stressade av att lämnas ensamma så rekommenderar jag att börja om från början med ensamhetsträningen.
_**/Mvh Anne
#8 Tack, får göra det. Läste lite nu på internet också om juckande och stress. Det är ju det.
Nu blir det brain-träning och mer passivitet hemma.
Inte alls illa ment men är det inte tufft att ha två så unga hundar? Det gäller ju att lägga mycket krut på sin unghund för att få fason på den. Bättre att ha en unghund och hinna med den än att ha två och det blir halvdant.
Hoppas att du inte tar illa upp att jag tänker som jag gör, tänker lite högt bara 
#10 tar inte alls illa upp.
Men njae, tufft skulle jag inte säga och halvdant blir det inte. Tycker nog inte alls det är mkt "jobbigare" med två än en. Tar lite extra tid och planering bara, inget annat.
Men klart det säkert är "lättare" att träna och "få fason" på en hund i taget. Mindre tid tar det iallafall :)
Tänkte bara inflika att du får nog räkna med att det tar ett tag innan dom respekterar och förstår att dom inte får jucka på varandra i och med att det varit helt okej en längre tid. Men kämpa på :))
Mvh Jenna
vad är det för ras?
Sajtvärd på Collie
#12 Ja, säkert. Men så länge man håller samma linje framöver nu så ska de nog fixa sig :)
#13 Chinese crested dog men vet inte vad rasen har för betydelse i det här fallet?
#14 Vissa raser är ju helt klart mer pi-ska
än andra……..
#15 pi-ska????
Fattas ett L
#17 Jaha, haha! :) Aaa, jag vet inte om CCD är mer pilska än andra. Tror jag inte. Men men, de metoder jag blev rekommenderad har vi nu kört på sedan ja skrev inlägge och det har hjälpt :)

#18 Vad bra att det har hjälpt 
_**/Mvh Anne
#19 Ja! Alltså problemet är ju inte helt borta men jag märker att de har blivit lugnare genom att de inte får härja lika mkt inomhus och så :) Bättre blir det! Tack :)

#20 Ja att få bort det helt kan ta lite mer tid, men att det redan börjat bli bättre är ju ett tecken på att det ni gör hjälper.
_**/Mvh Anne
Du får hålla en predikan från biblen om att homosexualitet är en synd och förklara på hundiska att det även innefattar hundar 
#22 Hahahaha, ja jag får testa det med :P