Hundar iFokus

Hundar

Etikettagility
Läst 1144 ggr
joheck
0

När gå vidare? - hinder i agility

Hejhej!

Jag hade en liten fundering på när man kan gå vidare till andra hinder i agility träningen. Jag menar hur bra måste hunden förstå/kunna ett hinder innan man går vidare till nästa? Hoppas ni fattarFoten i munnen.

Noa-Nisse
0

Du kan lära in alla hinder samtidigt. Det tar oftast inte så lång tid för en hund att lära sig hindrena :) Vippan brukar man dock ta till sist för det skiljer sig lite ifrån de andra hindrena!

Medarbetare på Hundar.ifokus

joheck
0

Ok, tack för hjälpen. Jag har ju köpt hinder från Rusta så någon vippbräda har jag ju inte. Men då kan jag sätta upp slalom och tunnlar också, har hitills bara använd hopphindren.

Noa-Nisse
0

Jadå det kan du utan problem göra :) Lycka till =)

Medarbetare på Hundar.ifokus

joheck
0
missemel
0

Kör du bara enstaka hinder? Gör lite olika kombinationer med bakom och framförbyten. Min hund kan tunnel. Men inte om jag skickar in honom från sidan än så länge :)
Hur länge har du tränat? :) :) sååå kul med agility! :D

joheck
0

Jag kör med egna hinder eftersom jag inte har tillgång till någon bana, då blir det bara några hinder tyvärr. Har nu lagt till även tunneln. Har även slalom men det har jag inte börjat med än. Nu är det så kallt att det nog inte går att få ner hindrena i marken. Vi satsar ju främst på lydnad så det har inte blivit så mycket agility träning. Men det är verkligen jättekul, både jag och hundarna älskar det! Lite synd att det inte finns någon ordentlig bana jag kan ta mig till bara.

Här har du en tråd där jag lagt upp lite bilder och filmer från vår träning. Du får jätte gärna kika in och komma med kritik och tips!

missemel
0

Vad glada de verkar i att träna! Ser att du tränar mycket lydnad med dom så ett tips e för att du ska suga mot hindret istället at på dig så kör med extern belöning. Gå fram med hunden till slutet av tunneln och visa att du lägger en jätte smarrig godis i skålen. Sedan går du till andra sidan å skickar igenom :) För senare i agilityn så ska ju hunden kunna skickas in i tunneln utan att du hänger med så bra att börja nu :) :)

När du hade tunnel, hopp, hopp. Och en av hundarna sprang tunnel, hopp. Struntade hunden i sista hindret eller var det meningen? =)

Blev jätte sugen på att träna nu! :D

joheck
0

Ja dom tycker verkligen att det är superkul! Vilket gör att jag också tycker det blir så himla roligt.

Tack för tipset! Jag måste verkligen ta tag i det där med externbelöning, skulle behöva det till lydnadsträningen också.

Vilken av filmerna är det du syftar på? Låter som att hunden strunta i det, inte alla gånger dom lyssnar så bra utan bara springer…

Jag blev själv lite sugen nu, men det blir nog inge mer i år. Annat än lite skogsagility då.

missemel
0

i två av dom händer det. När ni hoppas tunnel och sen två hinder på en rad..
Tänke säga där att när du ser att de struntar i hindret(om det e nu vad de gör) så vänder du och fortsätter banan fastän att de missade.
Tänk på att belöna just det du vill ha så avbryt å börja från början för annars kanske de kan bli osäkra på dina tecken om de ändå får belöningen. Vet inte hur jag ska beskriva det bättre ;D hehe

Har ni ingen brukshundsklubb i närheten då? :)

joheck
0

Vill bara tipsa dig missemel om Agility iFokus också, om du har missat den sidan. Tycker mig se ett samband i de tråda jag hittar digFlört.

joheck
0

Förstår vad du menar, samma regel som i lydnadsträningen alltså. Ska tänka på det.

Brukshundsklubben ligger en bra bit utanför stan och jag har varken bil eller körkort så det är väldig svårt att ta sig dit tyvärr. Finns inga banor centralt heller….

missemel
0

vad tråkigt! Måste åka buss om jag vill träna och tror inte de har en uppställd bana här jag bor.. :( Har haft turen att kunnat träna i skolan :)

agility iFokus har jag inte sett innan! Tack! :D

joheck
0

Jo det är väldigt tråkigt. Annars hade det nog blivit mer agility för dom små. Får se om jag kanske kan hitta någon med bil som är sugen på en agility-kurs som jag kan åka med.

Ja det är en ganska ny sida. Passar nog dig perfekt!Skrattande

missemel
0

aa det är ju smart! :)

träna typ på att dom ska följa din hand :)
Rexie har svårt för det ibland när han är på min högra sida och vi gör en lång sväng åt vänster. Då följer han hellre mitt ansikte
(och genar till vänster sida) än att följa min hand. Får bli vår träning nu i vinter ;)