Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 7474 ggr
destroyed
0

avelrätt på tik

Hej!

Jag ska köpa en mallevalp ur en mycket lovande kull och som det ser ut nu så kommer jag få tiken mot att hon får en avelsrätt på tiken. Vad är det som jag ska tänka på att få med i kontraket?

Labolina_73
0

Var ska tiken vara under sista delen av dräktigheten och under hela valptiden?

Är du beredd att lämna ifrån dej hunden under denna tid, ca 10-12 veckor beroende på när uppfödaren vill leverera valparna.

Eller ska du ansvara för detta hemma hos dej?

Hur många kullar ska hon få ta på hunden? Hur länge "gäller" detta.. antalet kullar / hundens ålder?

Lite sånt kanske kan vara bra att få med..

mvh Linda

Vattnadal
0

Hon följer väl SKKs avtal, för då är det lätt. Har för mig att det är 2 kullar på en tik, om man får dem gratis. Tas inga kullar alls, blir hon din vid en viss ålder, som jag inte minns just nu.

Om du ska ha ansvaret över att ha tik och valpar hemma hos dig måste dispens sökas hos SKK i god tid innan.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Forest]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

TS du ska allså vara fodervärd?

Jag/vi är fodervärd vi skrev kontraktet från skk. Vi gör som så att hon står för utställning och allt som krävs för att få tiken avelsgodkänd, alla rastester mm. Försäkringen står uppfödaren för, det är bra o veta sånt med. Sen tycker jag man man ska funka bra med sin uppfödare jag har nära kontakt med henne o vi trivs bra ihop. Det tror jag är jätte viktigt för båda två. Ang dräcktigheten så ahr vi iaf att slutet ska hon ha tiken hemma hos sig så hon känner sig hemma där (nu är vi där ofta och hundarna funkar bra ihop osv) valpar där o kommer finnas där under valparnas tid hos uppfödaren. Vi får vara där o hälsa på helt enkelt.

destroyed
0

Hej!! jo jag är beredd på att ev lämna ifrån mej tiken under den perioden och hon har ev sagt att om hon inte tagit en valpkull när hon är 4 år så kommer hunden att övergå i min ägo. jag kommer även få välja mellan en till valp eller köpesumman på en valp för det. Hon följer skks reglement och hon håller på att läsa igenom alla papper och liknande för att vi ska få så bra rättigheter som möjligt. nej, det är inte fodervärd. Jag kommer stå för alla kostnader för valpen. den är rätterligen min bara att hon har en avelsrätt på tiken.

[Forest]
0

4.  aha då är jag med :) En liten fråga då ska du eller hon ställa ut valpen/tiken ?

Ketang
0

Det du beskriver är foderavtal om inte uppfödaren säljer hela hunden "med bibehållen avelsrätt". Men även om man "bara" är fodervärd så får man stå för allt man inte avtalat bort. Dvs vill uppfödaren att du står för försäkring så får du betala den osv. Det jag tycker ni ska vara noga med att avtala om är vem som betalar vad om det händer något! Ett brutet ben brukar fodervärden stå för medans fertilitets utredningar, utstryk och annat som har med parning/valpning att göra betalas av uppfödaren.

Scully
0

Jag tycker mer att det låter som att hon kommer leasa ut tiken för en valpkull. Det finns färdiga dokument för leasing av hund på SKKs hemsida har jag för mig.

destroyed
0

5# Tiken ska inte ställas ut då det är en bruks typ och dom går aldrig bra i utställningsringar, men om hon ställs så är det jag som kommer ställa henne bara för att jag tycker det är kul men inga förhoppningar över något. Men jag ska sköta all träning och tävlande för att få ihop alla meriter eftersom hon ska bli en försvarsmaktshund då jag ska gå in som hundförare i hemvärnet.

6# då är det jag som förklarar det fel, för det är inget foderavtal. Det var hon tydlig med då hon inte litar på det. Jag ska stå på allt, sköta allting, däremot så har hon ett slutdatum att om hunden fyllt 4 år så kan hon inte ta valpar på henne då hon inte har rättigheter till hunden men annars är hunden min(och kommer vara det även efter valpningen) Jag kommer att få en valp eller köpesumman av en valp ifrån tikens kull, det får du inte i fodervärdsavtal

7# ja, kan det nog vara.. Nu har jag inte varit och kollat men går det enligt dom reglerna som jag förklarat?

[Forest]
0

8 vad konstig att man säljer hund med avelsrätt trode det bara var hanhundar mer som man sålde så, kul vet man att man gör så med tikar oxå :) hoppas du iaf ställer ut henne även om det inte går bra får du väl se det lite som kul grejj att ha gjort ;)

destroyed
0

9# jo det är tanken att bara ha kritiken men åandra sidan, Mamman gick in som renodlad bruksis på absolut första utställningen i stora stockholm och tog hem BIR och en jävla massa andra priser så ful kan hon inte vara:)

Här är uppfödarens sida

och här är mamman

vallhund
2

# 4

Hon följer inte SKKs regler. När tiken fyller 5 blir hon din automatiskt, du skall inte betala ett öre för hunden då, oavsett om hon fått valpar eller inte.

Det bryter oxå mot reglerna att skriva egna tillägg till fodervärdsavtalet.

Nu är ju tråden gammal, men hur har det gått, blev det någon hund?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

[Doglovers]
1

Hmmm, om man läser #8 så skriver hon att uppfödaren inte har rättigheterna till hunden…? Det låter lite luddigt. Hittade heller inte hemsidan…Obestämd

Hoppas det gick bra ändåObestämd

russin
0

Är det ett köpeavtal med bibehållen avtalsrätt (uppfödaren har då rätt att ta en kull) ? - du köper alltså hunden till halva priset mot att uppfödaren får ta en kull ?