Panik!
Idag på morgonen när jag gick ut med min Tollare så ville han inte stödja på ena benet, jag gick ut ialla fall ochd et släptte efter ett par minuter. Varje morgon går jag till en park och träffar andra hundar och han verkade inte ha ont eller så. Sen började han busa med en annan hund som sprang in i honom från sidan, och då haltade han igen. Det släppt återigen efter bara några minuter så gick en stund till och när jag skulle gå hem så blev han omkull knuffad igen och ville sedan inte stödja på benet hela vägen hem..
Ska jag ringa vetrinären eller vad ska jag göra?
Är väldigt orolig!
Självklart ska du ringa veterinären, hunden ska inte behöva ha ont!
Självklart är det veterinären du ska ringa och boka tid hos, så dom kan utreda orsaken till varför hunden har ont i benet/haltar.
Han verkade inte ha ont när vi gick i parken, han lät inte när man tog i det och kände utan vill bara inte stödja på det?
Ont har han säkert eftersom han inte stödjer på det.
Eftersom han hade ont i morse utan uppenbar anledning så hade jag gått och kollat upp det hos veterinär och låtit honom vila tills ni varit där.
Hade det gällt en stukning hade jag avvaktat en dag med vila. Men nu hade han ju ont redan innan lek och sådant, så det hade jag definitivt kollat upp.
Ring veterinär så fort som möjligt.
Hundar visar inte sin smärta.
Så du är väldigt orolig, men ändå vänder du dig hellre till ett internetforum än ringer till en veterinär? 
#7 Eftersom det inte är något akut som ett brutet ben så är det väl inget konstigt att man skriver här först?
Hunden haltar ju bara mellan varven, för mig är det inte ett akut läge då man bara måste ringa vet. direkt på sekunden.
#8 Nej det är sant, fast och man är väldigt orolig, så går det oftast snabbare att ringa till en veterinär, om så bara för rådfrågning, än att vänta på att någon ska skriva ett svar på ett forum. För ett samtal till en vet. behöver ju inte automatiskt betyda att man måste åka in.
Som sagt, är det inte akut har man tid att vänta i 20 min som det blev här.
Min förra hund visade inte att hans höftkula var av. Han sa inte ett pip och haltade aldrig.
Min hund gick med en rejäl ledinflammation i bogen utan att visa minsta lilla. Kunde till och med träna/tävla agility på hög nivå utan att visa symptom. Det upptäcktes av ren slump efter en bettskada. Annars hade han nog kunnat gått med det riktigt riktigt länge och kanske hunnit bli skadad för livet. Nu kämpar vi med rehab och är äntligen på väg tillbaka!
Min äldsta hund blev panikhalt och vråla om man ens nuddade benet. Vi åkte in akut och trodde han var förstörd för livet. Det visade sig vara en liten liten tagg i trampdynan ;-)
Så vad hunden visar och hur pass illa det faktiskt är kan skilja rejält…
#12 Ja det är väldigt individuellt. Så man ska ju ta det säkra före det osäkra, speciellt då det uppkommer utan synlig anedning.

TS om din hund haltar bör den definitivt inte härja runt med andra hundar. Blir den dessutom påsprungen och börjar halta igen bör den definitivt inte få fortsätta att leka!
Ring veterinär och ta det lugnt med hunden tills du vet vad det är.
Har varit hos veterinären nu, och hon gav honom lugnande och försökte "räta" ut benet igen, det var svullet men verkade inte vara någon infektion. Men han kunde fortfarande inte lägga tyngd på det när han vaknade sedan så vi skulle övervaka honom under 24 timmar och se om det blir bättre.
Känns som jag måste förklara bättre vad som hände, vill inte att folk ska tro att jag är oansvarig hundägare! Han blev bättre snabbt på morgon så bestämde mig att gå ändå och när vi hade kommit utanför dörren var han precis som vanligt. Sedan efter han blev omkull knuffad första gången så gick jag en runda till med honom för att se om det blev bättre, håll honom dock kopplad. Sedan när vi gick mot utgången så kom en ny större hund bakifrån och fällde ner honom. Och sedan när Ibbe då inte kunde stå på ena benet och jag försökte få bort den anra hunden så sa dens ägaren, men han är snäll det är ingen fara.. Stirrade bara på honom då.. Dumma gubbe.
#15 Röntgade dom det?
#16 Nej, om det inte blir bättre ska de göra de imorgon.
Låter konstigt eftersom hon haltade utan att något hade hänt från början.

Hur gammal är hunden? Funderar på om det kan vara växtvärk om det är en unghund eller vanlig stelhet om det är en äldre hund. Men eftersom den sen blev omkullsprungen borde dom röntgat direkt!
Hej igen, nu har det gått någon vecka. Vi var som sagt inne hos vetrinären som valde att söva ner honom och sedan "räta ut" benet när han sov och lägga det i rätt riktning. I början ville han fortfarande inte stödja på det men det blev bättre redan på eftermiddagen, men det fortsätter att komma tillbaka. Inte lika allvarligt, det hakar inte fast på samma sätt men han vill inte stödja på det fortfarande. Det kan vara allt från 30 sekunder till att fortsätta av och till under em/ fm. Det händer inte varje dag men de fortsätter komma tillbaka.
Vi har pratat med vetrinären som föreslår operation..
#20 Räta ut benet? Vad var det som var fel då eftersom dom rätade ut det och föreslår operation.
# 21 Patellaluxation är min första tanke, men det skulle jag bara låta en vet ortoped utföra, t ex de på Strömsholm o någon till i landet.
ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.
Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .
Medis på Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.
Det låter som det handlar om patellaluxation och då bör hunden opereras om den har dessa problem. De flesta hundar brukar bli bra efter operationen.
Det gör ont när en knäskål hoppar ur led.
Beklagar detta MEN jag förstår inte hur du, kan gå och släppa hunden/låta den busa med andra när du vet att den har haltat innan och även om den inte gör det på morgonen…. Så har den ändå gjort det. Jag hade gått dit men då låtit min hund sitta still i kopplet.
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
#24 Du, jag frågade min kompis, som är väldigt kunnig, påväg till parken om jag borde gå kortare eller göra något, ringa vetrinär tex. och eftersom han verkade pigg och glad och inte markerade något så tyckte hon inte det var någon fara, att han kanske bara var stel när han gick efter att ha legat konstigt. Första gången han blev omkull sprungen så gick de över efter någon minut så hade honom i koppel och gick ett varv till, och sedan ut ur parken i koppel där han blev på sprungen av en hund bakifrån när han hade koppel, hunden kom utan att jag såg den. Samt alla jag prata med i parken trodde det inte var någon fara så därför gick jag ett varv till.
ElinP; kan du svara på mina frågor? :)
#18 De "drog" ut benet som hade hakat fast, de söv ner honom så han inte kunde känna nått och liksom sträckte ut det. Svårt att förklara. Vår vetrinär somvi prata med i helgen föreslog operation, inte första gången vi var där utan de sa bara vi får se om de går över.
Operation blir isådana fall på Ulltuna, Uppsala.
Och vill bara göra klart jag är ingen dålig hundägare, har aldrig vart med om något sånt här förut och har ingen erfarenhet och vill bara tro att det inte är så farligt. Älskar mina hundar och går till parken för att de ska få busa, leka och träffa andra hundar.