Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 3235 ggr
[Moollan]
0

Avelsfrågor

Hej!

Jag har en Shetland Sheepdog som vi ska ta en kull på i sommar.

Hon har stamtavla i SKK och jag ska para med en SKKhane (vilken är ej bestämd än). Valparna kommer då ha helt känd bakgrund, men får man stamtavla på valpar när man inte är registrerad uppfödare?
Om inte, vad krävs för att man ska få stamtavla på dem?

Vi ska bara ta en kull på henne.

Söker även seriösa sidor med bra fakta om avel, vad man bör tänka på osv.

Mvh Malin

starcastle
1

SKK's registreringsbestämmelser
http://www.skk.se/Global/Dokument/Uppfodning/registreringsbestammelser-R42.pdf

Ska du få valphänvisning från rasklubben så krävs att du följer PRA-reglerna i RAS

http://www.sssk.org/avel.htm

När det gäller Sheltie som är en ras som har både MDR1 och CEA i väldigt hög utsträckning så skulle jag personligen inte köpa en valp som inte själv är DNA-testad med känt resultat för båda sakerna om inte båda föräldrarna redan är DNA-testade och fria (då blir valparna heriditärt fria)

Det finns dessvärre inga krav på känd MDR1 status och inte på DNA-test för CEA heller.
Men som sagt, jag skulle aldrig köpa en valp som inte hade känd status.

Dessutom bör ju båda föräldrarna vara friröntgade på höfterna då det också är ett växande problemi rasen. Återigen inga krav för registrering.

Det är väl lite om en fråga om man är intresserad av att föda upp friska valpar eller väljer att göra så lite som möjligt bara för att det går att komma undan utan dessa tester.

[Moollan]
0

Hon ska såklart gå igenom en veterinärbesiktning och kolla höfter m.m
CEA har hon inte, ska ta reda på mer om MDR1 .

starcastle
1

Men är hon bärare av CEA? Har du gjort Optigens gentest?

Fördelen med att veta är ju att om hon är fri så är det ok att para med en hane som är bärare. Valparna kan inte bli mer än bärare och kan då alltså inte få CEA.

Är hon däremot bärare så MÅSTE du veta att hanen är gentestat fri för att undvika valpar med CEA.

Att bara synundersöka och få diagnosen att hunden inte har CEA säger ju ingenting om hon är fri eller bärare av defekten. Lika lite om en hane. Båda kan då vara bärare och producera valpar med CEA.

[Moollan]
0

Nej hon är inte bärare heller. Men jag vill inte ha en hane som är bärare bara för att hon är fri utan han ska också vara helt fri.

[jakke94]
0

sålänge du gör allt enligt reglerna så får du ut stamtavlor :) 

vi har en skitbra bok här hemma om allt möjlgit man behöver tänka på, allt från parning till födsel och tiden efter födsel m.m, ni kan komma in någongång så kan vi starta kopiatorn ;) boken går tyvär inte att få tag på, mamma köpte den inför våran första kull 96 :P

[Doglovers]
0

#0 Det värmer när man ser hur planerad er kull blirGlad Har ni många valpar tingade?

LinaK
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#6 Håller med!

Har du frågat inne på Kennel.ifokus?

// Lina - VärdBichon Kolla gärna in min blogg:
http://linaalgotsigge.blogg.se

[Moollan]
0

Jag har inte riktigt gått ut med det än så jag har inte frågat runt än.
Vi ska behålla en själva iaf.
Älskar verkligen vår tik! Hon är en framåt o glad sheltie, helt åt andra hållet än en "vanlig" sheltie. Älskar allt som är nytt, pussar på ALLA människor och är alltid med i alla möjliga situationer. Tycker det är en väldigt bra egenskap att föra vidare eftersom shelties i normala fall är väldigt tillbakadragna och "rädda".

[Moollan]
0

#7 tack för tipset! ska kika in där!

[Malin3033]
0

Vad heter tiken? Är väldigt nyfiken på hennes stam :)

Chilli10
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Man får ta 2 eller 3 kullar utan att vara reggad uppfödare och ändå få stamtavla till dem. Alltså om man avlar så som du beskrivit att ni tänker göra :) med reggade föräldrar osv.

vallhund
0

Måste man inte ha kennel för att registrera 3:e kullen?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Michaela-N
0

Nej, efter den tredje kullen är det.