Hundar iFokus

Hundar

Etikett: media
Läst 541 ggr
Sisikarlstad
0

Hundägare protesterar mot raketer o smällare!

Här i Karlstad så skriver hundägare i lokaltidningar att de ska protestera mot "alla" smällare o raketer, med att sluta ta upp hundarnas bajs o en del tänker att ha sina hundar okopplade.

De menar på när  Att det finns en lag som ska gälla både på smällare o raketer o även att man tar upp hundens bajs MEN när inget görs åt förbättringen MOT smällarna så kommer en del PROTESTERA!!!

JA!! En del gör ju allt för sina barn så varför kan man inte göra allt för sin hund?

Ja idén är ju BRA!! MEN!!!???

fiiiyah
0

Visst, dom flesta är väldigt respektlösa gällande smällare och raketer! På lite längre på vid vårat område så är det en familj som skaffat en liten valp, och när hundarna är små verkar dom ju inte reagera så mycket, menmen, dumma människor säger jag bara, mitt i vårat område stog dom och sköt upp smällare så det lät som bara den! Våran hund, som forade sitt första nyår, blev jäääätterädd, och satte sig vid soffan och det fanns  inte en chans att han skulle komma fram! Senare, så kommer han med valpen, så frågade så berättade han om att våran hund blivit livrädd, då sa den dära killen med valpen;

JAhaaa, blev han rädd han, det var ju vi som sköt upp raketerna, men våran brydde sig inte ett dugg! HAHAHAHAHA!

Alltså, som han sa det så ville jag bara springa efter honom och strypa honom!! Lixom, hur snällt är det att ställa sig mitt i ett områda utan någon som helst respekt för andra! PUOF! >,<

Så så fort min älskling hör en raket, så springer han och lägger sig, och vägrar komma fram! Jag säger då de…

Jag tycker så här, dom som skjuter hejvilt och så, är respektlösa, men dom som tänker släppa sina hundar lär väl också vara det eftersom att det finns människor som är livrädd för hundar, vad ska dom göra om det kommer en okoppplad hund och springer på dom!?

Så tycker jag väldigt illa om såna som inte plockar upp efter sin hund, det är ju så mysigt att åka kana i hundskit har jag fått reda på, lika när jag skulle cykla från skolan, så åkte jag i hundbajs, sen hann det kladda av sing på min väska.. sååå mysigt!

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

Sisikarlstad
0

Jo men mina hundar är ju rädda för raketer o smällare!!!  Hundarna har ju inte heller valt o bli RÄDDA! MIn hund är rädd bara för någon som "RÅKADE" slänga ner en smällare från en balkong o han fick den på sig!!!! Åh det valde INTE han själv!!!!!!

De FLESTA "olyckor" beror ju på idiot föräldrar som köper UT smällare o raketer till sina barn, som BARA går ut o fyrar på dem o tycker det är JÄTTEKUL!!!!!!!

ÅH DE FÅR JU SMÄLLAS HEJ VILT fast det finns lag på det oxå!!!!!!

VARFÖR SKA DETTA TILLÅTAS!!!!?????

Alex
0

Har också läst det.. Tycker det är så synd att det antingen är svart eller vitt i alla debattinlägg, i alla fall när det är hundägare inblandade.. Förstår inte varför det är så svårt att försöka kompromissa, vara lite trevlig och försöka förstå motparten?

Att skjuta raketer på nyår har ju blivit tradition. Och det finns ju många som inte alls tycker det blir någon riktig nyår utan raketer. Ungefär som en jul utan julmat eller nåt..;P Och visst, för många hundar och hundägare är det väldigt jobbigt. Men då skulle ju folk kanske kunna vara snälla att hålla sig till att skjuta raketer runt 12-slaget. Om hundägarna är snälla tillbaka..

Genom att sluta plocka upp skiten och ha hunden lös vinner man knappast någon respekt. Tvärtom kommer de som inte tar så mycket hänsyn till hundar och deras ägare bara bli värre. Vad har de för anledning att vara snälla om hundägarna inte är det? Även om de inte lyssnar så mycket nu kanske de gör det nån gång, om vi fortsätter ta ansvar för våra hundar och vara trevliga mot andra..

Insändaren som var i tidningen idag där nån skrev att den skulle sluta ta upp skit och ha koppel på hunden förstör ju bara för alla andra hundägare. Det finns redan tillräckligt många som klagar och har nåt emot oss, och det där kommer knappast göra det bättre..:(

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Sisikarlstad
0

Nä saken blir nog INTE bättre för oss hundägare!! Men VARFÖR ska vi jämt ge upp för vi har hundar!?? Åh BLI behandlade som IDIOTER så känner jag direkt man har någon åsikt som gäller hundar!!!!!!! I alla fall på mitt område där jag bor!

Ja nu i nyår fick jag ju höra att jag oxå förstörde deras "barn"snyårsfest eller deras nyårsfest för andra MEN inte f…… TÄNKER de på att de förstör mina hundars liv med att stå o skjuta under min balkong VARFÖR???

Ja TÄNK om man kunde hålla alla nyårsraketer till 24 slaget JA det skulle ju göra saken "lite" bättre!!! MEN till Påsk va gör VI då da???

Änn en gång leta sig ut på landet!!

Jo MEN man får väl försöka börja någon stanns med att protestera men med VAD??!!!

Det är ju INTE bara att ge upp att få bukt på detta PROBLEM??

Alex
0

Jag har inte sagt att vi ska ge upp heller, men alla hundägare som hörs, som klagar, kommer ju aldrig med något vettigt och förklarar hur det är. De bara kastar skit på alla andra, och säger att de ska sluta visa hänsyn för att andra inte gör det.. Är det då så konstigt att folk inte visar hänsyn mot oss? Varför inte använda lite trevligare ton och förklara läget, ge lite fakta som hur många hundar som måste drogas på nyår, och kanske dra lite historier om hundar som faktiskt dött av smällare och försöka visa hur svårt många hundar och hundägare faktiskt har det runt nyår. För jag tror inte alls att alla som skjuter raketer skiter i hur andra har det. Jag tror att många inte vet. Och hur ska de då kunna förstå oss, om de inte får någon riktig och trevlig information?

Mvh Alex
Värd för Ridsport

fiiiyah
0

#5 Precis, så tycker jag också.

Min blogg: fiiiyah.blogg.se

Här bor jag: stallstenvik.blogg.se

nattfrost
0

Eftersom hundar räknas som saker när man köper dem borde de även räknas som egendom i denna text hämtad från polisens hemsida http://www.polisen.se/inter/nodeid=36346&pageversion=1.jspTillstånd

Det finns även en åldersgräns för smällare. Det mesta av problemen skulle försvinna om polisen brydde sig om lagen.

I 3 kap. 7 § ordningslagen (1993:1617) regleras användning av fyrverkerier. Pyrotekniska varor får inte användas utan tillstånd av polismyndigheten om användningen med hänsyn till tidpunkt, platsens belägenhet och övriga omständigheter innebär risk för skada för person eller egendom. I lokal ordningsföreskrift utfärdad av kommun kan det finnas ytterligare regler för hur och var fyrverkerier får användas.

Vid tillfällen när allmänheten kan förvänta sig fyrverkerier, till exempel vid nyår, påsk och valborgsmässoafton behövs i regel inget tillstånd, om avfyrandet inte innebär risk för skada eller någon annan avsevärd störning för personer eller egendom. Det krävs däremot tillstånd för särskilt anordnade arrangemang med stora mängder fyrverkerivaror som hålls i närheten av bebyggelse eller där en större folksamling kan förekomma.

Kontakta alltid den lokala polismyndigheten för att få reda på som gäller i enskilda fall. En ansökan om tillstånd till fyrverkerier kostar 600 kronor.

nattfrost
0

Hittade detta på räddningsverkets hemsida http://www.srv.se/templates/SRV_Page____13482.aspx 

Sedan 1 december 2001 är åldersgränsen för fyrverkeriartiklar 18 år. Det innebär att den som är yngre än 18 år inte får köpa eller använda fyrverkeripjäser. Denna åldersgräns infördes för att minska risken för skador i samband med fyrverkeriartiklar eftersom minderåriga ofta är inblandade i dessa olyckor.   Varje år skadas cirka 300 människor så allvarligt av fyrverkerier att de behöver uppsöka en akutmottagning. De flesta är män och många är under 18 år. De vanligaste skadorna från fyrverkerier är bränn- och sårskador. Skador på huvudet (ögon, öron) är vanligast följt av skador på händer och fingrar.   

Smällare förbjudna

Inför årsskiftet 2000/2001 infördes ett förbud mot smällare, vilket innebär att fyrverkeriartiklar med knall som främsta effekt inte får säljas eller användas för konsumentbruk

Sisikarlstad
0

# 5, 6 Ok jag förstår hur du menar!! Men vart o hur ska vi hundägare göra för att ge ut denna information???

Åh varför ska vi behöva eftersom detta enligt #7, 8 är förbjudet att hålla på med!

Nu undrar jag KAN man polisanmäla någon som bryter mot dessa regler "laga"?? T ex om man personligen blir utsatt av att några står under min balkong o skjuter fastänn jag sagt ifrån o de vägrar flytta på sig??

Tixy
0

#9, om du vet vilka personerna är (namn, var dom bor etc), så kan du ju alltid anmäla dom, så får man ju se vad som händer. Sedan är polisen jävligt lat, av mina egna erfarenheter. Men men, det är väl olika från olika personer och polisstationer.

En grej är väl isf om x antal stycken skriver till större tidningar (dn, expressen, aftonbladet), med information om hur hundar och hundägare har det på nyår, etc. Om folk får läsa om det, och kan tänka sig in i situationen så tror jag nog att dom skulle skärpa sig, men jag kan ju ha fel.

Sedan är det ju inte bara djur som är rädda, utan även vissa människor (bland annat jag), även om människor lär hantera saken lättare, då dom vet när folk brukar smälla och vet varför dom smäller.

kerstinjoh
0

Visst ska alla respektera de regler och förordningar som gäller fyrverkerier och smällare.

Men därifrån att protestera genom att ej plocka upp efter hunden tycker jag är lite långsökt.

Alex
0

#9 Som Tixy skrev, att man skriver inlägg (eller lyckas få någon att skriva artikel om man har tur) som förklarar hur det faktiskt ligger till, och inte bara en massa skit om de som håller på med sånt man själv inte tycker om.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

zickan
0

jag har varit hundägare hela mitt liv och har även flertal andra djur. jag kommer aldrig sluta skjuta raketer på nyår. men jag hoppas folk kan sluta skjuta alla andra dagar som inte är nyår. nyår är egentligen max 2 tim per år. det man borde sätta regler för är de som test skjuter för affärerna några veckor innan och barnen som skjuter hej vilt med all så fort de kommer till försäljning.

samma med studenten, det händer bara en gång per år. låt folk ha lite kul. min hund klarade sin första nyår helt okej. han sket lite inne och låg under bordet men är sedan dess skott tränad som inte kostade mig speciellt mycket. nu är det aldrig problem och det hjälpte även hunden sluta skälla på brevbäraren och folk utanför dörren.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.