Skaffa hund!
Hej hej! Mitt namn är Fiona, jag är väldigt hundintresserad och har i flera flera år velat ha en hund, men har känt att jag ska tänka efter riktigt noga. Och nu har jag gjort i de över tre års tid :) Och känner mig redo. Jag vill gärna ha en collie, men ingen stor, utan en sådan liten? Är det någon som kan EXAKTA rasen på den? Eller heter den bara collie också?:) fast det var inte frågan, utan det jag vill fråga är.. Hur länge får dom vara ensamma som valpar? På vissa sidor står det upp till 5 timmar, på andra står det 2-3 timmar och på en som jag läst står det att den ska vara med sin husse/matte i minst två månader konstant? Jag vet inte riktigt vilket svar jag ska gå ut efter? Så kan någon här hjälpa mig med de? :) Skulle vara jätte gulligt! Tack på förhand
/Mvh, Fiona :)
Rasen du syftar på är Shetland Sheepdog. Den rasen har en alldeles egen sajt här på iFokus: http://sheltie.ifokus.se/
En valp kan du inte lämna ensam alls på åtminstone ett par månader. Sen kan du börja ensamhetsträna den. Det tar ett tag eftersom du ökar längden allt eftersom, du kan inte lämna en hund ensam i en timme på en gång. Skaffar du en vuxen omplacering som är ensamhetstränad så kan du börja lämna denna ensam tidigare.
Valpen måste först känna sig trygg hemma, sen kan du börja träna ensamhetsträning, t ex gå hemifrån väldigt korta stunder och öka på lite då och då om du märker att hunden klarar av det.
Vi fick börja med att låta våran hund vara i buren medan vi var i samma rum, det var nog jobbigt för henne!
Tack :)
TS här kan du läsa lite riktlinjer men ska gå efterhttp://www.jordbruksverket.se/amnesomraden/djur/hundarochkatter/skotselochtillsyn.4.207049b811dd8a513dc8000431.html, som 1 säger ska inte valpar alls vara ensamma. Sen efter ensamträning så är det även där en bra tid innan de änds klarar av 2 tim, så jobbar man osv så anser jag man gott kan se sig om hundvakt/dagmatte/husse/hundagis Dessutom inte ofta ett hunddagis yngre hundar än 4 mån gammla o det anser jag helt rätt. Så jag tycker man ska planera sin valp och med det vara matteledig/husseledig för att skapa en trygg liten valp. Sen vad du ska skaffa för ras är lite vad du vill gör/intressen och hur mycket mortion o allt man tänkt att hunden ska få.