Flyttdags
Hej!
Jag och min sambo ska flytta nästa helg. Har en del funderingar på hur hundarna kommer att reagera på detta och vad man kan göra för att underlätta flytten för dem.
Prince är jag inte så orolig för, han är med på allt och lever mer i nuet på ett sätt, eller hur jag ska förklara. När han flyttade hem till oss för lite mer än ett halvår sedan reagerade han inte nämnvärt utan fann sig ganska snabbt i situationen.
Vad gäller Chilli är jag lite mer orolig, hon är ju en ganska osäker individ och jag tänker därför att hon kan reagera mer negativt på en flytt med nya miljöer osv. Vad tror ni? Hur kan jag underlätta flytten för henne?
Vi kommer ha hundvakt under själva flytten så att de inte behöver vara med så mycket i själva "flyttkaoset".
Hur har era hundar reagerat? Har ni några tips?
Mvh Maria - Medarbetare på Bullhundar iFokus.
Blogg om Chilli & Prince Weightpull-träning.
Adaptil (DAP) doftspridare i nya hemmet kan vara ett alternativ för att underlätta flytten.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Dimma bryr sig inte ett dugg. Nelly däremot blir lite orolig och obekväm i början men så fort man kommit i ordning brukar hon vara som vanligt igen och se det nya stället som hennes hem.
Hoppas dina hundar vänjer sig snabbt vid erat nya hem. :)
Hugo brydde sig inte alls, och vande sig jättesnabbt.
Bara en tanke. Men du kanske kan ha Chilli hos en hundvakt första veckan, om hon kan bli stressad av flytten. Ni kommer säkert också vara lite stressade och ha fullt upp med att tömma kartonger och att städa upp.
Om hon kan komma till er efter en vecka kanske det värsta är över, så att säga, och hon kanske blir lite lugnare. Bara en tanke som sagt.
#1 Ja det kanske skulle va nåt. Kollade in på hemsidan och såg att det står att man kan kombinera med ett lugnande kosttillskott. Kom på att banan verkar lugnande, men den effekten kanske inte håller i sig så länge.. :P Nåja en liten paranes. :)
#2 okej, vad skönt! Tack, det hoppas jag med. :)
#3 Ja det är en bra idé. Får se hur snabbt vi kommer i ordning. Chilli ska vara hos min mamma under helgen när vi flyttar iaf (och Prince hos syrran), men om vi har kommit i ordning tillräckligt och har mycket att kvar att göra kan jag ordna hundvakt längre till Chilli. :)

Gör ingen stor sak av det, pjoska inte utan var som vanligt. Hundarna brukar ta en flytt bättre än vi tror, ofta är det vår oro om hur hundarna ska reagera som orsakar problemet, inte själva flytten
Hunden känner att matte är orolig över nått, så det är bäst att jag är det med mentaliteten
Håller med #5! Vi flyttade i Augusti och jag var oroad över hur hundarna skulle reagera men det var ju inga problem. Man har ju alla ens möbler och prylar ståendes dit man ska flytta in, sådant tror jag gör mycket. Så gör ingen stor grej utav det, för det brukar inte hundar göra. Försök att fixa så mycket som möjligt i det nya hemmet innan ni tar dit hundarna. Lycka till med flytten :)
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
Jag har flyttat två gånger med min hund. Han har inte brytt sig någon av gångerna, bara matte är där så blir allt bra. :)
Men sen åker vi iväg ganska ofta (har föräldrar, pojkvän i andra städer) så han är ganska van att vänja sig vid nya miljöer.
Tilla bryr sig inte heller ett dugg. Vi har flyttat 3 gånger samt att jag och Tilla bott på internat och kommit hem på helgerna. Tilla har varit med i flyttkaoset varje gång och inte alls brytt sig. Hon är uppväxt med att vara bekväm, lugn och trygg bara jag är där :)
Det brukar gå bra då alla möbler och alla andra invanda saker följer med - så det kommer ändå lukta hemma

#4 Banan, kalkon, sojaprodukter och pumpkärna innehåller mycket trypåtofan som bildar lugnande serotonin. Toppen i kombination med DAP. Tänk på att inte ge foder med majs till en ängsdlig stressad hund, då det innehåller dopamin och noradrenalin.
Våra hundar har aldrig stressat över flytt, eftersom alla saker följer med.
Ronja, min första egna hund, fattade på allvar att vi flyttade. Hon tog aldrig med sig någon leksak ut i trapphuset, men dagen vi flyttade skulle jag ta med hundarna till nya lägenheten medan make och flytthjälparna skulle köra möbler och annat tungt. Det mesta var packat, så på något vis fattade hon, och tog med sin bästa tennisboll ut. Hon bar den till bilen, och när vi sen skulle in i nya lägenheten tog hon med den in dit själv.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
Vi har flyttat några gånger under Hugos livstid, vi har också bott på tre olika ställen som mest. Hugo har klarat det mycket bra, har nog inte gjort så mycket för att förbereda men han har klarat det väldigt bra ändå. Just nu bor vi på två olika ställen (bor iofs för det mesta hos pojkvännen) och när vi flyttade till pojkvännen i början av året så var han först lite orolig och man fick träna han till att vara ensam igen. Men tror det berodde på att han var van vid att bo med familjen och nu när det bara var tre personer där så blev han nog lite fundersam. Men efter ett par dagar så var det bra igen. Bara man själv är med så blir det nog bra.
Tror som tidigare sagt att hundar tar det lättare att flytta än vi tror. Man brukar ju säga att hunden har sin trygghet i sin ägare, och katten i sitt hem. Katter som flytter vandrar ju ofta tillbaka till gamla huset, medan hunden finner sin trygghet i att stanna hos sin ägare, trots ny miljö.
Tyra som är 2½ har sammanlagt flyttat en del.
1. Fick hem henne till min mamma där jag bodde i 3mån.
2. Började skolan och flyttade till min lägenhet.
3. Flyttade tillbaka hem till min mamma några månader.
4. Flyttade till ny lägenhet i 6 mån.
5. Flyttade till den nyaste lägenheten i mars där jag bor än.
Och just nu har jag bott hos min mamma i 3 veckor då jag tar hand om grannens hästar. Har aldrig varit några problem.
Så länge man är lugn och ser till att ha med hundens egna säng eller filt som luktar ens eget, så brukar det gå bra! :) Försök hålla lite rutiner när det gäller mat osv ifall du märker att hundarna reagerar negativt på flytten kanske :)
Mvh Jenna
Tack för alla svar!
#5 #6 Nej det ska jag försöka att inte göra. Men eftersom jag vet hur hon kan vara vill jag bara få lite tips.
Ska försöka ordna så mkt som möjligt innan Chilli får komma dit.
Tack Lina!
#7 Ja, vi är också lite här och där. Men jag känner ändå på henne att hon kopplar av på ett annat sätt när vi är hemma.
#8 Vad bra att din hund alltid är lugn och trygg. Min kan som sagt vara osäker av sig och därför vill jag göra vad jag kan för att det ska gå så smidigt som möjligt. :)
#9 Det är sant! :)
#10 Så var det! Tack för infon! Har bytt till ett majsfritt foder sedan början av året. :)
#11 Vad bra att han tagit det så bra!
#12 Det låter klokt!
Oj, det var många gånger. Skönt att det har gått bra iaf. Det verkar ju ha gått bra för de flesta, jag oroar mig antagligen bara i onödan. Men vill som sagt ändå göra det bästa av situationen.
Har inga direkta matrutiner. :P Då vi tränar en hel del vill jag inte ge mat innan träning de dagarna vi tränar. Så matdags kan variera mellan 18-21 kvällstid. :) Funkar bra för oss!
#13 Jo de är en del :)) Själv har jag inte heller några fasta rutiner med mat osså. Men tänkte att ifall hon blir osäker med flytten så kan rutiner vara bra. Då vet hon vad som kommer hända och det blir inget mer nytt. Men förmodligen kommer de gå jättebra, speciellt när ni ändå också har prince som blir en trygghet för henne :))
Mvh Jenna
#14 Ah, du menar så. ;) Ja Prince är en jättestor trygghet för henne
Håller tummarna för att det ska gå bra!