Hemmasydda hundbäddar
Hejsan!
Igår hade jag inte mycket att göra så jag körde till Jysk och handlade lite material för att göra hundbäddar. Jag gjorde två olika varianter.
Skriv gärna vad ni tyckte om dem :)
Bädd nr 1 är en bädd som man inte behöver varken nål eller tråd till. Så har man inte symaskin eller är duktig på att sy så är denna perfekt att göra :)
2 fleece plädar 25kr/st
1 täcke 44kr/st
**Alltså 94 kr totalt
**Börja med att lägga två fleecefiltar ovanpå varandra och klipp sedan ut en oval form.
Medarbetare på Hundar.ifokus
*följer*
Bädd nr två är betydligt större och lite krångligare att göra men det är inte svårt :)
2 fleece plädar 25kr/st
4 täcke 44kr/st
**Tråd (hade redan hemma)
Totalt: 226 kr
**Lägg de två filtarna på varandra och klipp sedan den formen du vill ha. Jag valde fyrkantigt. Såg i efterhand att det var ett stort tryck med "Jysk" på den ena filten så jag klippte en fyrkant innanför det. Ville gärna inte ha med det trycket.
Superbra :) Kruxet blir nog när man vill tvätta dem antar jag
#15 ahaa smart :)
Så, det var väldigt lätt att göra och de verkar vara uppskattade också :)
vad tycker ni?
Åh gud så smart! Det blir att köpa hem ett lager 10-kronorsfiltar på IKEA nästa gång 

#20 Det jag menade var mest att täcket vänder och vrider sig inuti filtarna, man måste nog göra som du gjort i bädd 2, sy fast lite här och där :)
#24 Ja ifs! Det är ju en risk :P
#23 :D ja va kul!
Åh nej vad fina! Jag måste ju göra en åt min vovve :) letade efter en men blir ju säkert bättre om man gör en själv :)
gud vad du e kreativ!! gud vad söt Klenod är när hon ligger på lillmannens bädd :) ;)
Vila i Frid världens bästa Iza.
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*
Vad fina bäddar du har gjort
alltid roligt när liten hund ska välja den stora bädde o din lilla plutta ska göra sig så liten hon kan för passa lilla bädden
Jag som inte har symaskin kan ju tillomed fixa en bädd, har 2 säckar pudelpäls som ska vara till fyllning av bädd, men tror de kräver mer än fleccefilt för hålla pälsen innanför 
#27 :P haha ja jag förstår inte hur Timmie förhandlade för att få den stora bädden :P
Gud så fiffiga! Hur gör man för att sy ihop över/undersidan på bädd 2? När man har stoppat in täckena, ska man bara sy lite på olika ställen? Går nålen verkligen igenom både täckena och filtarna 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
Får jag ta en av bilderna med dina hundar på och lägga ut på bloggen? (länkar såklart även till denna tråd) 
"Haters gonna hate. Potatoes gonna potate" - Luke Brooks
8/5-13 & 1/6-13
#29: hahaha!:D
#30: hahahah!!:D
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Ska definitivt sy bäddar nu … Mycket bra Ts :)
Man kan ju sy ett överdrag om man vill kunna tvätta lite smidigare.
Fina bäddar!
den andra bädden ska jag nog sy till Valle
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
TS I bädd nr 2 ( efter att täcket var i) gjorde du så den sista sömmen inte syntes? Hur gjorde du isf?
väldigt smart! jag som inte har hund kom precis på bästa födelsedagspresenten ;)
En hund fångar en boll som du kastat och kommer tillbaka med den.
En katt sitter under stolen, slår till bollen och låter dig hämta den.
Vad kul att ni uppskattade dem :D
#30 Hahah ja jag tror det är precis så han sa ^^
#31 Jag sydde med en dubbel tjock tråd med en vanlig nål. Det gick hur bra som helst genom allting. Jag bara sydde på samma ställe upp och ner hela tiden kanske 10 gånger hårt så att det blev en "grop ner i tyget", sen fäste jag tråden på baksidan (knöt fast den)
#32, ja det får du gärna för min del.
#35 Ja det var mycket smart faktiskt.
#36 Ja det gjorde jag, jag gjorde som så att jag vek in kanterna på båda filtarna och nålade ihop, sen sydde jag med likadan söm som de andra sidorna. Det syns ju att det är lite annorlunda på en sida men inte så mycket.
#37 Härligt!! :D
Vad snygga! riktigt bra ide!
Charlotta-B
Gud vad smart, och enkelt! Ska definitivt införskaffa lite material och göra båda två. Alltid bra att ha bäddar :)
#38 smart :) får man göra en liknande bädd? :P skulle passa min vovve bra :)
#50 WTF?
#49 Klart du får :) Tar det som en komplimang. Jag lade ut steg för steg här för att andra jättegärna får göra likadanda. du får mer än gärna lägga ut bilder sen på din :) Jag blir ju nyfiken ^^
#52 vad kul ska göra en då jag kommer hem då :) lägger såklart ut bilder sen :)
Jättebra tips. :D Tänker testa på den första för jag har ingen symaskin och så har vi flera täcken & kuddar i skåpen som inte används.
Hälsningar Olivia
Titta gärna in på min blogg
#46 Ja men precis man kan inte få för många bäddar :P Och snygga som dessa så kan man ju ha flera :P hehe
Charlotta-B
Åh va duktigt! Jätte tjusigt! :)

oooooh måste göra själv juh! :D min symaskin är på strejk efter att jag kommit halvvägs med att sy en puff till min gris i hans bilbur så detta #trådlösa# alternativet var ju super :D Då kanske jag kan göra en puff utan min symaskin som för närvarande verkar fått alzheimers och glömmer av vad det är den ska göra mitt under syningsproccessen ;)

Om man vill försvåra det lite för sig så är ju ett tips att sy fast en dragkedja på ena sidan, för att lätt kunna ta ut täcket inuti och tvätta bara fleecefilten =)
Kom just på att jag nog har några billiga ljusblå fleecefiltar här hemma… kanske ska ta och göra en kudde till Muffin, hon älskar sina stora fleecekudde jag köpt men yttligare en i rolig vår-pastellfärg är ju inte fel ;)
Vad häftigt, ska prova att göra som en extra bädd när vi får våran valp! :D
// Hannah
Åh vad duktig du är! Dom blev verkligen superfina! Ska absolut provas på
Men gud vad smart, så kan man ju göra en mått anpassad efter den egna korgen eller buren :D
Jag har svårt att hitta mått anpassade för en bra peng :P
Vad kreativ du är!
Riktigt snygga bäddar!
Riktigt snyggt & kreativt :)
SKa själv passa på att göra detta när jag har pengar till de! :)
Tack alla! kul att det uppskattas :)
#68 amen aaaw :D gud va fint!! jag vill också göra små kuddar till!!
#69 Haha tack! Ja fick lite tyg över så det fick bli ett par kuddar också hihi
Nu har jag också gjort en :) Tack Noa- Nisse, Mille älskar sin bädd och han har bara haft den i en dag nu :)
Bifogar en bild på den nya bädden :)
Va fina dom blev! Detta ska jag testa!
Jättefina bäddar! Och det blir ju helt klart billigare än att köpa. Jag har för tillfället för många bäddar för att det ska få plats fler men när det är dags för nya ska jag banne mig prova sy en själv :)
Här kommer en till bild på min bädd :) Min hund ( Mille) har på sig sitt back on track täcke på bilden
om någon undrar :)
Mixxie, Vilken fin bädd du gjorde :D samma fleece som jag har! Jag tyckte det var så fint!
#76 tack tack blev själv väldigt nöjd :) tyckte också att fleecen var fin och det var bra att den var så billig också, blev mycket billigare än att köpa en ny bädd och så räkte det till att sy en kudde och ett "hundben" Tack en gång till :)
#75 Jättefin! 
#78 Tack så mycket! :)
#77 hehe det är ju bara kul om andra också gör :) Dessutom är det INGEN annan som har en likadan som du har :D
Jag tycker att #15 blev riktigt snygg, bra gjort!!
..och alla andra varianter av den bädden också såklart!
Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se
Jag tycker ALLA bäddar i denna tråd blev riktigt snygga, vad duktiga ni är som syr och fixar
Symaskinen är min fiende, vi går inte ihop.
// Lina - Värd på Bichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se
#82, Tack så mycket! Ja jag är mycket nöjd själv och även min vovve ;P
#84 Det är så roligt att de är uppskattade!!

Amanda Hurtigh
SE*Aconcagua's Orientaliskt Lång- & Korthår.
aconcaguas.se
amanda@aconcaguas.se

herr gris tackar och bockar för beskrivningen, två nya bäddar har han fått och hand är överlycklig!
jag däremot är mindre överlycklig så min symaskin inte funkar och jag syr för hand, svårt att hålla reda på alla fingrar ;) men snyggt blev det! :D
#87, ååh vad fiiin :D
#88 tack! :D Den blev större än vad jag trott så täcket räckte inte till så mycket men kan alltid köpa mer sen och lägga i. Var inte jobbigt att knyta upp knutarna märkte jag så det kan jag göra om jag ska fylla den mer. ^^
/Matilda
"Never give up on something you can't go a day without thinking about."
Köpte du matrialen på jysk? :p
Åh vad fina!
Jag ska lätt testa göra knytbädden!
Vill genast åka iväg och köpa tyg, vet ungefär vilket tyg jag vill ha :D
#90, japp allt material köptes på Jysk.
#91, aw va fin bädden blev :) Så gullig Walter är dessutom!!
Jag köpte bara täcket och en av filtarna på jysk, den svarta filten då. Den blå filten hade jag faktiskt redan hemma, jag har använt den mycket sällan så jag tänkte att den blir ju perfekt! :)
/Matilda
Hej! Skit snygga allas plädar blev!!!!!! Ska absolut pröva nummer 1. Frågan är bara ' räcker det med ett täcke om man tänker göra hundbädden i Labrador storlek? Eller behöver man kanske 2 täcken? :)
#95 Skulle nog satsa på 2 täcken där.. :P
/Matilda

jag har fått ut 4 puffar av ett täcke till min fralla =) och han älskar dem allihopa =) 60kr täcke, 50 kr filt på rusta och resten hade jag hemma ;) helt klart överrännskommet =)
Ojj! Jag fick ut en stor puff och två "kuddpuffar" (som jag inte fyllt ännu) men måste nog ha ett täcke till i den stora puffen.. :/ Dock var dem slut, så måste komma på nåt annat.. hmm xD
/Matilda
Men vilka snygga bäddar!
Jag ska nog försöka mig på att göra en jag med!
Gjorde en jag med! Dock en rund :) en rosa och grön fast jag gjorde långa fransar och knöt rosetter :) Tack!!!
#100 Kan du inte lägga upp bild då? :)
/Matilda
Va fina bäddar ni gör!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Va fina bäddar ni gör!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Va fina bäddar ni gör!
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
#102-104 dubbel klick? ;) Gud vilken bra ide ts! Ska försöka göra en till min katt då min hund bara biter i sönder allt ;)
Jag gjorde en bädd åt Tinja i något matrial som man kunde torka av till somamr *stugan* (är igentligen ett hus)
105 ja säkert:P
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
101# jo absolut:) kameran ska bara laddas, just nu syr jag för hand en tass mitt på bädden med nål och tråd. :)
#108 Åh låter ju jättefint! :D
/Matilda
Superfiffig idé o fina bäddar!!
Nu vet ja vad jag ska pyssla med imorgon :D
Gud så fina allas bäddar är!! Jag ska oxå sy/göra några till min vosse :) hon som helst vill ligga i sängen och bädda, nu ska hon få en egen "säng" ( hon har en bia, men vem vill inte hellre ha en sån här ) hihi
Gud vad fina! En sån här säng måste jag göra till nya valpisen som kommer om ett par månader! Gud vad skönt att inte behöva lägga dyra pengar på en till bädd :D
Snyggt. 
//Lina
Nu har jag börjat göra oxå! Den blir jätte gulliga juh! just nu håller jag på att göra en knut bädd till våra kompisars Bichon frise hane, den är i ljusblått och vitt, jätte söt blir den. Lägger upp bild sen när den e klar. Tyvärr så va täckena slut överallt, men ska tydligen komma in imorrn så då ska jag köpa 4 st å göra klart de två bäddarna.
Bädd Nr 2 kommer jag göra så att jag syr ihop den med två billiga vita fleecer bara och 3 täcken, sen kommer jag göra ett överdrag i de färger jag vill ha och på nått sätt göra så man kan stänga det. Lättare att ta av och tvätta och sen så kan man ju göra flera olika fodral så man kan byta och matcha som man vill :)
En fråga bara… I knyt bädden, har du bara knöglat in täcket eller har du vikt de först och sen stoppat in? I den stora blir de väl iaf bäst om man viker dom och lägger på varandra? Eller hur har du lagt dem? :)
Dom e verkligen jätte fina! Noa-Nisse, du kan ju även sy matchande kuddar till soffan i samma fleece som bädden (det randiga) :) Det passa jätte fint i det rummet tycker jag, enligt bilderna iaf :D
Gud vad kul! Den första ska jag definitivt göra! Molly älskar stora fluffiga täcken att ligga i! Hon intar nästan alltid täckena i våran säng ;D
#116, aaw :) Molly ser ut att vara en riktig myhund =) så kan tänka mig det!
#117 Jodå, hon kan om hon vill! :D Kommer bilder när den är klar, förhoppningsvis om nån dag!
Irriterad! hehe letat efter täckena som en tok! de e slut överallt juh! lyckades till slut hitta 2 st i Länna som killen åker och köper imorrn efter jobbet.. tydligen är dom även slut hos jysk leverantörer, så de vet inte heller när dom får in dom igen :( Jätte irriterande då man vart på hugget att fixa detta nu.. får klart den lilla i helgen iaf som tur är då de ska bli en present.. men den stora får dröja ett tag till :(
snacka om Inspiration! blir nog att göra några stycken att ha på landstugan där de brukar kunna vara 3 hundar, sen blir det någon att ha hemma också en till hunden och en till katten:D
http://liveforthemoment-jasmina.blogspot.com/
Bloggen om kaninerna, hunden och hästarna även allt omkring!
Superbra! Kommer definitivt att göra någon åt min sötskrutta.
Väldigt smart!
#119 Har alla på hundar.ifokus.se börjat göra bäddar, vilket resulterat i slut på täcken överallt? haha.. :D
HAHAHAH :D De va roligt ! ;)
Med Vänliga Hälsningar
Rebecka
Insperation!
Ska nog testa göra en någon dag.. Om jag orkar åka till IKEA :P