Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 5075 ggr
Dinosmatte
0

Täcker försäkringen?

Vi börjar bli lite oroliga för kostnaderna nu när Dino ligger inne på djursjukhuset… Vi tog över Dino från en kompis i aug, skickade in "försäkringspapprena" när vi hade fått hem dom och det stod på pappren vi fick att första betalningen skulle dras den 28e sept, vi gick in och kollade på mitt konto men kunde inte se någon dragning… :s Hur är det, gäller försäkringen ändå? Trots att de inte dragit pengar? Sen undrar vi lite hur mycket försäkringen täcker också? (Vi ringde till Sveland som vi har men de har inte öppet på helger..) Kostnaderna är uppe i 10.500 än så länge, och veterinären vill göra en skiktröntgen som kostar 6000 imorgon. Självklart vill vi ha råd att kunna hjälpa honom så mycket vi kan men vi är inga miljonärer och är därför oroliga över hur mycket försäkringen täcker och hur mycket över självrisken vi behöver betala.. Någon som har koll?

Matte till Chihuahuan Dino.

Katthemsmatten
0

Självrisken framgår av försäkringsbrevet. Det brukar vara en fast summa plus ett rörligt belopp på X% beroende på hur du valt.

Om det är så att försäkringsbolaget inte dragit beloppet trots att ni har godkänt autogiro (i god tid?) får ni i så fall argumentera med dem. Däremot har alla försäkringar en karenstid, ca 21 dagar, från det att försäkringen tecknats till dess att den träder ikraft. Hoppas det gått mer än så innan Dino blev sjuk.

Håller tummar och tassar för att han ska tillfriskna! (Och att ni inte blir ruinerade på kuppen.)

Medarbetare Hittekatter iFokus

Åsa Persson
0

Om jag vore i din situation hade jag ringt försäkringsbolaget och kollat. Det är möjligt att dom har ett akutnummer ni kan ringa också. Till något ombud eller så.

Har själv åkt dit på en försäkringssmäll med min hund en gång, men det var för att uppfödaren tagit bort doldafel-försäkringen och vår hund hade ett dolt fel. Vi trodde försäkringen skulle täcka men det gjorde den inte, så vi åkte på en smäll på ca. 22500 kr med bensin inräknat då, till och från djursjukhuset, vård och omsorg ända fram tills avlivningen åtta månder senare. Hunden gick alltså inte att rädda. Vi fick ta ett akut banklån för att betala djursjukhuset.

Lycka till!

Hoppas att det löser sig för er <3

Dinosmatte
0

#1 Okej, fast i våra papper står det under karens att försäkringen gäller utan karenstid vid skada genom olycksfall.

Dinosmatte
0

#2 Aj då! Ja, vi ska ringa dom imorgon och höra, men lite nojjig blir man ju.. :/

Åsa Persson
0

Det var Agria. Vi har annat bolag nu och vi dubbelkollar alltid dolda-fel-försäkringen. Vår egen försäkring skulle inte börja gälla förren hundens treårsdag - och han blev sjuk några månader innan. Vi frågade Agria vad vi då hade betalt in för försäkring och då fick vi till svar att det var ju om hunden drabbats av en skada som inte hade med hans dolda fel att göra, då hade den täckt…

Det roliga i den här historien är att jag ville avliva hunden när skadan uppdagades men att uppfödaren bad oss försöka rädda honom. Hon påstod att tikens försäkring skulle täcka upp. Att hon inte hade någon dolda fel försäkring skulle inte spela någon roll.

Kalli
1

Vid olycksfall brukar försäkringen gälla från den dagen den tecknas, vid sjukdomar brukar det dock vara en karens (tror det är 20 dagar för Sveland). Hur mycket försäkringen täcker beror på vilken ersättningsnivå ni valt (20.000 eller 40.000), vilken fast självrisk (1.400 eller 1.900) och vilken rörlig självrisk (15% eller 25%). Vad står det i era papper?

När det gäller skiktröntgen vet jag att ex. Folksam bara ersätter det med högst 5.000 kronor. Kan dock inte hitta någon sån information på Svelands hemsida så förhoppningsvis betyder de att de ersätter hela den summan.

Huruvida försärkingen gäller om inga pengar har dragit vet jag inte, man kan ju tycka att om de gjort ett misstag är det deras ansvar men samtidigt har man också ett ansvar att se till att ens räkningar blir betalda. Så jag vet inte. Det får du nog ta med Sveland när de öppnar.

joheck
1

Fast om du bara tog över försäkringen så är det ingen karens, det är ju bara om du täcker en ny försäkring.

Dinosmatte
0

#7 Aha, jamen dåså.. :)

Arcadia
1

#5 Om inte uppfödaren har dold felsfärsäkran eller ej ska inte spela någon roll för dig som köpare. Uppfödaren har enligt konsumentköplagen skyldighet att ersätta dolda fel som uppstår. Så det var inte ni utan uppfödaren som skulle ha betalt de 22500 kronorna…

polgara
0

mem hur är det denna månaden då? har de dragit nån summa för försäkringen nu? var ni i kontakt med förs.bolaget när inget drogs i september? Risken finns ju att hunden är utförsäkrad pga att den inte är betald.

[Doglovers]
0

#9 Är det inte så att uppfödaren ersätter upp till valpens värde. Vi hade uppe den här frågan med juristen vi hade på juridik kursen på vår uppfödarutbildning.

Jag såg att han är 7 år om jag inte misstagit mej. Efter 7 år sjunker försäkringsvärdet på hunden undan för undan.

Ett råd jag kan ge dej är att din syster är med och hjälper dej med försäkrings summan när ni kommer så långt.

Hoppas allt ordnar sej för din hund.