Vad ska vi göra?
Hej på er. Vi åkte till veterinären med vår 6 månaders valp för 2-3 veckor sedan. Detta pga. att han drack för mycket vatten, annars mådde han som vilken annan valp som helst.
De tog odling på hans urin och märkte att han hade streptokocker, det skrevs ut antibiotika och han har nu gått på det i 8 dagar. Sedan skulle vi mäta hur mycket han drack och han dricker typ lika mycket som innan.
Hon märkte även när vi va där att han hade förhudskatarr som visst kan bidra till att han dricker mycket har jag läst en del om på nätet och här på fokus. Så nu när hon fick höra att han fortfarande dricker mycket ville hon att vi skulle åka in INGEN och ta ett NYTT urinprov och göra odling på det och även undersöka hans njurar och kolla om dem är i bruk.
Samtidigt känner jag, han mår ju hur bra som helst, han kanske bara har vattenmani. Eller att det är tack vare förhudskatarren som ska gå bort av sig själv. Varför ska hon ta ett till urinprov?
Jag vill inte höra att vi är dåliga hundägare, vi skulle göra ALLT för att Sheldon skulle må bra, vi skulle betala alla pengar i världen, det är inte det de handlar om.
Frågan är, vill veterinären bara suga oss på pengar? är det verkligen så illa om en hund dricker 2 liter som väger 20 kg drygt?
Hon sa att det hade varit ok om han drack 1,5 liter. Han är världens piggaste och gladaste hund, han springer, leker, busar etc.
Hoppas någon förstår vårt resonemang, tänk om han bara har vattenmani, gillar vatten, eller det beror på hans förhudskatarr och vi lägger över 5000 kr på ingenting?
Vi skulle lätt lagt 10 000 om han var sjuk, men känns inte så trevligt att slänga pengar i sjön om han helt enkelt bara gillar att dricka lite mer vatten
Fast att lämna in en urinprov för odling o analys kan knappast kosta 5000 kr, hunden behöver ju inte ens vara med. För njurfunktion krävs ett blodprov, streptockocker sätter sig gärna på njurarna o ett tecken på nedsatt njurfunktion är just mycket drickande.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
det är ju alltid bättre att kolla upp det ordentligt. Jag hade inte sett det som att de "suger" ut en på pengar utan som att det är bra att de kör efterkoll.
Medarbetare på Hundar.ifokus
jag har hört att en hund normalt dricker ca 0,5 liter vatten per 5 kg hund. Vilket betyder att han dricker ganska normalt. Men sen har det ju också betydelse för vad han får att äta. Får han blötmat/färskfoder eller annan "vattnig" mat så dricker de ju inte lika mycket och då tvärtom när de äter torrfoder.
Brukar han dricka upp allt ur skålen alltid så den blir helt tom?
Jag vet en som bara erbjöd sin hund atten ca 4 gånger per dag och bara några min åt gången eftersom hunden var friskförklarad av veterinären men hade mani på vatten. Hade de satt fram obegränsat med vatten så hade hunden druckit vatten tills den sprängts och dött.
Medarbetare på Hundar.ifokus
#1 jag menade inte att odlingen kommer kosta 5000. Sist de tog odling kostade det 2400 kr, så om de även ska kolla njurarna så lär det gå på typ 5000 kr. Okej, men de låter som de är nödvändigt trots alls då
# 4
Jag skulle göra det om det var min hund.
mvh
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Går det inte på försäkringen? Då slipper ni ju självrisken den här gången.
3 mina dricker kanske 2 dl per dag var max fast då är inte 5kg hundar 4 o 3 kg. 2 dl per dag är normalt om de äter torrfoder och inte sommar sa vetrinären. nu äter inte dom torris o det märks mycket på vattendrickandet oxå. Jag har nu beställt en fåntän pga jag tycker de dricker lite och de älskar dricka från kran så tror det kan locka till mer vattendrickandet.
4 tycker det låter dyrt med odlig på 2400kr jag betalade ca 800kr för 2 årsen vissligen, men ofta är vetrinärpriser rätt så stilla.
Tycker med odling låter dyrt, jag betalade ca 800 jag med. Men är väl olika beroende på vilken klinik osv.
Nej jag kom ihåg fel, det kostade oss 1486 var det :P
Men vår självrisk ligger på 2500 +10% av kostnaden så vi lär inte kunna ta det på någon självrisk. Men ska ringa imorn, är väl lika bra och kolla antar jag.
Han äter blandning mellan färsk och torrfoder just nu.