Chinook uppfödare?!?
Blivit så himla intresserad av den underbara hundrasen chinook! Någon som är eller vet någon uppfödare till dessa ? Vill köpa en senare när jag har tid med hund, men hittar inga uppfödare alls :/
Aldrig hört talas om den "rasen", det är i alla fall ingen ras som är erkänd inom FCI eller SKK och klassas därmed som "blandras" så chansen att hitta en sådan är nog minimal.
Okej :/ Den kommer inte från Sverige så har ingen aning ^^ titta bilder på Google, så sjukt fin och har bra egenskaper! Underbar!
Hejsan. Jag hade inte hört talas om det innan och googlade lite. Det står att det är en slädhund - är du intresserad av sådant? Annars finns det säkert bättre lämpade hundar som är lättare att få tag i :)
är det denna du menar http://www.allahundraser.com/chinook aldrig hört något om denna ras jag heller o frågar varför du fastnat för just denna? De verkar inte vara några i vårat avlånga land? Jag tycker dok de ser fina ut påminner lite om labbe-schäfer-spetsblaning 
Jag tycker Chinook är jättefina men eftersom de är från USA och bara är med i deras kennelklubb, och inte erkänd av FCI så blir det nog svårt att hitta sånna här. Jag tycker dock också om den rasen me de är nog lite för stora för mig. (Just nu iaf xD)
# 5 Vilken av kennelklubbarna? Det kryllar ju av dem over there.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
3 om du läser lite mer så andvänd dom mer som sällskaphundar nu mera och inte som slädhundar.
6 håller helt med dig. (Hur länge denna ras har funnits har jag inte läst om)
#3 bor i Småland så är ju inte alltid så lyckade vintrar för slädåkning här, men skulle vara kul om det gick. Men är mer intresserad av hunden än dess "syfte". ^^
#4 ja, precis den :) jag fastnade mest för dess utsida, men även för dess egenskaper ^^ har letat efter en rejäl hund som inte är aggressiv av sig och en som ändå ser väldigt vänlig och kärleksfull ut ^^ tyckte den passade in bra på dessa punkter och sen dras jag till "ovanliga djurarter" ^^
Även om de inte är vanliga här.. Är det ändå lagligt att ha dom här eller vad säger reglerna ? ^^
Allt är lagligt utom varghybrider där det finns varg närmare än 5 e generationen bakåt.
#6 AKC =)
tror inte att det är förbjudet med denna ras :)
# 12
Inte under det namnet iaf:
http://www.akc.org/clubs/search/index.cfm?action=national&display=on
#14 Jodå =)
# 15
Undras varför det inte kom upp på deras rasvals programm?
Fast den sidan du länkade till innehöll bara ras- och specialklubbar och vad är det som säger att den rasen måste ha en egen rasklubb eller vara med i en specialklubb för att bevisa att den är erkänd av AKC ? Det finns ett flertal raser som är erkända av SKK men som ändå inte är med i någon specialklubb eller har en egen rasklubb för den delen men det gör de inte mindre godkända för den skull.
# 18
Men de raserna går att hitta på http://www.skk.se/hundraser/
Sen är jag nyfiken på varför de inte skulle kunna godkännas av FCI?
Silkens är visserligen inte godkända av FCI, men iom att de är godkönda av hemlandets kennelklubb så räknas de numera som renrasiga hundar av SKK, dock i anexregistret.
Det finns iofs andra raser med lite udda status i FCI, de jag känner till är Lancashire Heeler o Västgötaspets.
Ja och Chinook går att hitta på AKC hundraslista däremot inte i listan som du länkade till då den bara hänvisar till de raser som har en rasklubb alt. specialklubb och i och med att Chinook inte har en sådan klubb så kan de således inte hittas där heller.
Vi har flera raser än heelern och västgötaspetsen som är erkända av SKK men inte av FCI, visserligen ganska nya raser men i alla fall. FCI är ju en komplex organisation med hårda krav men vad som krävs för en ras för att kunna bli erkänd av dom har jag dessvärre ingen koll på.
# 20
Tack för förklaringen.
Okej, tackar alla för svaren jag fått! :D