Hundar iFokus

Hundar

Etikett: skaffa-hund
Läst 5513 ggr
Lanca
0

Valp från utlandet?

Hej,

Är i gång med att eventuellt skaffa en andra hund och är inne på några specifika raser. En av dessa är Yorkshireterrier.

Har varit i kontakt med en man i stockolm som svarade så här när jag tog kontakt med honom första gången:
"Just nu är valpen i Lettland där min familj bor, men är du intresserad kan jag ta tillbaka dom till stockholm när jag kommer tillbaka".

Min fråga är, kan man verkligen bara ta valpar fram och tillbaka så där. jag kommer inte att köpa av honom eftersom jag tycker att det låter skumtn ELLER?
Har någon av er köpt valp från utlandet eller någon som vet om det är vanligt och vad man ska tänka på OM man gör det?

Åsa S
0

Nej jag skulle inte ta en sån hund för man kan inte vara säker på att det är ok avel och att miljön varit bra när man inte kan åka dit och titta. +Nej det är inte lagligt frakta hundar hursomhelst hundarna måste ju vara vaccinerade mot rabies etc. och med tanke på att det ju måste gå 120dagar efter vaccination mot rabies för att man ska kolla att det verkligen funkat innan man får ta in hunden så är det ju ingen 8-10v valp man kan ta in lagligt precis.

Är bättre du kontaktar en uppfödare i sverige dit du kan åka och hälsa på valpen och titta på hur mamman mår om uppfödaren verkar bra, att hundarna ser ut att behandlas väl etc. Kanske de har bilder på pappan alt kan säga vart du kan åka för att titta på pappan ifall du skulle önska det + de flesta bra uppfödare har försäkringar mm. kan ställa upp med råd, tips och hjälp. Gå inte efter priset inköpspriset är den lilla summan när man skaffar hund så leta inte efter reaexemplar.

[Nattkola]
0

jag skulle aldrig köpa valp så. Ska man köpa valp ifrån utlandet tycker jag man ska köpa genom en uppfödare och med samma krav som man skulle ha på en uppfödare i sverige att hundarna är visade, häslotestade osv.

Att köpa valp så, är risken väldigt stor att valpen är insmugglad och kanske till och med stulen.

Jag ser inte varför man skulle köpa en hund utomlands om man inte letar efter en speciell ras eller linjer som inte finns i sverige. Vad är anledningen till att du vill ha just den här valpen?

Lanca
0

#2 Jag visste ju inte att valpen befann sig i utlandet. Jag sa direkt jag fick veta att jag inte var intresserad. Så nej, ta det lugnt, jag ska inte skaffa hund från honom.

Jag frågade helt enkelt eftersom jag inte hamnat i denna situation förut, alltså blivit erbjuden en valp som visade sig finnas i utlandet!

#1 Tack, bra info och råd och jag håller med!

Ixectrona
5

Deja vu: http://hundar.ifokus.se/discussions/4e29477688f472107b005e14-import-hund?discussions-1 Läs igenom hela tråden. Det där gick precis som folk förutsåg, hunden är mycket sjuk och har alla möjliga problem. Här har vi Yorkshireuppfödare i Sverige: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/yorkshireterrier/?show=breeders Och kullar nu: http://www.skk.se/kopahund/hundraser-valpkullar/yorkshireterrier/?show=ads Registrerade, seriösa uppfödare som du kan kolla upp, och de måste alla testa sina avelsdjur och följa rasklubbens regler för att överhuvudtaget få registrera valparna. Det finns ingen anledning att köpa från en skum typ som ska hämta (förmodligen smuggla) valpen från Lettland, förutom att du kanske får en sjuk hund för ett par tusenlappar mindre, något som kommer bli betydligt dyrare i längden. För att inte tala om att hunden kan vara så sjuk att den måste avlivas ung, och det kommer bara uppmuntra människorna du köper hunden av att fortsätta med det.

Michaela-N
0

NEJ, ta inte denna valp!

Kan inte förbjuda dig, men jag lovar att det här inte är en bra idé alls!
Leta en uppfödare genom rasklubbens hemsida, eller här!

LeS-
2

#1 Lagen om att man måste rabiesvaccinera och sedan vänta 120 dagar för att ta ett blodprov är slopad sedan årskiftet.

nu krävs det att man vaccinerar mot rabies och sedan väntar i 21 dagar innan man får komma in i landet.

[Doglovers]
0

Nedåt landet var det en insmugglad hund som fick parvo och dog. Men innan den dog hann den med att smitta några andra hundar här.

Så ett bra råd är att köpa från registrerade uppfödare här i sverige.

TS, du var väldigt klok som sa ifrån. Tack vare såna som dej kan man kanske få bort dom oseriösa "uppfödarna" på sikt.

Persifone
0

Jag har haft en york från Anita på Footprints kennel, en jätte fin och trevlig hund :)

Medarbetare på Feminism och Vegan.ifokus

vallhund
0

# 1

Lettland tillhör EU o drifrån krvs inget titreringsprov för rabiesantikroppar, fö håller jag med dig.

http://baksidanavhundvarlden.wordpress.com/

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.

Labolina_73
3

Men hahahahahhaa HAllå….. hon har ju sagt att hon inte ska ta en valp därifrån redan i tråden.. :-)

kanske bättre att vara övertydlig men ibland kan det bli lite mycket av den varan och vissa kan känna sej påhoppade bara av att dom frågar saker dom inte vet..

Ja jag vet,,, ibland är jag inte bättre själv. Antingen orkar jag inte läsa hela tråden eller så vill jag säga vad just JAG tycker,, även om det framkommit tidigare…

men denna tråd var ju inte så lång.. ;-)

//Kram L