Många småproblem
Hej, min farmor har en blandras mellan Lhasa Apso och Papilon. Jag älskar den jättemycket. Men den är lite konstig och har lite problem för sig som han måste bli av med.
1. Han juckar med sina gosedjur och gnäller när han ska varva ner.
2. Han vill vara i knät hela tiden och han slutar inte putta på mig om jag vill att han inte ska var i knät.
3. Han skäller extremt mycket när det plingar på dörren. Det tar en kvart innan han slutar.
4. När jag hälsar på honom hinner man inte klä av sig förrens han hoppar på mig. Jag puttar ner honom då men han fortsätter.
Hjälp mig och ge mig tips på vad jag ska göra för att han ska bli av med problemet.
1. Juckandet är förmodligen en överslagshandling/stressrelaterad handling. Ta bort leksakerna och tänk efter: NÄR blir det såhär?
2: Visa honom tydligt att det inte passar just nu. Du kan tex belöna när han sitter bredvid dig på golvet
3 Låt honom inte komma till hallen när det ringer på dörren. Be någon hjälpa, genom att ringa på så att du kan träna detta. Ofta slutar hunden skälla om den lär sig att den inte SKA springa till hallen och ta emot folk som kommer.
4 Lär honom tex sitta medans du klär av dig. Belöna rätt beteende.
1. Det blir när han är stressad tillexempel om det plingat precis på dörren och han ska gå ner i varv.
2. Vad ska jag belöna med?
Dissa dåligt beteende, låtsas som om hunden inte finns när du kommer innanför dörren… då är man inte lika rolig.
Träna passivitet med hunden är ett tips :)
Du ska belöna med något som HUNDEN ser som belöning, dvs så att den känner att den vill göra om samma sak, för att belöningen var såpass bra. Uppskattar hunden korvbitar, leverpastej, rått kött ? Eller ser den som belöning att få en speciell leksak att leka med?
En belöning betyder helt enkelt något som hunden uppskattar :)
#4 Hur tränar jag passivitet och vad innebär det?
#5 När jag tränar det så sätter jag mig med hunden i koppel ute på en bänk och bara sitter där och gör ingenting. Absolut ingenting. Varken pratar eller tittar på hunden.
Föder upp holländare. www.freewebs.com/christmast
Att träna passivitet är att träna hunden att slappna av och vila, när man inte gör något med den. Den ska alltså lära sig att koppla av.
Börja inomhus, som med all annan träning. Du kan sätta dig på golvet och ha hunden mellan benen, sittandes med ryggen mot dig. Till en början kan hunden ha svårt att vara stilla, men lär den att när den håller sig stilla, så släpper du och belönar. Så småningom lär sig hunden att du VILL att den slappnar av. Då kan du flytta utomhus och träna där, med de störningar som finns utomhus. Vitsen med det hela är att hunden ska slappna av, och då belönar du.