Hundar iFokus

Hundar

Etikettuppfödning-och-valpning
Läst 6866 ggr
Naiz
0

Amstaff

Jag vill ha en amstaff!! Dom är så otroligt vackra och bra psyke.

Nu är det så att jag undrar om det är någon som har koll på uppfödare? Helst vill jag ha en import, så kennlar utomlands vill jag har tips om :) Men även om det finns bra kennlar i Sverige är jag intresserad av det med :)

Fridaaaa
0

Ja dem är fina men gäller att köpa från en bra uppfödare med föräldrar som har bra psyke. 
Och det gäller att veta mycket om rasen innan, träning osv.
Men kolla på skk s sida?=) Där finns vissa kennlar tror jag :) Lycka till!

Medarbetare: Sällskapskaniner, Support.

Naiz
0

Fast jag tror inte det står på skk´s sida vilken kennel som är bättre än andra ^^

Jag är mkt intresserad av rasen, men kan långt ifrån allt om den. Jag hade en amstaff/rottweiler på prov för några år sedan (men han kunde inte vara ensam hemma) Jag har ju en hund redan, så jag är fullt medveten om vad som krävs :)

Jag tänkte mest kolla om det fanns nån här som vet en bra kennel. Jag vill INTE ha diskussioner om hur/vad man ska göra med hunden osv.. Bara kennelnamn här tack!

Fridaaaa
0

#2 Nej det gör det inte, men man får ju ringa runt till olika uppfödare, prata med dem, ev besöka dem osv:)

Okej då har du lite erfarenhet;)

Naiz
0

Jo fast det är inte aktuellt riktigt än att jag ska skaffa en. Därför ville jag kolla runt lite om man fick bra tips här.

Jag ska sätta mej in lite mer i stamtavlorna innan jag skaffar en. Då jag vill ha en hund som slåss i toppen haha :)

Fridaaaa
0

#4 Jo men man kan ringa och prata och kolla med uppfödare, åka på utställningar och kolla lite mm ju mer man kollar desstu bättre (är det ju med alla raser) :D Lycka till sen!

Mischa
2

vad som är "bra uppfödare" är ju helt upp till dig, personligen hade jag fokuserat på en uppfödare som beviseligen prioriterar hälsa och mentalitet på sina hundar.

Varför just importera? det finns lika mycket "skit" utomlands som här, om man inte specifikt söker något.

≧◔◡◔≦

Naiz
0

Absolut, men det känns onödigt att ringa en uppfödare och visa intresse, när det sen visar sej att den uppfödaren kanske bara har "skithundar" (enligt mej då). Därför är det lättare att få ett tips så kan man utgå från det.

Mischa
1

Dom flesta uppfödare har hemsidor där dom delar med sig av sina resultat (kan säkert finnas via rasklubben) och har dom inte det kan man alltid kolla upp hunden via SKK's hunddata.

≧◔◡◔≦

[rightPAW]
0

Ska du köpa valp eller omplacering? Vet en jättefin hane på 1.5 som ev ska omplaceras.

Naiz
0

Mischa - Varför krångla till det när man kan gå den enkla vägen.

#9 En av varje haha :p Nej men det blir nog en valp om man inte hittar en vuxen hund som passar in i min vardag.. Det är ju lite svårare för en vuxen att anpassa sej. Dock är 1,5 inte så mkt :) Vad ehter/vart finns den vovven då?

[rightPAW]
0

Kan skicka lite info när jag kommer hem, sitter i skolan nu och har trafikkunskap haha.

Men Olle ska få en amstaff-kompis då? Här är det tvärtom, har en amstaff-mix och snart så blir det en grey! Kyss

Naiz
0

Yes box, han får tycka vad han vill :p Han är inte så förtjust i stora hundar, han gillar små bättre. Men jag vill ha en amstaff och då blir det en sän oxå ^^

Ja gör så, du kan ju skicka i PM om du inte vill skriva öppet.

[rightPAW]
0

Men han är ju högre än en amstaff och min grabb väger 29 kg och då är han hälften rottis, så han kommer nog vara tyngre också ;D Kommer säkert gå bra :)

Yes slänger iväg ett PM :)

L8sson
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag har amstaff, 2 st faktiskt. En import och en svensk.
Om du har några frågor, så fråga mig gärna :) Är erfaren.

Naiz
1

#14 härligt, en till som inte "klankar" ner på folk ;) Du får nog ett pm av mej sen :)

vallhund
1

# 15

Vem har klankat ner på vem i den här tråden?

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

monstermash
1

#10 - "Varför krångla till det när man kan gå den enkla vägen."

Den enkla vägen om du vill ha en bra hund, är ju just att kolla upp det Mischa tipsar om.

Vill du ha en hund som (citerat ur #4) "slåss i toppen" bör du börja med att kolla på olika uppfödares hemsidor, och kolla på resultaten de lagt upp där/SKK's hunddata. Det är den snabbaste vägen skulle jag vilja påstå. Rekommendationer är alltid bra, men samtidigt tycker du kanske inte att den "jättebra kenneln" som någon älskar är något att hänga i granen.

Det är mycket möjligt att du får kontakt med oseriösa uppfödare genom det, men om du (som du skulle) sätter dig in i stamtavlorna etc och sållar fram till bra hundar, får du förhoppningsvis en väldigt seriös uppfödare med. Men den kenneln hittar du nog inte samma dag du börjar leta.

Jag hoppas jag missförstod dig, för det låter som du vill ha rekommendationer så du slipper kolla på alla kennlar för då kanske du hittar en skitkennel påväg till den som är rätt för dig.

Mischa
2

Jag tror ju man blir som mest nöjd om man själv bemödat sig att "göra hemläxan" gällande uppfödaren och rasen än att förlita sig på rekommenadationer och hörsägner.

≧◔◡◔≦

Michaela-N
1

Tråden är gammal.