Hundar iFokus

Hundar

Etikett: beteende
Läst 9908 ggr
mopsen12
0

Varför skakar hunden på sig?

Ja, det har jag alltid undrat. På min Sasha verkar det ibland som om hon "skakar" av sig någon känsla. Som att hon gått och varit osäker en bit för att det varit massa grävskopor och läskiga saker, men sedan så får hon syn på huset vi bor och skakar på sig så att knorren åker opp på topp och hon ser självsäker ut. Finns det någon bra förklaring till detta skakande?

*Kan väl också tillägga att jag älskar det där ljudet som hörs när de skakar på sig, hehe, så gulligt ju! Glad

Mischa
1

Kommer skakandet efter något som hunden kan finna obehagligt så är det mycket som du säger att dom ruskar av sig obehaget och går vidare.

Men håller hunden på och skakar ofta så lukta och titta i öronen så att hunden inte har fysiska problem.

≧◔◡◔≦

Portie
0

Kan ju vara så att hon skakar av sig ett obehag.

Karmatarerskanise
0

Är det mest huvudet hon skakar på kan det vara smärta i tex öronen. Annars kan det vara "skit" hon skakar av sig.

mopsen12
0
#1 jag tror som du säger att hon skakar av sig något obehagligt. Eller om hon sovit länge brukar hon också skaka på sig.

#2 Precis!

#3 Nä, det gör hon inte. Jag tror det också :)

Karmatarerskanise
1

#4 Fast med skit menar jag inte obehag utan mer smuts och kryp. Tror det sitter i generna. En del hundar har dock fått det om bakfoten och rister sig då de blir glada/upphetsade. :P

kodex
2

Det stämmer alldeles säkerligen! Brukar iaktta min hund efter obehagliga händelser (som hon tycker är obehagliga) och se hur långt efter "skaket" kommer :) Ibland tar det lite lång tid och då kan man hjälpa till genom att smeka dem litelugnande över ryggen, då brukar det komma :)

mopsen12
0

#5 jaha! haha, då förstår jag, ja, och vatten förstås!

#6 Ja, precis :)

[Forest]
0

Det är olika oxå vad är obehagligt o skrämmande, idag kom det fram en stor svart labbe glad som bara den men Donna tog detta som obehag, medans Enja tar det som en klackspark. Nu skällde denna o gjorde väl sina lekinviter men Donna ansåg labben var bra läbbig iaf hon börja skaka/huttra efter 5 min efter labben gått (vi gick med). Enja pussa lite o det hjälpte mer än när jag klappa o prata lite med henne.

missemel
0

Har hunden varit uppe i stress så gör den gärna så. skakar sig.
Det är samma som när man säger till hunden att vi ska gå ut. Nästan alla hundar sträcker sig, skakar sig, gäspar. Det är ett sätt att hantera stressen på. All stress är inte dålig! :)

mopsen12
0

ok, bra att det finns positiv stress också då Glad

missemel
0

japp :)