Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 847 ggr
Mia
0

Valpkurs

På lördag börjar jag och min valp på valpkurs Glad Tycker att det ska bli väldigt spännande, och samtidigt lite nervös. Min lilla valp blir så himla upphetsad/exalterad vid andra valpar upptäckte jag igår Tungan ute

Är det någon härinne som gått en valpkurs? Hur var det? Vad gjorde ni? Glad

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

mikafika00
0

jag gick en med min tik. Vi tränade mycket vardagslydnad

[Highonbluetomorrows]
0

För att skjuta in en fråga här, hoppas det är ok: hur gör ni i början när valparna vill hälsa på och leka med varandra? Låter ni dem göra det? Om valpen får en "lekkompis" på kursen, är det då svårare att gå kursen tillsammans innan valpen lärt sig att stänga ute störningar? Eller är det lika svårt ändå, eftersom andra valpar är en stor störning likväl oavsett om de blivit "kompisar" eller ej?

Hur ser ni på instruktörer som släpper ihop valparna (lösa) innan kurstillfället?

Mia
0

#2 Lite det jag är nervös över, för jag har mest bara varit ute på kisspromenader med min valp och kortare promenader hem till mamma och liknande. Hon har på dessa promenader sett andra hundar men inte fått gå fram till dem utan vi har bara fortsatt gå. Men igår så fick min valp (14veckor) hälsa på en 8veckors valp som min lillasyster har fått, och min valp blev så himla upphetsad och exalterad, hon drog och slet i kopplet - allt för att få leka och hälsa och allt möjligt. Det var riktigt jobbigt faktiskt, jag fanns inte för fem öre Obestämd

/ Mia, sajtvärd för Självkänsla och Psykologi.

[Besan]
0

Jag var på valpkurs med min rottis. Vi gjorde väl lite olika grejer; inkallning, förbud, koppelträning, hälsa fint mm. Ska jag vara ärlig så hade vi tränat på det mesta hemma men jag tyckte ändå det var riktigt bra att gå där med tanke på att valpen lär sig redan i tidig ålder att samarbeta med mig trots massa människor och andra hundar runtomkring. Det gick faktsikt riktigt bra, han stängde av miljön ordentligt och hade full fokus. Många övningar gick just ut på att man tex skulle gå slalom med sin hund lös (eller i långlina) mellan de andra ekipagen, köra inkallning genom en "korridor" där föraren sprang mellan den och bort från den medan instruktören höll i valpen. De andra ekipagen var liksom själva "korridoren" som hunden skulle springa mellan och ändå ha som fokus att springa mot sin förare.

#2 Jag lät min valp första gången hälsa på en annan valp på kursen, men absolut inte på alla. Resten av gångerna så skötte han sig utmärkt. 1:a och 2:a gången var det lite pip och nyfikenhet på de andra vovvarna me nsnabbt så vande han sig vid den nya miljön. Däremot idag om vi ska träna med hans bästa kompis så funkar det knappt, han bryr sig inte ett skit om mig. Men när vi går på hundträffar, träningskvällar osv och det är massa andra hundar där så struntar han i dem… så min är iaf svårare att ha och göra med när det är en kompis i närheten.

[IdaSo]
0

Varit med min sköthund. Enda probelmet var hon är så rädd för andra hundar men det gick bra fick bara hålla lite avstånd :)

ps.roligt att va på valpkurs :)