Hundar iFokus

Hundar

Etikettskaffa-hund
Läst 4670 ggr
amandahandersson
0

Funderingar om BOXER

Hej hej!

Jag ska köpa hund och har efter en massa funderingar hit och dit på mååååånga olika hundraser, fastnat för boxer.

Så nu undrar jag lite om rasen. Är medveten om att det är en aktiv hund som kräver en del aktivering. Jag är inte intresserad av tävling, utställning eller avel, utan vill ha en bästa kompis att leka, mysa och motionera med! Blir mycket promenad och jogging, sen har jag tillgång till massa skog och hundkompisar att leka ytterligare med. Så det känns som att en boxer hade passat bra för mig.

Själva hundköpet planerar jag närmare sommaren  men antar att det är dags att börja kolla upp lite nu.

Ni som har boxer, var har ni köpt era? Finns det några speciella kennlar eller någonting så där extra speciellt man ska tänka på när man köper boxer?

Berätta gärna så mycket ni vill/kan! Jag är mycket nyfiken och intresserad! :)

Med vänlig hälsning,
Amandah Andersson
anderssonamandah@hotmail.com

pius314
0

åh, lämnar ett avtryck för jag har inte riktigt tid att svara mer precis nu men återkommer gärna

• Tillräckligt bra är perfekt! -
Loveradio
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Vad kul att du har fastnat för Boxer Glad

Jag har en Boxerkille som är 7 månader, han kommer från Snazzy's kennel. Jag kan ge tips på fler kennlar om du PM:ar mig.

Boxer är en bruksras, alltså en ras som älskar att arbeta och gör allt för att göra sin ägare nöjd. Det är en ras som det är full fart i, mycket energi och livsglädje. Finns nog ingen gladare ras. Det är en ras med mycket humor och som mognar sent, alltså kan den uppfattas som lite flamsig och tramsig. Men vid arbete är all fokus på uppgiften. Men jag tycker nog att man ska ha lite humor som Boxerägare.

Eftersom Boxern är en bruksras så skulle jag föreslå att man aktiverar sin hund mer än bara promenader och joggingturer. Rasen behöver mental stimulans. Så jag skulle rekomendera att man t.ex tränar lydnad, spårar i skogen, tricks, agility eller liknande utöver promenader.

1 timmes promenad + kortare kissrundor + 30 min mental aktivering är ungefär vad en Boxer kräver varje dag. Vissa anser att Boxrar kräver mer än så, men jag håller inte med. Och det är ingen ras som klättrar på väggarna om man är sjuk nån dag. Bara de får ligga bredvid dig och också vara "sjuk". Boxrar älskar att vara nära.

En nackdel är att Boxrar kan vara lite svåra att lämna ensamma, iallafall tills de är ett par år gamla. Så man får lägga ner mycket tid på ensamhetsträning. Och så kan dom vara lite envisa, men då får  man helt enkelt vara envisare. Som valp tycker jag som sagt att man bör lägga ner en del tid åt ensamhetsträning, men också passivitet. Väldigt viktigt att träna passivitet. Annars kan man få en stressig hund. Och inte låta hunden få hälsa på alla hundar när den vill. Det är man själv som ska bestämma när hunden får hälsa och det är viktigt att sätta gränser. Inte kul med en 30kg hund som hoppar och drar åt alla håll.

Lätta att träna, älskar människor och barn, går oftast bra ihop med andra hundar. Min hund har aldrig ens morrat åt någon annan hund, och ändå har han träffat säkert mer än 10 hundar. Det är en perfekt familjehund. Oerhört snälla och goa. Finns ingen bättre ras Flört

Nu till sjukdomar. Höftledsdysplasi förekommer, som hos alla stora raser. Knäledsartros kan förekomma. Spondylos, Furunkolos, blåsljud och hudproblem/allergier är andra problem inom rasen. Så det är ju viktigt att man är noga med val av kennel och föräldrar.

Tycker du ska läsa på så mycket du kan på Boxerklubben. Där kan du gå in på valphänvisning och se plannerade kullar.

Men ja. Kort och gott så är Boxern är superhärlig och trevlig ras och bestämmer du dig för rasen så kommer du inte ångra dig :)

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

pius314
1

Nu har ju Loveradio svarat så bra så det är inte så mycket mer att säga… Det kan vara bra att träna att ha alla fyra tassarna i backen, för boxrar leker gärna med framtassarna. Min hund (9 månader) ÄLSKAR alla (utom mörkklädda människor med huvan uppe och hundar som skäller, då blir han lite reserverad) och leker jättebra med både stora och små hundar. Tålig med barnen (även om han kan försöka leka igång dem genom att nafsa i tårna när de kollat tv för länge…)

Jag kan också tipsa om uppfödare om du pm:ar mig

pius314
1

Det är alltså en barnfåtölj, han är inte SÅ stor :-)

Ketang
0

#3 Vilken underbar bild! Skrattande

pius314
2

#5 he he, jag var ju tvungen att ta en bild när han hade krullat ihop sig i den lilla lilla stolen. Annars vill han gärna sitta i knät, supermysigt men lite jobbigt ibland, han är ju stor (63 i manken) och när man sitter på en köksstol och läser tidningen så ser man inte så mycket mer än hund. Men då får man gosa istället, också mysigt :-)

sen kan man bli så trött av allt gos att man somnar också :-)

amandahandersson
0

Tack för svaren allihopa! :) Känner mig ännu mer säker på boxer nu och hoppas att jag kan hitta en bra uppfödare som får valpar lagom till maj/juni! :)

Loveradio
0

#7 Kul lycka till Glad

/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com

SamanthaJones
0

Jag har en boxerpojk på cirka 16 månader och han är av brukslinjer. Hos boxer kan man se en ganska tydligt skillnad på de hundar som är uppfödda till sällskap, utställning och bruks.

Min pojk klarar sin inte på en långpromenad och sen 30 min mentalstimulans utan snarare 1 timme promenad och sen en timme mentalstimulans varje dag och sen cirka två dagar i veckan med rejäla genomkörare (vi kör sök o skydd de dagarna). Så det skiljer sig ganska mycket från hund till hund och det är viktigt att tänka på när man väljer kennel! =)

Jag kan bara svara utifrån hur min pojk är och beter sig då jag inte haft någon boxer innan. Men över lag är han väldigt lugn och stressar inte upp sig över något i onödan. Han gillar alla människor och de flesta hundar.

Han är en extrem arbetsnarkoman och väldigt sammarbetsvillig.

När det gäller sjukdomar hos boxern så finns det en hel del men de flesta uppfödarna är väldigt måna om att välja ut bra avelsdjur men som köpare tycker jag att man inte ska lita på allt uppfödarna säger om sina djur och linjer utan försöka luska ut så mycket som möjligt själv genom att googla och kolla föräldrarnas släktträd på SKK hunddata.

Jag gjorde nämligen tabben själv att tinga en valp hos en oseriös uppfödare som inte alls hade de fina djur hon sa att hon hade. Det var 1100 åt skogen. + att det är väldigt tråkigt att behöva börja om när man väl har bestämmt sig.

Om du vill ha tips och ideér på kennlar och även hjälp att luska lite så skicka ett PM =)

(Han är cirka 10 veckor på bilden)

Vänligen

Sofia

Medarbetare på brukshundar

pius314
0

#9 åh vad fin!

EmmPeps
4

Antar att du har din boxer nu! men måste ändå skriva att de ÄR världens bäta hund