Om hundar
Hej!
Tänkte någongång (om något år kanske) skaffa mig en hund, en Bichon Frise.
Då undrar jag, hur ska man ge mat till dom? Vad rekomenderar ni för torrfoder, ska man ge blötfoder? Ungefär hur mycket av allt ska man ge?
Sedan undrar jag. Ger man något vaccin, hur ofta och vad?
Skriv även annat som är viktigt att veta när man skaffar hund.
(Jag börjar fundera över allt redan nu, så jag kan mycket när jag skaffar hund!)
Jag är själv ägare till en Bichon frise och har ägt den hundrasen sen 2001 då jag köpte min första hund.
När det gäller mat då hunden är valp så brukar man få med rekomendationer från uppfödaren. Det vill säga om du köper från en bra uppfödare som är seriös.
Jag ger min 7-åriga hane mat två gånger om dagen alltså morgon och kväll och det fungerar bra för honom. Vissa hundar ger man mat tre gånger om dagen men man lär sig vilket som passar bäst för en själv och sin hund. Till största del så ger jag honom enbart torrfoder och det köper jag hos veterinären. Vill jag någon gång ge något smaskigare så finns det på veterinär foder oftast blötmat också så då kan man ge lite sådant och samtidigt veta att det är samma typ av foder.
När det gäller mängden foder så är det allra bäst om du tar hjälp av ett djursjukhus där de kan hjälpa dig genom att känna igenom din hund, ta en vikt och sedan med hjälp av din kunskap om din hund plocka ut ett torrfoder som passar för din hund.
När du köper din hund så ska den ha fått sin första vaccin spruta hos uppfödaren och sen när valpen är 12 veckor så ska den ha sin nästa spruta. Sen väntar man tills hunden är ett år och ger då en vaccin spruta till. Sen brukar djursjukhuset man går på kunna kalla en när det är dags för nästa spruta.
Om det är just Bichon frise som du vill köpa så antar jag att du är medveten om pälsvården som kommer på köpet. Vilket innebär att det blir ju en extra kostnad i kardor, kammar, sax och schampo och balsam. Man behöver kamma de någon gång i veckan och sedan klippa de var 5-6 vecka ungefär. Är man intresserad av utställning får man hålla efter frisyren oftare.
När det gäller att just skaffa hund så finns det en uppsjö av information som man behöver ta till sig och minns jag rätt så finns det sådana trådar här på forumet.
Det är ju även klart att man behöver vara beredd på att det kostar en slant att ha hund så en ordnad ekonomi är väldigt viktigt.
Hur ska man ge mat till dom?
Du lägger maten i skålen och säger varsågod.
Vad rekomenderar ni för torrfoder, ska man ge blötfoder?
Rekommenderar antingen torr- eller färsk/frysfoder. Blötfoder på burk är inget långsiktigt alternativ. Det finns många bra fodermärken, men om du skaffar valp så kan du ha det uppfödaren gett åtminstone de första månaderna innan du funderar på ett byte.
Ger man något vaccin, hur ofta och vad?
Nobivac DHPPi heter ett vaccin som är standard hos de flesta. Skyddar mot valpsjuka, Parvo, smittsam leverinflammation och kennelhosta. Det tas innan valpen lämnat uppfödaren (minns inte åldern exakt), vid 12 veckor, vid 1 års ålder och sedan vart tredje år, för ett fullgott skydd.
Men så mycket behöver du inte kunna. Du kommer få kallelser när det är dags, och får ett litet orange häfte som du helt enkelt visar upp för veterinären så kommer han/hon veta vilket vaccin hunden ska ha. Men DHPPi är nog det vanligaste skulle jag tro. Är i alla fall det vaccinet min hund fått.