Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 1390 ggr
Virvlan
0

Hane eller hona???

Jag vill gärna skaffa en hund. Men vet inte om ja ska skaffa en hane eller en hona…. Vad är fördelar/nackdelar? Vill veta allt :)

Ixectrona
2

Det beror mycket på den individuella hunden, en del på rasen, och mycket på om du kastrerar hunden eller ej. Kastrerar man så försvinner många av de könsrelaterade nackdelarna.

Man brukar säga att nackdelar med hanar är…

* De kan bli tokiga när tikar i närheten löper (försvinner om man kastrerar).
* De är ofta mer fixerade vid intressanta lukter utomhus (försvinner om man kastrerar tidigt).
* De har ofta problem med andra hanar (lusten att mäta sig med andra hanar försvinner vid kastrering).
* De kan få testikelcancer och prostataproblem (försvinner också vid kastrering).

Och med tikar…

* De löper (försvinner vid kastrering).
* De kan bli skendräktiga (försvinner vid kastrering).
* De har mer humörsvängningar (försvinner vid kastrering?).
* De kan få livmodercancer, livmoderinflammation och andra otrevliga saker (försvinner vid kastrering).
* De kan få ljuvertumörer (vår förra tik fick avlivas pga. det, dock försvinner risken för det nästan helt om man kastrerar före första löpet).

Det är fortfarande skillnad på tik och hane, men många av de mest utmärkande nackdelarna försvinner som sagt vid kastrering, så innan vi pratar om fördelar/nackdelar med hane vs. tik, så kan det vara en bra idé att bestämma sig för om det rör sig om kastrerade eller okastrerade djur. Flört
(Vilket är vad jag är ute efter här, jag försöker inte göra reklam för kastrering, även om det är vad det låter som.)

Och så vill jag tipsa om en tråd på ett annat forum, om hane versus tik: http://www.zoonen.com/forum/visadiskussion.asp?oid=2865698
(Det finns säkert här också om du använder sökfunktionen.)

Vovvie94
1

hanar har oftast sämre koncentrationsförmåga, och kan uppfattas som  mindre "driv". Men hanar accepterar oftast nya omgivningar bättre än vad tikar gör, och de är oxå lite "vänligare" i tonenGlad

Tikar är lättare bland andra hundar, men det går lätt att träna bort med en hane, som inte kräver kastrering.

Ett tips är att prata med uppfödaren om vilka egenskaper du är ute efter och vad som kanske skulle passa dig bäst med dina mål, och helt enkelt ta det kön det blir. Glad

SaraC
5

#2 hanar har oftast sämre koncentrationsförmåga, och kan uppfattas som  mindre "driv".

Har alltid hört (och tycker själv) tvärtom! Tänk så olika det kan vara.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Vovvie94
0

#3 haha, jadu ;)