Halvstryp till valp?
Är det någon som köpt ett (för stort) halvstryp till sin valp - att växa i? Kan den inte smita ur det? Vad finns det för fördelar/nackdelar?
Jag köpte ett halvstryp när Tyra var 3-4 mån, och de är det som hon har idag. Men jag började nog inte använda det förrän hon var över 8-9mån. Finns bara nackdelar med att ha ett för stort halvstryp, om valpen skulle lyckas smita är det ju livsfarligt.
Men när hon var runt 5mån så använde jag ett halvstryp som var anpassat för Tax. Det funkade suveränt att ha som början :)
Det finns ju halvstryp att köpa som är justerbart, perfekt för en växande hund! En vän till mig som har en rottis har haft jätte bra användning för det. Hon har kunnat använda samma halsband från 5mån ålder tills nu, och nu är hon 8mån. Sen har hon störra och snyggare som bara väntar på att plutten ska bli stor nog för att passa ;)
Jag ser dock ingen mening med att en valp under 4-5 månader ska ha ett halvstryp. Där tycker jag vanligt halsband funkar bäst.
Mvh Jenna
Det beror väl lite på hur valpen uppför sig i koppel överhuvudtaget. Om den backar ur halsband eller drar och skuttar i kopplet en massa skulle jag använda en bra sele istället, tills valpen kan gå bra i koppel. Sen kan man skaffa halsband.
Mvh Linn
Jag köpte ett förstårt halv stryp till min valp en gång och dem tar sig lätt ur det halsbandet, jag har halv stryp på han nu när han är full vuxen. Men under valp tiden skulle jag rekomendera ett halsband som du kan ändra storleken på.

Det finns ju halvstryp som går att göra större/mindre.
Varför skulle man inte kunna ha valpstryp till valp ? Halvstryp är egentligen bara en latmansform för vanligt halsband och behöver inte ha någon som helst strypfunktion.
Var kan man köpa justerbara halvstryp? Vore snällt om någon kunde länka ett exempel på sådant.
Jag är annars en "selförespråkare" men vill inte använda sele hela tiden utan planerar att variera mellan sele, halsband (halvstryp) och lössläppt. Sen känns sele knepigt till växande valp. Kanske om den passar i kattens h-sele :P.
När valpen är alldeles ny här hemma så får det bli justerbart valphalsband i några veckor i alla fall.
#6 - här är ett exempel
http://djurmaxi.se/halvstryp-justerbart-svart-p-4466.html?cPath=1_29
Annan modell, men likväl ställbart
Jag har ett ställbart halvstryp i nylon att skänka bort mot portokostnad (eller mot hämtning) om någon är intresserad? Passar valpar och små hundar.
#7. Tack :) Jag slarvade och glömde säga att jag sökte halsband som var mer mjuka kanter eller "glatta material" för att inte slita på pälsen. Men ska söka efter det själv nu ^^
#8. Storlek och utseende? Vad kan portot komma att kosta?
#9 Svart nylon, 1 cm brett, längden ställbar från ca 25-35 cm (åtdraget läge). Portot går på 6 eller 12 kr :)
#10. Du har ingen bild? Jag är intresserad. ^^ Det hade säkert varit bra de första månaderna tills man ser var hunden hamnar i halsstorlek och kan köpa ett dyrare av lite bättre kvalitet :P
#11 Jag fixar en bild under dagen :)
#12. Putt :P
Jag använde bara vanligt halsband för att vänja honom, sedan gick jag över till ett halvstryp. Även om det var lite stort så gick det bra.
Jag köpte ett halvstryp som var precis som ett halsband, då jag menar.. det passade precis på henne UTAN att stryp funktionen användes då. Dock en nackdel med köpet - eftersom min valp är uppvuxen på landet så är hon tydligen väldigt rädd för trafiken i stan och sånt & då stannar hon och sliter sig bakåt & då är jag alltid lika rädd att hon kommer ta sig ur halsbandet pga stryp funktionen inte är där, men hittils har hon inte lyckats.. dvs att jag har varit snabb nog att märka av det så tagit tag i henne ifall det skulle hända medans hon sliter sig. Men ja, det beror helt & hållet hur din hund går i koppel också :)
Sajtvärd på Collie