Förmodligen bli med hund
Kommer förmodligen bli med hund inom ett halvår år om allt går bra.
Jag har meddelat uppfödare att jag inte kommer kunna ha den fören den är 6 mån eftersom att min mamma kan inte ta hand om hunden när den är valp åt mig då hon inte ens kan mata kaninen ordentligt.. och får inte ha med hunden på min skola fören den är 6 mån. (naturbruk)
Har bestämt mig för en tik men det kan ju bli annat liksom.
- Vad kommer jag att behöva?
- Hur ofta kommer hon behöva vaccineras/avmaskas?
- Vilket fästingmedel är bäst?
- Hur dyrt antar ni det kommer bli? (Modern väger ca <25kg)
- Vilken försäkring är bäst?
- Motion, vad finns det för sorters motion och hur gör man?
- Leksaker, vilka är bäst?
- Lista på giftiga saker? (Kanske finns nån länk?)
Om ni har mer tips eller så kan ni gärna skriva det med
Även artiklar och sånt om hundar är jätteintressant! Hittade ingen lista av alla artiklar här tyvärr och vet inte vad de heter? Har kollat andra skaffa hund? inlägg men det fanns inget om hur vaccinering och avmaskning osv.
//Joanna
Skriver för att också se, intressanta frågor för de som inte har hund 
Kom på en till fråga
9. Hur mycket bör man spara undan varje månad ifall någonting händer?
//Joanna
Förstår inte riktigt. Så du har hittat en uppfödare som planerar att ta en kull och denne har gått med på att behålla valpen tills den är 6 månader åt dig?
/Mvh Sara - Sajtvärd på Dokumentärer
Medarbetare på Bullhundar
Besök gärna min blogg: loveradioblog.weebly.com
#3 Det är min bästa väns mamma som har planerat en kull. Hon har gått med på att behålla hunden de 3 månaderna. Besöker dem på helgerna :)
//Joanna
#4 Okej då är jag med. Vad är det för ras? :)
#5 Blandis med bordercollie/schäfer. Hon är väldigt mammig av sig och tror alla är hennes valpar om jag kommer ihåg rätt tror jag det var därför de kommer försöka minska hennes mammiga oroande
Men ras har väl inte alldeles för stor betydelse när jag vet att jag kommer erbjuda rikligt med motion och lek?
//Joanna
#6 Okej, det är ju två krävande raser ändå. Endast motion och lek räcker ju inte utan du måste kunna aktivera hunden mentalt också. Alltså genom spår, lydnad, agility t.ex.
Men för att svara på dina frågor så hittade jag en gammal artikel här på sidan. http://hundar.ifokus.se/articles/4d7147c8b9cb46224405c41b-vad-kostar-det-att-ha-hund?4d712446b9cb462141045f6e-1
Sen måste jag ändå rekomendera dig att köpa en renras. Man kan aldrig veta hur krävande en blandras kommer bli och vilka egenskaper den kommer få. Sen kan man inte kolla bakåt i leden efter sjukdomar som man kan hos en renras. Förstår inte heller riktigt vitsen med att para just de raserna med varandra.. Men har du redan bestämt dig så är det ju ditt val.
#6 fast jo, det betyder väldigt mycket. både schäfer och bc måste få jobba, vad har du för planer med hunden? :)
Vad kommer jag att behöva?
Koppel, halsband och/eller sele, mat, skålar, bädd, klotång, första hjälpen låda (alltid bra att ha om olyckan är framme), leksaker, tuggben, hundgodis (går att köpa i affärer eller att göra själv). Finns säkert mycket mer men det är vad jag kommer på nu
Hur ofta kommer hon behöva vaccineras/avmaskas?
Vet inte, men tror det är vart tredje år, men det hoppas jag du får reda på av uppf.
Vilket fästingmedel är bäst?
Vet ej
Hur dyrt antar ni det kommer bli? (Modern väger ca <25kg)
Det får någon annan ssvara på
Vilken försäkring är bäst?
Vet ej
Motion, vad finns det för sorters motion och hur gör man?
Det finns massor, men om man pratar om raserna på din hund lär den behöva en del. Du kan cykla/jogga med den, gå vanliga promenader m.m, men hunden lär vela ha mycket mer än det. Och då menar jag den lär behöva spåra/hålla på med tex bruks, en sådan aktiv "ras" nöjer sig inte med endast lek och promenader om man kollar på raser.
Leksaker, vilka är bäst?
Det beror på vad hunden tycker är roligt
Lista på giftiga saker? (Kanske finns nån länk?)
Lök, choklad, rökt skinka (inte såå jättefarligt men ge inte mängder, hundar ska egentligen inte ha rökt mat), godis som vi äter och mycket mer, men skrev bara upp dom jag kommer att tänka på just nu
Sajtvärd på Akvarieräkor ifokus och m_edarbetare på Agility ifokus
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#7 Tack för tipsen
Har du några svar på vaccinering/avmaskningsfrågan? Den frågan har jag klurat med rätt länge och de andra frågor som inte blivit besvarade i artiklarna? :D
Jo har själv tänkt renrasig eller från ett omplaceringshem men mamma håller inte med.. :/
//Joanna
#8 Vet du hur man lär hunden att springa brevid cykel eller finns det någon artikel om sådant?
Jag menar vilka tuggleksaker är bäst för tandhälsan (Borde ha utvecklat frågan)
//Joanna
#6 Schäfer är en krävande brukshund som kräver en stadig hand och tydliga direktiv. BC är en vallhund med enorm motor och starka vallinstinkter. Både är hundar som kräver en hel del av sin ägare där motion och lek inte räcker.
Vad kommer jag att behöva?
Halsband, koppel, skålar, sele, spårlina, hundbädd, klotång, pälsvårdskitt, klicker, hundgodis, bajspåsar mm.
Hur ofta kommer hon behöva vaccineras/avmaskas?
Hos uppfödaren ska hunden få en vaccin och 4 veckor därpå en till. Därefter vaccineras hunden en eller två gånger/år.
Vilket fästingmedel är bäst?
Finns recept på hemma gjorda fästingmedel som är riktigt effektiva. Men eftersom jag inte använder fästingmedel kan jag inte säga mycket här.
Hur dyrt antar ni det kommer bli? (Modern väger ca <25kg)
Dyrt? Menar du i mat? Det beror på vad du väljer för foder, hur stor säck du väljer att köpa, vart du väljer att köpa det osv.
Vilken försäkring är bäst?
Försäkring är en smaksak. Allt beror på vad man vill ska ingå, hur mycket man kan tänka sig lägga ut i självrisk mm.
Motion, vad finns det för sorters motion och hur gör man?
Cykla, Jogga, Gå, Drag, Simma mm.
Leksaker, vilka är bäst?
Beror helt på hunden. Har du en hund som sliter sönder saker så är slit tåliga saker bra att ha osv.
#11 Ja jag menar i matväg.
Hemmagjorda fästingmedel.. finns det recept till sådant här? :)
Modern ifråga är inte alls särskilt krävande även som hon har de raser i sig dock så säger hon aldrig nej till mycket motion vad jag vet.
//Joanna
Kul att du vill skaffa hund! Följer den här.
/Smull, Fonso, Denzel, Rowley, Lissi, Birk, Kai, Paisley och jag! ♡
Har funderat på folksam hundförsäkring. Åsikter om folksam?
//Joanna
#12 Även om modern inte är det behöver det inte betyda att valparna inte blir.
Vet inte om recept finns här men du kan googla på det bland annat. Alla passar inte alla hundar.
#15 Jo det har jag förstått men individen är så speciell så jag nästan önskar att valpen blir väldigt lik henne. Håller åtminstonde tummarna för det
Okej ska kollas runt lite ock så
//Joanna
Jag vill bara poängtera, att en valp inte ska motioneras! Så de tips du får om motion bör du vänta med tills hunden vuxit färdigt. Det är kanske självklart för många men för säkerhetens skull vill jag bara förtydliga detta ;).
#17 Det läste jag :) Men tack för att du sa tänk om jag inte skulle vetat liksom!
//Joanna
Du känns rätt färsk på det här med hund så istället för att svara på frågorna råder jag dig att läsa en massa olika "skaffa hund-böcker" och bilda dig en uppfattning utifrån det. 
Och gör det innan du tar dig ett beslut om vad för hund du ska ha.
Individen spelar stor roll, men fel ras/er kan bli katastrofalt om den inte passar din livsstil.
#19 Sant och vill veta allt och allas åsikter också :) Vad jag har märkt kan det stå väldigt fel i vissa skaffa djur böcker osv.
Vad anser ni om den stora boken om hundar(Den stora gula)? Har den för den för det mesta korrekt?
//Joanna
#20 Den boken är rätt gammal (finns en nyare upplaga) men vissa saker är väll fortfarande rellevanta i den. Mitt tips är att du läser artiklar på hundsajter här på iFokus, SKK har också en del matnyttiga texter att läsa, sen finns det nyare böcker på biblioteken mm.
#21 Jo saken är den att jag inte hittar till artiklarna på denna sida, finns inget inlägg där allt finns. Ska kolla in på SKK också :D
Finns det något inlägg som har alla artiklar samlade?
Mer tips alltid välkomna :D
//Joanna
#22 Om du trycker på artiklar och sedan under rubriken "bli med hund" s¨finns massa relevanta artiklar.
Du bör också läsa på om både schäfer och border collie, så du vet betenden du kan förvänta dig.
Ett gott råd ! Vet du om mor och far till hundarna är HD/AD röntgade ? MH tetsdae mentalt? Är kollade för andra ras sjukdommar som finns i dessa raser som dessa föräldra djur har i sig ? Kan bli en väldigt dyr valp att skaffa annars ;-) Avmaskning börjar hos uppföadren i tredje veckan , Dom ska maskas vid tre , sex och nio veckors ålder, Sen finns det något som heter Kolla masken at köpa på apotek och det skickar du in till labbet och ser om din hund har mask ca 1 gång per år , Så får du svar om den har mask och hur du ska behandla , Sen ska vaöpen vaccineras när den är hos uppfödaren ,Den ska vara grundad när den kommer där i från, Valpsjuka är var tredje år , Men se till att du varje år ger den för parvo virus och kennelhosta , Det bästa försäkrings bolaget /tycker jag då :-) Är IF försäkringar som är dom enda som har fast självrisk utan en massa procent som rinner på vid varje besök ! Sen tycker jag att det första du ska göra är att gå på valpkurs med din hund ,
Du verkar inte ha så mycket erfarenhet av hund , och med så krävande raser så¨kan mycket gå snett ! Även om mamman är en mysig hund så är det osannolikt att valparna blir som henne !!! Hon har en massa andra gener i kroppen som hon kommer att nedärva som du inte vet något om ! Sen har du även en pappa till hundvalpen som givetvis också kommer att nedärva sina gener till valpen ! Och med så olika raser i en valp så kan detta bli ganska så stökigt ! Det är en stor chansning att köpa blandraser ! Både för att man har inte en aning om VAD som slår igeom på valparna , Och med sjukdomms historia på förfäderna ! För jag gissar att dessa grundhundar på dessa blandisar inte har en registrerad hund efter sig ,
#25 Har aldrig haft hund men har haft hund runt omkring mig nästan hela tiden. Det är riktigt basic information jag aldrig fått reda på liksom om vaccinering o avmaskning osv. + lite mer avancerat.
Hur många procent IFs självrisk? Försökte kolla men kunde inte hitta.. känns som jag inte kan hitta någonting på internet när jag väl letar efter det
Jo men som sagt kan man alltid hoppas, kommer nog välja individen som passar mig bäst.
//Joanna
#26 fast självrisk innebär inge procent. Självrisken ligger på 2500kr och inte ett öre mer men sen finns allternativet att ovanpå den fasta avgiften även ha en rörligt på 25% vilket gör veterinärskostnader dyrare för dig som ägare. Eftersom du är 16 måste försäkringen stå på någon av dina föräldrar så bästa är att sitta med dem och titta.
#26 Juste, har haft försäkring på kanin och vet hyfsat hur det går till. Men på vissa kan man välja om man vill ha en på 25% eller 15% hjärnan går snart i knas av allt info man får från alla håll. Jo min mamma insisterar på folksam eftersom då får vi lite rabatt för vi har folksam redan
//Joanna
Dom har en fast självrisk på 2500 inga procent ! Detta blir mycket billigare en att ha procent och lite lägre självrisk! En fråga är föräldra djuren undersökta för höfltedsfel /armbågsfel ? Ögonspeglade m,m du ska veta att detta betalar inga försäkringsbolag ut något för, Det är ärftligt ! Om föräldra djuren är HD/AD undersökta och fria så står dom för kostnader om det är fel på valpen …
din fråga om fästings medel tycker jag du ska ta upp med en veterinär , Pågrund av att din valp kommer ha flera raser i sig och många raser tål inte alla medel , så är det bättre du frågar dom :-)
motion ska vara måttlig på alla valpar ! Ingen cykling eller hård motion alls ! Utan lugna promenader och sen få vara lös och leka och springa själv :-) Men förbered dig på att din hund kan komma att bli en såkallad arbetsnarkoman så du får arbeta med den i många timmar ,
Tycker du i alla fall i början ska ge samma mat som han har fått hon sin uppfödare :-) Antar att h*n ger ett bra fullgott valpfoder ?? Sen spara i hop en buffert så att du har pengar OM det händer något ! det är inte alla vet som har direkt reglering , speciellt inte helger och nätter .
Räkna med att utrustning och vet ,mat m,m kommer att gå på några tusenlappar i början
Om jag skaffar hund.. det jag kommer vara mest rädd för är att tappa kontakten och intresset för min kanin. Nu kanske det kommer ett till djur in i livet och har aldrig haft mer än 2 djur av samma art(kanin) på samma gång.
Hur fungerar det för er med hund och andra djur? När hunden kom hade ni fortfarande den kommunikationen med de andra djur som förr? Ändrades någonting avsevärt mycket?
Ifall någon undrar så tänker jag definitivt inte sälja min kanin bara för att skaffa hund… det känns otänkbart
//Joanna
#30 Vi hade en kanin när vi skaffa vår nuvarande hund, den sålde vi till en uppfödare eftersom hunden har jakt i sig. Annars har ingen förändring skett men hunden tar upp rätt mycket tid, det får man räkna med.
Om det är din första hund och du är väldigt ny inom hundvärlden så tycker jag inte att BC/Schäfer mix är någon vidare blandning. Du vet inte vad du kommer att få. Hade hellre satsat på en renrasig hund som passar din livsstil och vad du kommer att kunna ge hunden, Alt en äldre blandras som du vet hur det är.
Jag har kaniner och hund (du kanske har sett mig en del på Kif). Min hund hade aldrig träffat en kanin när jag köpte honom (kan ha stött på vildkaniner) så jag var väldigt noga med att han fick lukta på deras burae lugnt och försiktigt. Jag har tur eftersom mina inomhuskaniner är så coola så de brydde sig inte alls om honom när han flyttade in. Han är jätte snäll och försiktig med kaninerna men de lämnas aldrig ensamma.
Här är en bild på Izor och min Belgiska hare Yra. 
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#30 När jag skaffade min rottis hade jag både häst, råttor och kanin att ta hand om sen innan men det var inget problem för mig då jag var intresserad av allt.
När råttorna och kaninen dog hade jag hunden och hästen kvar.
Men jag har alltid varit lika engagerad i båda. Gick på kurser och ställde ut hunden och red samt tränade med hästen. Det ska nog inte vara något problem för dig heller.
/Lova
Ny blogg!
Även om det är min första hund så vet jag liksom hur man säger till den, hur den kan reagera, hur man sköter den behöver sånt info som man inte "ser". Men kan inte förneka att jag är ny när det gäller saker som foderinnehåll, hur man tränar från grunden när den är valp och saker som de annars vet jag hur man sköter en hund.
Frågade också om saker jag vet för att få fram era åsikter om det men inget av det har vart olikt det jag fått reda på
Om du orkar läsa om vilka erfarenheter jag har med hund
Vet inte riktigt hur jag ska förklara min historia med hund för er men under sommarloven har jag vart på ett ställe där man sover över under ca 2-4veckor man kan vara, ta med sitt djur, bada i havet osv utanför stan om man vill bort lite. Där var det väldigt många som inte orkade dessa "morgonpromenader/kvällspromenader" och unga jag bara varför inte liksom får spendera tid med djur (fick inte ha djur då..). Där har jag gått ut med rottweilers, en blandis(schäfer/bc/labbe), gran danois och fransk mastiff. Har även gett mat, busat, fått vara med och fått saker förklarade. Vi hade dem lösa ett tag och satt o pratade om allt möjligt när vi kommit in i skogen. Brukade gå i pyjamas och stövlar också eftersom ingen var ändå vaken då. Hundarna har jag även vart ute med när jag vart hemma under dagarna ibland då jag haft tid. (Obs inte alla på en gång, det är olika år osv dock i ordningen jag gått ut med dem)
Kommer ihåg en gång då en av rottisarna var lösa, jag kommer inte riktigt ihåg vad det var han gjorde men det gjorde mig missnöjd. Så jag ställde mig upp, rätade på ryggen med armarna i kors och putade missnöjt med läpparna och kollade på honom, det fungerade och han slutade och jag förlät honom som tur var för mig gjorde han inte om det utan förstog. Jag förstog inte riktigt då vad jag egentligen hade gjort fören jag kollat på Ceasar Millians program(Vet att det finns delade åsikter om programmet) Jag hade gjort en vanligtvis dominant rottis undergiven utan att säga ett ord. (Ber er att inte trycka ner det då detta är ett kärt minne…)
Favoriten av dem alla var den blandisen, hon hade så mycket spring och glädje av sig och var så söt. Hon hade stora hängöron som var spetsiga om man säger så och hade form som en bc(fast högre), huvud som en schäfer och bruna ögon med gul päls som en labbe :)
Dock efter några månader dog hennes ägare och "ingen" ville ha henne så de avlivade henne. Mamma berättade inte det för mig då eftersom hon visste jag skulle gormat om att ta hand om hunden, jag fick inte reda på det fören till jul :(
Slut på min historia har dock fler erfarenheter, men inte så intressanta och hände aldrig så mycket då
Och tror inte jag kommer oroa mig för mycket eftersom om jag har problem med träningen eller något betende jag ogillar eftersom att jag går på naturbruksgymnasie, där finns hundtränare, hundlärare och personer som haft hund väldigt länge. Det finns även en agility inhägnad man kan använda och träna hunden :D
//Joanna
#32 Jo er har jag allt sett, var bara tvungen att lirka ut vilken ras du hade när jag första gången såg bilden du la upp nu och de är så fina tycker jag.
Jag har planerat att försöka ta med kaninen till valparna när de är småttingar för att småvänja min framtida valp, ifall det blir. Hoppas jag att det går som planerat. Dock om kaninen tycker detta är för jobbigt så kommer han nog få stanna hemma när vi besöker valparna
#33 Bra att höra att det fungerade väl för andra med djur tycker jag :)
//Joanna
Okej, tänkte mest på att du inte vad som kommer att slå ut mest på valparna. Det är en ren chansning…
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
#36 Det får vi se men jag är naturligt anpassningsbar och öppen för ändringar
Liksom när jag skaffade Akkio hade inte jag direkt kollat upp om rex (Tyvärr) och var inte alls beredd på en hyperaktiv kanin som älskar att springa överallt och småjäklas med allt och alla som var extremt envis. Men nu har jag massa kompostgaller+ hage och olika selar av slag och skaffat klicker och gör saker som jag aldrig gjorde med min förra kanin(dvv). Försöker träna honom att inte äta på kablar osv. Har nu massa andra saker att tugga på, köpte tunnlar, olika bollar att putta på, petflaskor med torra ärtor i (extremt roligt tycker han) Saker som jag aldrig gjorde med min förra kanin(smått ångrar att han inte tvingade mig i att hitta på roliga grejor som Akkio gjorde)
Hoppas bara på att jag kommer få en individ som passar mig väl :)
//Joanna
Finns det onlineaffärer med hungrejor som ni kan rekommendera? :)
Sitter och kollar in diverse saker jag kommer behöva
//Joanna
#37 fast det är STOR skillnad på kanin och hund
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#39 Jo men försökte förklara att jag är anpassningsbar hur det än blir
Har andra exempel men de vill jag inte dela ut för hela vida internet eftersom det är trots allt personligt
//Joanna
#40 det jag menar är att man kan inte jämföra kanin med hund, jag menar en kanin behöver du inte gå låååånga promenader med varje dag i regn, snö, blåst m.m, en kanin klättrar inte på väggarna/drar i kopplet så att du för hur ont i armarna som helst om den inte får jobba (lägg märket till att jag tar värsta tänkbara senariot nu, men en understimulerad BC/schäfer kan lätt bli så), jag kan räkna upp många exempel. nu vet du säkert detta men säger det ändå
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#41 Jag menade aldrig att jämföra på så vis, jag menade att ifall kaninen behöver en ändring på mitt liv så kommer jag göra det för kaninens skull och att jag givetvis kommer göra samma sak för hunden
Om jag så behöver gå ut i blask o slask så gör jag det, om jag behöver gå ut i äckligt varmt väder så gör jag det, om jag behöver köpa något nytt för att hunden käkat upp nåt så gör jag det även som jag blir pank resten av månaden. Behöver hunden gå långa promenader varenda dag in och dag ut så kommer jag göra det även som jag är sjuk eller så.
(Sa äckligt varmt väder för att jag gillar regn och snö men inte direkt solljus)
Åkte till skolan sjuk för jag inte kunde lämna redovisningen till gruppen, det skulle kännas förfärligt och precis samma med djur kan inte bara överge för att jag känner mig dålig just då
//Joanna
#42 okej, då är jag med :) Fast tycker fortfarande inte att en BC/schäfer är en bra sällskapshund… Speciellt inte som förstahund
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#43 Vilka raser anser du är bra sällskapshundar då? :)
//Joanna
#44 de i rasgrupp 9, vissa spaniels, ja typ det ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#44 de i rasgrupp 9, vissa spaniels, ja typ det ;)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
BC är en extreme arbetsnarkom och schäfer kräver också väldigt mycket för att vara sund.
Man får ju se på vad man kommer göra med hunden, (inte bara vill) och sedan se till de olika rasernas behov när man skaffar en hund.
De flesta i rasgrupp 9 (som faktiskt benäms sällskapshund) är oftast bra sällskapshundar. Och mans ka inte förväxla sällskapshund med "bara ligga i soffan och gosa" utan sällskapshund är hundar som inte KRÄVER arbete varje dag utan mår bra av bara få vara med och rikligt med promenader och lite vardasg stimulering, så som agility, lite godis sök och liknande.
#47 dom behöver inte det heller, promenader och sällskap räcker egentligen. vet många hundar från den gruppen som itne behöver det, men såklart tycker dom det är roligt
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Eurasier?
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se
Jag tänkte köra lydnad och agility med hunden och jag tycker inte raserna är fel för det. Det har varit min dröm länge att ha en hund som lyder det minsta lilla även som det kanske kommer ta tid och jag kanske inte alltid lyckas
Speciellt lydnad eftersom att min syster är hundrädd, vill att min framtida hund ska kunna lyda henne med så att hon kan känna sig självsäker och möjligtvis få bort sin hundrädlsa
Det finns många som kör rallylydnad med sina hundar på skolan också, ska kolla in lite på vad de gör.
//Joanna
#50 Riktigt så mycket päls har jag inte riktigt tänkt mig…
//Joanna
#51 det kan du få vilken hund som helst att göra, bara hitta rätt motivering. bara för att det är lättlärda raser behöver den inte bli lydig. det är DU som tränar den som bestämmer hur lydig den är, inte vilka raser den har
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Det finns ju många raser som inte är små hundar som fortfarande inte är så krävande som vallhund och brukshund typ som
eurasier, kromfohrländer, storpudel,
Retrievers är också en rasgrupp att titta närmare på.
Sen om man inte kanske vill tävla agility, så kan molosser hundarna också vara en rasgrupp att kolla upp.
Att leta hund och hitta rätt tar tid. Bästa är om man dessutom kan åka ut till olika uppfödare och träffa flera olika individer av rasen för att bilda sig en uppfattaning.
Personligen ser jag inte schäfer och bc som en optimal blandning.
Schäfern är en vakthund, den ska vara vaken och uppmärksam. Vilket kan te sig som hispigt och skälligt om det inte jobbas med på rätt sätt (beetendet alltså).
Sedan har vi bordercollien som är en vallhund som lätt får för sig att ha koll på allting. Och om detta beetende inte stimuleras på rätt sätt kan det lätt utmynna i stressbeetenden.
Så dessa två väldigt vakna och alerta hundraser, fast på två helt olika sätt kombinerat kan nog bli en ganska kaotisk mix för hunden.
Visst schäfern var från början en vallhund MEN den var en linjevallare INTE en sådan vallare som bc är.
Självklart kan man få en jättetrevlig hund ur en sådan korsning, men som någon skriver innan, att det är antagligen ingen bra första gångs hund…
Min instruktör på min valpkurs har terverns och det är ju en vallhund/brukshund. De tävlar i spår, lydnad och agility. Och vad jag förstår så tränar på klubben flera gånger i veckan, och då menar jag riktiga träningspass. och hon är välidgt noga med att inte överträna sina hundar så de blir överstimulerade ska tilläggas också.
kanske kan vara bra att få ett hum om hur andra aktiverar sina brukshundar…
#54 kunde inte sagt det bättre själv!
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
Jag hoppas bara på det bästa och jag har personer nära som jag kan fråga hur man aktiverar (fråga riktiga hundtränare) på korrekt sätt. Jag tror faktiskt jag hinner få reda på det innan jag blir hundägare på riktigt.
Kollade in molosserna som du sa är det väl ganska kraftiga raser? Tror ni verkligen att de är bra första hundar?
//Joanna
#56 fast jag tror inte du inser vad du ger dig in på om du skaffar denna blandningen. molosserna är lugna i sig, så ja till rätt person (en bestämd, vänlig person som uppfostrar dom till att inte dra o.s.v) är dom bra förstahundar.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#57 Vi får se om det funkar tycker jag, hoppas på att denna blandning är rätt för mig som person.
Även som det finns hundar som är så och andra som är si så kanske inte min blir sådan. Låt mig få hoppas på det, jag vet hur schäfrar är i vaktandet och jag vet hur beroende bc är av rätt slags aktivitet.
Om hunden inte passar mig och inte mår bra då kommer jag självklart resonera med uppfödare och hundtränare om vad jag kan ändra och vad som kan ske.
//Joanna
#58 fast jag tänker på hundens bästa, hunden kommer inte må bra av för lite aktivering. vi kan ta ett exempel:
Jag planerar att tävla i agility och freestyle med min nästa hund, och utöver det kommer det bli väldigt mycket promenadet, springa på stora fält, bada i sjöar och följa med överallt. Dessutom lite spår och sök, eventuellt lite lydnad, och massa gos och lek såklart. inte ens det skulle varken schäfern eller framför allt BC:n vara nöjda med, speciellt inte en blandning mellan dessa två.
personligen tycker jag att du ska titta på rasgrupp 9, eller molosserhundarna, väldigt fina hundar dom med :)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#56 är det inte bättre att du kollar upp sånt innan du skaffar rasen?
Det bästa är att skaffa en ras utifrån vad man själv vill göra och kommer ha tid och framför allt ork att göra.
Det är väldigt lätt att ha super höga ambitioner innan för att sen när man redan har hunden, inse att det var mer jobb än man tänkt sig.
Du skriver om dina erfarenheter, men du bör tänka på att detta var under en kort tid, med hundar som antagligen hade god grundlydnad (eller jag förutsätter det eftersom de släppte ut ungdomar med de). Det är en helt annan sak att faktiskt jobba upp en hund i god grundlydnad, speciellt krävande raser som bc och schäfer.
Det är väldigt lätt att titta på en sjukt duktig bc ute på agilityplanen eller tvn och tycka det ser helt underbart ut att ha en sån följsam hund, utan att förstå hur mycket jobb det faktiskt ligger bakom och hur fel det kan bli om man inte klarar av det.
Det finns en andledning till att seriösa bc-uppfödare oftast inte säljer hundar till folk som inte ska valla eller satsar på elit-klass. Och samma med schäfer fast med bruks.
Jag tycker du bör prata igenom hundvalet med någon av de här hundtränarna som du senare kommer få hjälp av. Alla raser passar inte alla, och eftersom de vet hur skolan ser ut, antagligen känner dig och vet vad de kan hjälpa dig med, då kommer de förhoppningsvis kunna ge dig bra råd.
#59 Kan du då förklara vad de raserna skulle vara nöjda med då?
//Joanna
de flesta i grupp 9 skulle nöja sig med mys, lek, promenader och typ trixträning eller lite sök/spår/vad man nu vill göra med hunden. Molosserna kräver lite mer, dom är ju trots allt stora hundar. men dom nöjer sig också med "sällskapslivet", d.v.s promenader, lek och lite aktivering för hjärnan.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#61 Du kan läsa om de som har schäfer och hur de aktiverar den här:
http://hundar.ifokus.se/articles/5016f74dd3b4fd2f2c005c8f-tysk-schaferhund-medlemmarnas-raser
och här är en superbra artikel om border collien:
http://pajad.wordpress.com/2011/12/08/hur-mycket-behover-man-aktivera-sin-border-collie/
Nu har jag varken schäfer eller border collie, för det är alldeles för krävande raser för mig TROTS att jag tränar agility och sök och ska börja med lydnad (dock med två olika hundar). Men den uppfattningen jag fått är att en schäfer kräver någon typ av riktig mental stimulans (alltså i form av spår/sök/skydd) 3-4 gånger i veckan och sean utöver det väldigt mycket motion. Men som sagt läs länkarna så får du en uppfattning.
Som jag skrivit förut, kontakta schäfer och border collie ägare/uppfödare för att få dig en uppfattning om deras individer och vad de gör. Samt prata med din/a hundtränare på skolan om det här faktiskt är en hund som passar dig eller inte.
Det är faktiskt viktigt, och man kan inte bara vara självisk utan tänka på vad som faktiskt är bäst för både dig och hunden och omgivningen….
Tänk på att skaffa en hund efter din livsstil och inte tvärtom, för det är inte säkert det skulle funka. Man ska generellt sätt skaffa en hund som är mindre aktiv än sig själv. Jag hade inga planer på att hålla på så mycket med mina hundar och skaffade därför en sällskapshund, en hund som jag klarar av. Nu har jag blivit jätte intresserad och aktiv inom massvis med olika saker och mina hundar har inga problem att hänga på. Så även en mindre aktiv ras kan leva ett väldigt aktivt liv. En väldigt aktiv ras kan däremot inte leva ett mindre aktivt liv. Tänk på det!
Aldrig att jag skulle palla varken shäfer eller bc trots att jag tränar flera gånger i veckan.
#62 Du förklarade aldrig utan sa bara att grupp 9 passar bättre men jag har tydligt sagt att jag inte vill ha en hund från grupp 9 tack vare att de är små och jag gillar inte pudlar direkt. Funderat på molosser men de är jättestora och har antagligen också väldigt mycket höftproblem vad jag har läst om för att deras kroppar är så tunga
#63 Blir helt bombad av saker som att jag inte vet någonting men visste allting som stog i de artiklarna..(Fast bra att du länkade)
Vilka raser har du? Varför är de bc och schäfer för krävande för ditt liv?
//Joanna
#65 jo jag förklarade. det vi säger är att tror inte riktigt du vet vad du ger dig in på, skaffar man hund så skaffar man rasen efter vad du vill göra med hunden, inte vad hunden vill göra med dig. Vill man ha en sällskapshund, ja då skaffar man en sådan ras. Vill man ha en arbetsnarkoman som måste få jobba, ja då kan man blrja fundera på bruksraser
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
# 58
Det är en levande varelse vi pratar om, inte något för dig att träna hundägande med.
Titta på shelties istället, en pigg o alert hund, som mer passar det du vill ägna dig åt.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
#42 - På ett sätt låter det verkligen bra av dig att tänka så, man ska ha djuret på djurets villkor, då det inte bett om att hamna hos oss, men jag hör ändå varningsklockorna ringa.
Exempel: Jag skulle jättegärna vilja ha en Shikoku (japansk jagande spetsras), eller en Tamaskan (vargliknande hund med mycket slädhund i sig).
Oavsett hur vacker jag tycker en Shikoku är, och trots att jag vet att de KAN bli trevliga sällskapshundar med tonvis av motion, så avstår jag från att ens fundera på att skaffa en Shikoku om jag inte skulle jaga, för de är hundar för aktiva friluftsmänniskor. Jag får helt enkelt se mig i spegeln och inse att jag kommer aldrig börja motionera så pass mycket som en Shikoku kräver.
Såvida jag inte börjar jaga vildsvin då, men så ska jag inte heller säga, för då kommer vi in på "…om jag ändrar mig och gör så, då kanske det skulle gå…" igen.
Och Tamaskan, som är i grunden en slädhundskorsning med lite Tjeckoslovakisk varghund och vargkorsningar i sig - deras främsta användning är som sällskapshund, men de ska fortfarande fungera som slädhundar.
De kräver inte att dra släde och arbeta som riktiga huskies och malamutes, men ändå - jag kan säga att "jag kommer cykla mer med hundarna, jag kommer låta dem dra mig på rollerblades och gå längre promenader, det kommer motivera mig att motionera mer, det gör allt bättre".
Men det vet jag faktiskt inte innan jag är där. Och tänk då vad hemskt om jag har en hund jag inte kan ge vad den behöver, den är olycklig hos mig och jag måste omplacera den, för den är deprimerad, frustrerad och håller på att förstöra mitt hem, till exempel.
Min poäng är att "jag ska skaffa rasen som passar mig bäst nu, så som jag är nu, och som är mest trolig att kunna hänga med mig tio, femton år framåt". Inte "jag ska ändra på mig, självklart kommer jag göra det och det hela hundens liv". Det kommer troligen inte hända.
Nästan alla hundar (utom möjligen Engelsk bulldogg och Pekingese då) kan hänga med på raska promenader i flera timmar, och kan göra nästan vad som helst, på amatör/skoj-nivå i alla fall.
Skaffa en allroundhund som klarar mycket men inte kräver det.
Schäfern är en krävande brukshund, och Border Collien är - jag skojar inte och överdriver inte - hundvärldens arbetsnarkoman!
Det finns ingen ras som är mer arbetsinriktad än BCn. Det finns en anledning till att man nästan aldrig ser BC på utställning, de är rena vallhundar och ingenting annat.
Har man någon gång sett Border Collie valla får (kolla 42:30 som ett exempel), så är det svårt att tänka sig att de skulle kunna vara lyckliga utan det. Det är vad de är.
När jag kom in i hundvärlden för drygt nio år sedan, tyckte jag att saker som rasers ursprungliga användningsområde var jättetråkigt och inte alls relevant, men det är verkligen jätteviktigt. 
Som exempel: En vinthund ska få syn på små springande djur, jaga ikapp dem och döda dem.
= De kräver inte mycket mental stimulans (inte mer än genomsnittet), men måste få springa lösa, och man kan aldrig lita på dem med små djur som springer lösa. De är självständiga och ska kunna arbeta själva långt borta från ägaren.
En mastiffras ska vakta passivt, patrullera reviret och låta främlingar veta att de inte är välkomna.
= De kräver inte enorma mängder motion, kan vara ganska självständiga då de ska kunna fatta egna beslut, har stark revirkänsla och är nästan alltid misstänksamma mot nya saker och främlingar.
Och Border Collie och dylikt, var skapta för att kunna hålla reda på dussintals olika kommandon, arbeta hela dagarna och springa upp och ned för tuff terräng, medan den ständigt tänker och jobbar även i huvudet.
= En mycket aktiv ras som behöver jobba, både med kropp och huvud, för att vara lycklig.
http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/
Här finns det bra genomgångar av olika hundraser.
http://www.markazits.com/index.php?option=com_content&view=article&id=79&Itemid=139
Och här finns det lite av vad man ska tänka på när man väljer ras. 
#65 för att jag vet att jag kommer inte kunna åka till klubben 4-5 gånger i veckan och ge ordentliga träningspass. Jag har inte tid att utöver detta kunna ge hunden jättemycket fysisk motion. Och jag skaffar absolut inte en BC för att de är riktiga arbetsnarkomaner som behöver jobba helst flera timmar om dagen, flera dagar i veckan.
Det jag kan ge (och ger) min hund är: minst en 60 minuters promenad om dagen (förutom 2-3 30 minuters promernader) samt agility/sök-träning någon gång/ett par gånger i veckan beroende på hur mycket plugg jag har. och sen så gör vi så klart andra saker som att åka ut i skogen, åka båt osv.
Men mitt liv ser ut så att det kan bli 1-2 veckor då jag inte har tid/ork att åka upp till klubben eller kan gå ut några timmar. Och då skaffar jag inte en ras som behöver mer än så för att vara glad.
De flesta ändrar inte sin baslivstil för att de skaffar hund, även om många tror de kommer att göra det. Det är lätt att säga "jag kommer åka 5 gånger i veckan till klubben hela tiden", men att göra det är en annan femma.
Varför inte börja med en hund som passar det du vill göra, och sedan om du känner att du vill ha mer, skaffa en mer krävande hund.
Sen ska sägas att många raser klarar mycket mer än vad de flesta har de till…..
Och du har fått många tips som inte är sällskapshundar och molosser….
#68 Det där förklarade du så att jag såg det
#69 Då vet jag
-
Ärligt talat så känner jag mig besegrad, att jag inte kan ha hund..
Men ifall snar framtid säger vi då 1-3 år fram alltså inte från den kullen som jag pratat på
Raser som jag själv skulle vara intresserad av och tror att jag kan ha som första hund newfoundland,berner sennen, labrador, golden retriver, leonberger, spaniel och möjligtvis hovawart…har jag tänkt på isåfall men är de något med dem som inte passar som första hund?
Men dessa har mycket höftproblem tror jag också?
Vilken hund tror ni passar mig bäst om jag ska ha renrasigt?
Tysk schäfer, rottweiler och tollare är dock favorithundar :/
//Joanna
#70 har någon sagt att du inte kan ha hund?
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#70 Inte på det viset men min självkänsla är inte direkt den starkaste så det känns som det, därför la jag det kursivt. Era åsikter är extremt starka och det kanske tär mer på vissa personer och det kändes som ni menade att jag inte bör ha hund även som ni menade att jag inte bör ha just den blandrasen
//Joanna
#72 fast varför antar du att vi tycker att du inte ska ha hund istället för att ta åt dig av vad vi verkligen säger? :) vi säger det vi säger för att vi bryr oss om dig och din framtida hund, därför har vi föreslagit andra raser.
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#73 Min hjärna antar innan den förstår och känner innan den inser. Jag tar åt mig det men då besegras min hjärna i kamp om att jag vill ha den blandrasen och det känns som om jag inte kan få ha hund alls. Dock så förstår inte jag varför du skulle haka dig upp på just det? Vill hellre ha svar på mina frågor än att diskutera detta.
//Joanna
#74 fast det är väl du som bestämmer över din hjärna? jag vill inte att du ska tro att vi inte tycker att du ska ha hund, utan bara inte just den blandrasen :) du har fått massa råd om du läser längre upp i tråden:)
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#75 Jag vet ju redan allt du säger, jag kan inte "bestämma" över min hjärna, min hjärna är ju jag. Jag förstår redan allt du skriver, jag förklarade endast vad jag jag känner av era starka åsikter. Har all rätt att tänka så sålänge jag förstår vad ni menar vilket jag har försökt förklara att jag gör men du förstår inte att jag redan förstår.
//Joanna
#76 jo du kan bestämma över din hjärna, du är ju ingen robott ;) aja, ska släppa detta, finns ingen anledning till att disskutera detta här
_(f.d MelvinMimmiLufsen)
#77 Jag bad ju redan i #74 att vi skulle diskutera det som jag ville diskutera och inte detta, varför fortsatte du då, varför kunde inte du sluta diskutera då? Min hjärna är jag, därför bestämmer jag inte, utan jag är vad jag gör,tycker och tänker även som jag kan ändras.
Jag har två obesvarade frågor
Vilken av raserna i #70 passar mig bäst?
Finns det några bra onlinebutiker med hundartiklar som ni rekommendrar?
//Joanna
#79 Vet inte riktigt hur jag ska sammanfatta men jag värdesätter egenskaper som lättlärd, aktiv men lugn, sammarbetsvillig, en som inte har jakt i generna, en som kommer på kommando och kan vara lös alltså jag kommer inte på dem rakt på sak.
Men alltså den orkar följa med och har lust att följa med en promenad på kanske 4h+ med någon paus, godis och vatten.
Skulle vart mycket lättare om det fanns en lista på alla egenskaper och man kan klicka i dem man vill ha och så får man fram de raser och information om den (Finns det nån sån sida?)
//Joanna
#80 Det finns ju olika sidor där man kan göra "ras-hittar tester", inget man ska lita blint på men kan ju vara en fingervisning. Nu kan jag inte komma på vart dessa finns men de har vart uppe här på hif tidigare.
Av det du skriver kan jag tänka mig att en labbe eller golden av utställningslinjer skulle kunna passa. Spaniel är ju en jakthund och har endel jakt i sig. Hovawart är väl en brukshund om jag minns rätt. Nuffe och berner sennen vet jag inte så mycket om, är ju väldigt stora hundar i alla fall.
#81 Stort är inget problem för mig annat än möjligtvis matkostnader isåfall de blir extremt höga.
Men det finns så många andra egenskaper jag också tycker om och uppskattar som jag har på tungan men får det inte till ord
//Joanna
#83 Tack så mycket, näe det förstår jag att de inte genom ett test kan förstå vem jag är och vilken hund passar mig
//Joanna
Titta på sheltie o pappis.
"Raser som jag själv skulle vara intresserad av och tror att jag kan ha som första hund newfoundland,berner sennen, labrador, golden retriver, leonberger, spaniel och möjligtvis hovawart…har jag tänkt på isåfall men är de något med dem som inte passar som första hund?
Men dessa har mycket höftproblem tror jag också?"
Labbe o golden är ursprungligen jakthundar, men apporterande sådana, de avlas i två varianter, jakt eller utställning. Spaniels är oxå jakthundar. Hoffar är brukshundar, samt att den är stor, precis som berner sennen o leonberger stora hundar = större risk för HD o andra ledproblem.
Här kan du läsa på om alla raser som du ev tycker är intressanta: http://www.skk.se/hundraser/ läs även: http://www.skk.se/kopahund/
När du börjat ringa in vad du är intresserad av för slags hund så gå på tävlingar/utställningar, titta på hundar, prata med ägare/uppfödare för att så småning om ringa in bättre o skapa dig en egen uppfattning samt kontakter.
Det här kanske är något för dig?
AkaiTsuki: Det är klart att du kan ha hund! En vän till mig har en leonberger, den tiken är väldigt trevlig iallafall :)
Det är bara att man ibland inser sina begränsningar, min drömras är aussi, men jag vet att jag inte kan ge en sådan hund ett tillräckligt bra liv. Så det får förbli en dröm att någon gång äga en.
Just nu har jag en keeshond, kanske för liten och med för mycket päls för din smak. Men de är väldigt samarbetsvilliga, och hänger gärna med på allt.
Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus
#85 Mjo även som jag vet att de är väldigt likt det jag söker så är de så små tycker jag :/
Kollade in på sidorna och hittade jätteintressanta saker ^^,
#86 Mjo sitter verkligen och tänker så det knakar här
Keeshond är verkligen inte för litet för mig, det är ju en medium ras :)
//Joanna
# 87
Vad bra att du tänker till! O kul att någon kollar länkar man postar.
#88 Har bett om alla slags rekommenderade länkar som handlar om hund :D
//Joanna