Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 2053 ggr
[I love guinea pigs]
1

Döpa om.

Hej!

Har tagit över en hund för inte så länge sedna. Så nu har vi tre hundar. Dock heter den nya hunden väldigt likt vår ena hund. Smirra och Tira, så när man ska ropa på dem blir dom lite förvirade. I stamtavlan heter hon Rajja så nu är min fråga va tycker ni? Kan man döpa om hunden och lära om? eller ska man försöka utala namnen tydligare?

(lade tråden under träning & lydnad för viste inte vart de passade in)

Luckysoul
1

Sålänge du lär henne sitt nya namn så kan man göra det =)

[I love guinea pigs]
0

Va bra :)

Sackum
3

För mig är namnet ett kommando som betyder att hunden ska titta på mig och förvänta sig något kul, så det går absolut att lära om. Tipsar om "namnleken" som jag tror jag läst om i Anita Axelssons bok "Shetland sheepdog", vilken går ut på att man i en minut några gånger om dagen startar världens glädjefest för hunden, utan att hunden har gjrot något särskilt. Man kan slänga sig på golvet och ösa beröm blandat med hundens (nya) namn, godis och lek/kel. Tränar man framgångsrikt kommr man få en hund som älskar att höra sitt namn och lystrar direkt. :)

Vemsan
0

Det går absolut :) Min lille hade både hetat Junior och Bosse innan han kom till mig. Nu är han en glad liten Casper :)

Hälsningar Vemsan

Kitten86
0

Absolut går det att träna om en hunds namn. Dock är det ju alltid lättare på en yngre hund än en äldre. Men med rätt typ av, och något envis, träning så ser jag inga problem.

[I love guinea pigs]
0

Tack för alla svar, tror jag står stadigt på båda fötter nu och hon får börja heta Raja från och med idag :)

[Forest]
0

Jag är skrockfull och enligt skrock bringar det otur att döpa om sitt djur, så jag säger nej till döpa om pga det Skäms

[Tess86]
0

Hehe, ja är man skrockfull kanske det är en dålig idé :)

Vårt nyaste tillskott hette först Tindra, sedan Leia och nu heter hon Tyri. Vi ska ha henne i många år (hoppas vi innerligt) och därför ville vi att hon skulle få ett namn som vi verkligen har valt till henne. Hon lärde sig sitt nya namn på någon dag.

vallhund
3

O min heter Leon, Lejon, skithund, byracka, pojken, drethund osv, han vet alltid vem jag syftar på.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

malinroth
1

Min hund hette Bella då jag tog över henne (lite drygt ett år var hon då) men jag kallar henne för Dimma. Hon lyssnade direkt på det. Jag tycker inte att det är någon stor sak. Hon lyssnar på Limpan och diverse andra smeknamn också. Nelly heter ofta Nelson och älskling mm och hon lyssnar väldigt bra på dom namnen också så nog skulle jag kunna döpa om henne också om jag ville det :P

[Madde&Rico]
0

Jag bytte namn på min hund när jag tog över honom. Han hette Kenzo & nu heter han Rico.

Omgivningen tyckte att det var lite udda att bara byta namn sådär. Men det gick jättebra! :)

Praefatio
0

Har inga problem med att döpa om :) Min första hund döpte jag om, min andra fick heta det han hette bara för att jag inte kom på något bättre.

joheck
0

Jag döpte om min tik som var drygt 1 år när jag fick na. I första hemmet hette hon Keyla, andra Kessie och nu heter hon Sansa. Inga som helst problem!