Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 15576 ggr
Rorvers
0

Tjuvparning!?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Hej! Jag har några frågor om det här med dräktighet. När våran hund löpte så var vi oansvarig och hade henne lös. jag kollade bort i kanske 5 sekunder sen var hon borta. Vi ropade och ropade men hon kom aldrig som hon brukar göra på engång då man ropar. Hon sprang iväg kanske 3 gånger då hon löpte.

Och nu tycker vi att hon börjar se fetare ut. Så är det valpar eller har hon bara blivit tjock? Vi har ju ett antal med hanhundar här omkring och dom flesta är ute nästan dygnet runt. Det är bara stora hundar och jag har hört att om en liten hund paras med en stor så kan magen spricka eller något sådant är det sant? Vi har aldrig velat ta valpar på henne då vi inte haft någon mening med det. Det känns väldigt onödigt om hon skulle få valpar då vi inte ens vet vem pappan är och hon är blandras.

Men hur kan man se på en hund om den är dräktig? förutom om den är tjock?

Kan vetrinärer göra "abort"? Är det riskfullt?

Om hon är med valpar så har det gått ungefär en månad nu.

Hon är fem år. Mellan pudel/ cockie spaniel

Snälla inga dumma komentarer nu. För vi vet att vi har varit oansvariga. Hjälp och kom med så många tips ni kan istället. Tack!

lambero
0

Ja, veterinären kan göra en abort på hunden. Vet dock inte hur pass sent det kan bli gjort.
Skulle kontakta en veterinär omgående om jag vore dig. För att göra ett ultraljud. Behövs göras i vilket fall som helst om hon är dräktig.

Lycka till! :)

¤Rise and rise again until lambs become lions¤

[Driva]
0

Jag har hört att det kan vara riskfyllt att göra abort, men kommer inte ihåg varför. Bäst är att kontakta en veterinär :)

Rorvers
0

jag ska skicka ett mail till en som vi känner som är vetrinär. sen får jag väl ta och prata med mamma då hon kommer hem:) ni tror inte att man kan känna om det  ligger nånting där i?

PetraKarin
0

Har hon varit lös och utom synhåll under löpet skulle jag inte tveka att ta henne till veterinären direkt.

Varför vänta?
Om ni funderar det minsta på dräktighet borde ni ta henne till veterinär direkt!
Ett mail hjälper ingen i den här situationen.
Med varje dag som går ökar riskerna med eventuell dräktighet och aborten som kanske måste göras.
Jag vet tyvärr heller inte hur sent man kan göra abort.

Mistle
0

Kontakta en veterinär!

Jag är otroligt tveksam till att ni själv kan känna om hon är dräktig eller ej när det bara gått en månad. Och om hon är dräktig så måste ni agera utifrån det och vad ni vill göra och då är det bra att ha det verkligen konstaterat.

Veterinärer kan göra abort med spruta, vet dock inte exakt hur många dagar efter parning det kan göras. Men det har ju veterinären koll på. Om de utför annan abort vet jag inte.

Hur gammal är tiken?

Rorvers
0

Okej jag kan dock ej ta henne till en vetrinär nu eftersom det är en bra bit bort och jag är ensam hemma. Jag pratar med mamma när hon kommer hem. hon är fem år men är lika pigg och frisk som en valp

AnneN
0

Mest troligt så är hon dräktig, abort vet jag inte heller hur sent det kangöras men det finns en del risker med det. Dels så är det inte 100% säkert att alla foster dör så det kan komma någon valp även om det är ovanligt, det ökar även risken för livmoderinflammation + en massa andra risker som en veterinär kan bättre än mig.

Nej magen spricker inte om en liten tik parats av en stor hane, fostren anpassas efter storleken på tiken.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Beckibus
0

Gladnu ska vi se här så att allt blir rätt man kan se om en hund ärn dräkitig på så här vis

tuttarna brukar typ bli större:

om man känner försiktigt så brukar magen kännas spänd:

skriver mer sen

Vila i Frid världens bästa Iza.

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

*Medarbetare på mops.ifokus och sheltie.ifokus*

http://workwithpaws.blogg.se/

Helenaaa
0

Hur har det gått? Gick ni till veterinären?Glad

Från mig^^

Btw. Har du en canvasbur till salu som har måtten på minst 70 cm i höjd? Kontakta mig!

[Forest]
0

Gör en vetrinärundersökning o se OM hon är dräcktig lr inte. lite synd att ni inte vet vem som kan vara pappa, ingen ni har sett att hon har extra gott öga till? Jag är lite imot abortspruta om nu tiken har gått ett tag dräcktig om hon nu är frisk o anses kunna föda utan problem. Hoppas ni sen tänker lite på att inte ha henne lös ett dugg i forsättningen :) Mycket söt liten tjej, lycka till säg gärna vad vetrinären sa.

Kitten86
0

Du har redan fått bra tips  från tidigare inlägg! Kontakta absolut veterinär och vänta inte!!

Hade det varit jag, och speciellt om jag redan innan mer eller mindre bestämt mig om att jag inte vill ha valpar på min tik, så hade jag åkt till veterinären så snart som möjligt för att undersöka om hon blivit parad och säkerställa att inga valpar kommer.
Jag har för mig att en abortspruta skall tas ganska snart efter en (ev)parning och att hunden behöver ta en spruta flera dagar i rad. Sen finns det ju alltid risk med att använda läkemdel med div komplikationer. Men det kan också bli komplikationer för en tik i den åldern som aldrig haft kull tidigare. Har inte hört talas om att veterinär utför abort där man tar bort fostren utan bara hört om sk. abortspruta. Är osäker på vart gränsen går när denna kan tas och inte.

Skulle hon vara dräktig så brukar de flesta tikar få en liten annan kroppsform och vara lite mer "hårda" än om de bara skulle blivit feta (som blir mjukare och "fluffigare"), de brukar få lite andra tuttar och vissa kan bli lite annorlunda i sitt sätt. Men om hon ätit och rört sig som vanligt men ändå blivit "tjock" så skulle jag nog tro att hon blivit parad och är dräktig.
Som tidigare inlägg skrivit så vänta inte med att kontakta veterinär. Varje dag räknas och är en dag som eventuella foster växer och blir större!!

Mischa
0

Visst KAN hon vara dräktig, men hon kan även bli skendräktig.

Det blir veterinären som får avgöra om hon är dräktig eller ej, sedan får ni ta ett beslut i samråd med veterinären om hur ni skall gå tillväga.

Även om hon kan få sin kull så är ju fem år kanske lite gränsfall för en förstföderska.

≧◔◡◔≦

alva-m-t
0

12# Vad är skendräktig?

Att älska är inte förståeligt, det är oförbättrigt.

Beckibus
0

#13 när tiken tror att den är dräktig men INTE är det då brukar dom typ bära på leksaker mm.och bli slöa,brukar få större tuttar me mjölk i ch ibland tillochmed vakta saker.det är typ skerndräkig..Skrattandefins säkert fler saker mén det här brukar tikarna jag känner göra!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Kitten86
0

Precis som #14 skriver så beter sig tiken som om den vore dräktig fast hon inte är det. En del kan lägga på sig vikt etc så att de verrkligen ser och beter sig som om de ska få valpar.
Därför bör man bekräfta med ultraljud hos en veterinär, oavsett om man ska låta tiken behålla valparna eller inte. 5 år på en tik, som förstföderska, är som sagt lite gränsfall…

[Forest]
0

En skendräcktig hund behöver inte skaffa valpar genom ta leksaker eller annat. Jag har klockren skendräcktig tik, hennes midja försvinner under löp och håller i sig efter löp får hängtuttar. Rek att man inte smeker/klappar tuttarna för då kan det prodoseras mer mjölk. Jag ökar mortionen o ger exakt vad hon ska äta inte något "extra" som annars ges :)

Beckibus
0

Oskyldig#15 hihiSkrattande

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Rorvers
0

Vi ringde aldrig vetrinären då vi kände att vi skulle vänta n¨ån dag och se. Nu så har magen försvunnit och hennes tuttar är inte "uppsvälda" längre, Så jag tror det kan ha varit skendräktighet. Men det är jag ganska glad över ;) Tack för all hjälp!

[Forest]
0

18 hoppas jag att ni håller henne kopplad iforsättningen när hon löper framförallt höglöpet :)

Rorvers
0

# 19 jodå självklart ska vi det;) hon har en lina hon brukar sitta fastspänd i då hon löper men det blev att man glömde bort att hon löpte. Eftersom hon jämt brukar följa med mig och mata djuren så då ropade jag ju bara på henne och vi gick ut och nästa sekund var hon borta. Men ska hålla bättre koll nu;)

[Forest]
0

20 ja du tikar är lika ducktiga på smita som hanar är, när jag var hundvakt hos min syster så kom grannens tik o verkligen bjöd ut sig. Han var bara unghund inte könsmogen o fatta inte ett jota vad hon ville tack o lov för det Flört tror inte att tikens matte blivit så glad över hennes val av hane LH collie (hane) o Bichon Frisé (tiken) :D Ofta ser man att tikar valt ut en viss hane min tik väljer grannens kastrat som pojkvänn :)

Rorvers
0

hahaha, jadu Alliz tycker ju inte om hanhundar förutom då hon löper då. Så hon valde istället en tik mittemot som bästakompis som hon sprang över till helatin. Fast den hunden fick dom ta bort för inte så länge sen. Nu har dom en liten hanvalp som alliz tycker är väldigt irreterande :/

Beckibus
1

jag tycker om ni ändå inte vill ha valpar på henne ska antingen kastrera eller sterilisera henne då kan det inte hända nått är inte erfaren utav kastrering i något slag.

lycka till!!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Emaljoh4
1

#23 Vadå, så alla som inte vill ha valpar bör sterilisera eller kastrera sin hund ?

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Beckibus
0

#24 nejnej absolut inte men det var bara ett tipsTyst

P.S det var bara ett tips att kastrera hunden!

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

SaraC
1

Jag håller med Beckibus, om det är för svårt för er att se till henne så hon inte smiter när hon löper så vore ju kastrering ett alternativ?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Beckibus
0

#26 ja det var det jag tänkte ocksåSkrattande

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Emaljoh4
0

Okej, förlåt, missförstod dig!

Medarbetare på Agility Ifokus - Välkommen in! Glad

Normal is an illusion. What's normal to a spider, is chaos to a fly.

Beckibus
0

#28 det gör ingetGlad

Med Vänliga Hälsningar 
Rebecka

Rorvers
0

Det är dock inget problem, det här var en engångs sak och det blev ju inga valpar? man lär sig av sina misstag ;) Det känns onödigt att sterilisera henne då hon redan är fem år m.m, så jag tror vi hoppar över det ;) och det är ju vårat val men tack ändå!

Karmatarerskanise
3

#30 En gångs? Jag fattade det som att hon var iväg flera gånger? Du skriver ju 3 gånger själv.

Jag tycker inte det är onödigt. Kan ju faktiskt vara skönt för både henne och er. Men självklart är det upp till er.

Bara ni inte låter det hända igen :)

zantana
1

Varför inte kasterar fast hon e 5 år alla mina avels tikar kasterars när dom e 7 år för att minska risken för livmoderinflamtion på äldre dagar och även juvertumörer.

Själv skulle jag aldrig våga ha en tik lös eller i lina ute då man faktiskt aldrig akn lite på tiken eller att det kommer en hane in på tomten.

Hundar kan ju som sagt även skada sig väldigt svårt vid parning oxå.

zoolatri
0

#32 Tänkte bara tillägga att tyvärr behöver man kastrera tiken före första löpet för att minska risken för juvertumörer. (Fick reda på det för ett tag sedan då min tik fick en juvertumör och läste på som en galning)

zantana
0

KOnstigt att SKK kom ut med nya studier med det för inte så länge sedan ska försöka hitta den artiklen. Strunt samma finns ändå mycket som väger upp att kastrera om amn inte ska ah sin tik i avle och en 5 åring e för gamal för sin första kull.

zoolatri
0

#34 Visst finns det många andra fördelar, men det har mindre betydelse för juvertumörer i det här fallet skulle jag tro. Har för mig att jag läst det på skks sida oxå, vore intressant om du hittar den!

http://www.hundsport.se/redaktionellt/veterinaren_mapp/juvertumorer.html

"Den mest effektiva förebyggande åtgärden är att operera bort livmoder och äggstockar medan tiken är helt ung, helst före den första löpningen.
Om man jämför risken för en tik som kastreras före den första löpningen är den 0,05 procent av den hos en intakt tik. För en som kastreras efter första löpningen ökar den till 8 procent och den ökar till 25 procent av risken för en okastrerad tik om kastrationen görs efter andra löpningen."

http://www.boxerklubben.nu/bilder_09/Info%20till%20nyhetsbrev%20om%20juvertum%F6rer%20Pato.pdf

"Det finns inte mycket man kan göra för att undvika att hunden får juvertumörer. Den enda åtgärden som kan ha verkligt stor betydelse är en tidig kastrering. En tik som kastreras tidigt, helst före sitt första löp, får en dramatiskt minskad risk att drabbas av juvertumörer senare i livet. För att kastrering av tiken ska skydda mot juvertumörer är det viktigt att den utförs tidigt i livet, ju tidigare desto bättre. Tumören är beroende av könshormoner, som försvinner i och med kastrering. Om tiken kastreras före sitt första löp är risken i princip obefintlig. Risken för juvertumör ökar något om man ger hunden p-sprutor eller annan hormonell behandling. Varken dräktighet, skendräktighet eller kastrering sent i livet påverkar risken för juvertumörer."

cujo99
0

Hej

När det hände min väninna så ringde hon vet och hon fick vänta så pass länge så att det skulle synas på ultraljudet. Det var någon vecka. För de ville inte ge abortspruta om de inte var dräcktig.

PetraKarin
0

#36 Jo man kan ju inte se det så tidigt som direkt efter parning. Men den här hunden hade gått någon månad verkar det som. Då är det snarare snart för sent.

vallhund
0

Hundar steriliseras inte i Sverige, de kastreras o det innebär flera risker för biverkningar.

Har man en löptik i löplina så har man brustit i ansvar.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

IdaT
3

#38 Över ett år gammal tråd…

Att våga är att förlora fotfästet en liten stund. Att inte våga är att förlora sig själv. - Søren Kierkegaard
Följ min vardag med djuren på bloggen.

vallhund
5

Finns det någon regel för att man inte får svara i gamla trådar?

Belimas
2

Nej men varför dra upp gamla trådar för som inte är aktuella längre ? Jag tror nog att både TS och de andra som har svarat har betydligt mer kunskap idag än vad de hade då (man lär ju så länge man lever).

vallhund
0

Det får vi hoppas. Många tror ff att tikar steriliseras o väldigt många är ovetandes om vilka risker det finns med kastrering.

Michaela-N
0

#42 Vilka risker finns då, förutom alla vanliga möjliga biverkningar på grund av operation och narkos?

Jag vet att inkontinens är en av dem, men det är jätteovanligt att hundar blir inkontintenta av kastrering.