Djurförbud hyresvärdar?
Hej alla!
Jag och min särbo letar efter en lägenhet som vi kan bo i tillsammans :P Men vi har upptäckt att det verkar vara väldigt vanligt att hyresrätter har djurförbud? Vad kan de beror på??
Menar att de är ju hur mycket folk somhelst som har något form av husdjur :S
Och att det är så vanligt med djurförbud visste jag inte :S
Diskutera gärna!
Har aldrig varit med om hyresrätt med djurförbud.
djur förstör tyvärr saker och inredning delvis, river tapeter, kissar som gör att det blir dyra kostnader att ta hand om. Dock blir man ju ansvarig för alla skador, tex var det en kattägare som fick en faktura på ett par hundratusen efter flytt pga djurskador.
Sen har vi grannar, en del djur stör mindre än andra, fisk, sköldpador och reptiler gör inte så mycket väsen av sig. katter gör inte heller mycket väsen av sig och är de innekatter som de bör vara så stör man inte grannarna heller. Hundar däremot skäller och det är inte roligt för omgivningen för det hörs genom väggarna golv och tak.
Så jag tror de har djurförbud för att slippa haman i tvist om eventuella renoveringsbehov efteråt samt förbättra trivselnivån för grannarna.
/Fridaybrew
Tja, när jag tänker tillbaka på lägenheter jag hyrt så förstår jag att djurförbud finns. Akvarium som springer läck är dyrt, vatten överallt och man får kanske bryta upp väggar och golv för att få bort det.
Ormar och ödlor kan rymma, de luktar inte så gott om man inte tar hand om dem perfekt - jag vet för jag har haft en tidigare pojkvän som hade två ormar. Sen har ofta ormar och ödlor salmonella.
Hundar - kan vara uppfostrade och söta - de kan vara odjur som skäller hela dagarna när ägarna inte är hemma, och de kan skrapa upp dörrar och bita sönder dörrar/lister, min bästa vän hade hund för många år sen , det blev dyrt när hon flyttade för hon fick betala för renovering.
Katter, oftast lugna och snälla, men det finns folk som bara inte tycker om dem, för många katter i ett område kan bli jobbigt när katterna inte är överrens om sina revir och mars är en månad med ljuvlig kattsång…=)
Papegojor, stora som små kan föra ett herrans väsen, oftast när ägaren inte är hemma, jag har även haft grannar som satt ut sina Arapapegojor och jag lovar, det gick inte att sitta ute o fika med vänner, så mycket väsen var det.
Jag har haft en Iller - världens roligaste husdjur men mina vänner var inte helt förtjusta, då var det ett ovanligt husdjur - 25 år sen. Dock ett enkelt husdjur för jag hade bur och kattlåda till han.
Själv älskar jag djur och har numera en katt, bor i eget hus, lite ute på landet.
Älta inte problem - skapa lösningar!! 🤔😃
Jag har aldrig hört talas om det förut så så vanligt kan det inte vara, i alla fall inte över hela landet. Det enda jag hört förut har varit förbud mot vissa typer av hundar.
Det är väl upp till varje hyresvärd att själv välja vilka regler man vill ha för sina hyresgäster. Men väldigt många människor har ju husdjur, kan tänka mig att det i vissa fall kan bli problem att få alla lägenheter uthyrda om man har ett sådant förbud.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Jag vet att det finns en del lägenheter där det är sk "allergilägenheter", alltså så ska det vara totalt sanerat och fritt från tex djur, det är då även totalt rökförbud, mm.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Tror det beror på att hyresvärden vill slippa tvister och ev kostnader för skador som djur har orskat, även om hyresgästen står för dem. Tror att det är enkelare som hyres värd att hyra ut lägenheter där djur inte har vistast i eftersom många är allergiska mot djur och kan därför inte hyra den lägenheten. Hyresvärden vill ju nå ut till så många som möjligt och det är väl ett enkelt "förbud" för att lyckas med det.
Vad jag fattat det som så beror det väl mest på att det finns/kan finnas allergiker. Kan också tänka mig att det beror på att djur kan förstöra en del. Här i Jönköping är det svårt att hitta lägenhet utan djurförbud. Iallafall mitt i city så man får söka utanför stan. Dock så har jag bott med hund i några lägenheter mitt i stan men då har hyresvärden också haft djur så det kanske är därför det har varit tillåtet då. Men dessa lägenheter är det lång kö till.
#2 Katter kan störa mycket de med. En del raser är glada för att prata och det kan låta väldigt högt.
Jag har bara sett djurförbud i andrahandslägenheter, aldrig i första hands.
En hyresvärd som hyr ut via t ex bostadskön får inte ange att det är djurförbud, om det inte är speciella allergihus.
Kontakta hyresgästföreningen för exakt svar.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Letar själv lägenhet nu och kravet för dom flesta är INGA djur.. så det är svårt om man har hund, katt och kaniner.. man kan inte direkt smyga in dom ändå hähä.
Sajtvärd för Australian Shepherd.ifokus!
Jag o sambon letar lägenhet, vi hittade en fin 1a, där va det inga problem med djur, rökning sa de inget om. Bodde bara äldre där men det spelade ingen roll bara vi va lugna. Nu tog vi inte den lägenheten utan ringde vidare, då hade dom en 2a som vi ville ha, men eftersom det bara bodde 80-90åringar där så ville de att de skulle förbli så. Men de hade en stor 1a, men där var det djur och rökfritt. Vi har ju kaniner och det gick bra eftersom de bara sitter i bur sa han… De ville gärna ha det djurfritt för att nästa ägare kanske skulle vara allergisk osv.
# 12
O ff har hyresvärdar inte rätt att kräva djurfrihet i lägenheter de hyr ut, om det inte är väldigt få lägenheter i ett mindre hus eller ett allergifritt hus.
Vad gäller ev förstörning så skall lägenhet inspekteras/besiktigas i samband med inflyttning (före) protokoll skall upprättas som båda skriver på. Vid avflyttning görs en ny inspektion o allt som övergår normalt slitage är man slyldig att ersätta, oavsett om det beror på revor av djurklor i parketten eller att barnen använt väggarna till att träna grafitti på.
Som sagt, Hyresgästföreningen mera är bäst att vända sig till.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Jag har bara sett djurförbud i studentlägenheter.
Sen måste jag säga att min helt personloigaåsikt är att om det är något som stör grannar så är det barn!, men jag har aldrig sett hus som ska vara barnfria…