Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 12749 ggr
[MissCaandy]
0

Jug? Fralla?

Hittade precis en annons där det stod "jug". Skulle tydligen vara en blandning mellan Jack russel & Mops.

Hur är dom som hundar? Vad har dom för "specialiteter"?

Är väldigt sugen på att skaffa min egna hund snart så tar reda på allt om olika raser just nu :)

Är också väldigt sugen på Fransk bulldog just för deras betéende (och utséende :P). Men känns lite som att man betalar väldigt mycket bara just för att det är en Fransk bulldog?

Dela gärna med er av fakta, info, upplevelser & bilder! :)

Gerbilflicka
0

Kruxet med blandraser är att du aldrig kan säga i förväg vilken sorts hund det blir och hur den kommer att se ut. Till skillnad från renrasiga hundar så kan en kull blandraser variera otroligt mycket!

Anledningen till att frallor är så pass dyra kan jag tänka mig är för att de inte får särskilt många valpar och sen finns det risk för kejsarsnitt osv. Vill du ha en renrasig, reggad fransk bulldog så ligger det mycket avelsarbete bakom.

[MissCaandy]
0

Har hört så mycket bra om fransk bulldog. Därför jag är sugen. Att dom vill vara i centrum, gärna gör någonting kul för att få uppmärksamhet. Lagom storlek osv..

Har aldrig hittat en fransk bulldog som är blandras faktiskt! Finns det ens det?

Gerbilflicka
0

Det är klart det finns blandis-frallor… Dessutom kommer även en fransk bulldog som inte är registrerad i SKK att räknas som en blandras.

ProCanis
1

Jag anser inte man ska köpa en hund som har dåliga andningsvägar, ögon, kan få ledbesvär osv..

Dm har ju ofta massa med defekter..

känner själv frallor. En fick hjärtfel och blev jättedålig osv. Det var så hjärtskärande att se henne den tiden :( Sen hade hon fått operera ena ögat.. och tålde sommarhetta otroligt dåligt..Minns hur det pep om hennes hals för att hon blev så varm under en promenad..så med andra ord kan man inte gå särskillt långa/raska promenader med en fralla när det är varmt ute tillexmepel.. :(

en annan har också svårt med andningen, och var halvblind ch var stel i liederna..

minns också en gång jag stod ute med mina hundar och någn gick förbi med sin fralla som pep genom nosen/halsen, antagligen för att den hade trånga andningsvägar.. :(

Dom har ju inte ens en svans..

Ta hellre en jackrussel istället om du är sugen på just någon av dom..

[rightPAW]
0

Jag har haft en fralla här under sommaren för att husse jobbade så mycket och jag blev kär direkt! Jag visste direkt att detta är en hund jag absolut vill ha! Men med deras korta ben och då dom blir varm väldigt fort så kände jag att jag väntar med en fralla tills jag blir äldre då jag nu är intresserad av bruks och en fralla är inte direkt rätt hund ;) Men det är en underbar ras och en härlig kompis!

[Hilo]
0

Frallor är dyra för att de är ovanliga, och svåra att föda upp.

Jag tror man tjänar på att köpa en import när det kommer till den rasen, för sverige känns osäkert.

Kontakta Nikkis hör på iFokus. Hennes mamma föder upp rasen och hon kan säkert berätta mer.

Katti
0

Det är alltid risk för snitt när en tik ska ha valpar. Men inom vissa raser kan man snarare tala om chans för naturlig förlossning… Fransk och engelsk bulldogg samt bostonterrier är de raser där förlossningskomplikationer är vanligast. Även på Chihuahua är det vanligt att tiken inte kan föda själv.

Ni som gillar dessa raser får ursäkta mig, men för mig innebär det glasklart att gränsen för vad människan får ställa till med i djurvärlden är nådd och passerad!

Tangotime
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Här är en 14v valp jag träffade för ett par dagar sen. Den "snarkade" redan. Och dar det inte ens varmt. Tycker dom är fantastiskt fina, men skulle aldrig kunna leva ihop med en hund som jag ständigt tycker synd om!

TS om jag var dig skulle jag sattsa på en renrasig reg hund, då kan du vara lite mer säker på både mentala egenskaper och nackdelar. Bra att du läser på ;-)

chigak
0

Inte alla frallor har problem med andningen. Min frallevalp på 16 veckor har inga besvär alls. Hon kan utan vidare busa runt med min kompis Jack russel och att bli trött av en promenad det vet hon inte ens vad det är för något.

Gerbilflicka
2

#9 En 16 veckor gammal valp går du väl knappast på långa promenader med? Dessutom är det ju under de varmaste månaderna som de största problemen kommer. Nu är det ju svalt ute.

[MissCaandy]
0

Jag vet ju att när man väljer en fralla valp så ska man ta den med klarast ögon och den som har längst nos eftersom nosen "drar upp sig" med åren.. Det sa en uppfödare till mig när jag gjorde ett repotage om fransk bulldog förut. Hon sa också att om man kollar det och går till en seriös uppfödare ed papper på friska föräldrar osv så är det nästan aldrig fel på dom..

Tror ni jag har fel?

Maja2
0

TS, Vad i frallans beteende är det du gillar? Det är säkert egenskaper som finns hos andra hundar åxå.  Vad hade du tänkt sysselsätta hunden med? Vad har du för intressen?

[MissCaandy]
0

Mina intressen? Jaa.. Sjön är ett stort intresse.. Men min båt blev ju stulen här i veckan :(.. Men känner många som har båt så där kommer den få följa med mycket!
Brukar vara mycket med vänner, ta promenader med dom. Ibland tillsammans med deras hundar.

Hade väl tänkt sysselsätta hunden med mycket bus och lek. Haha.. Nej men, som en sällskapshund.
Ta bilen till skogen och plocka svamp, typ..

chigak
1

#10 nej självklart går vi inte långpromenader än, ville bara säga att inte alla frallor har problem med andningen. Jag känner även en vuxen fralla som går med på promenader på 2 timmar utan problem.

Frallan är en underbar sällskapshund som älskar att busa och hänga med överallt.

Gerbilflicka
0

#14 Nej, men jag menar att du inte kan veta hur pass frisk din hund kommer att bli som vuxen när den bara är 16 veckor gammal.

[rightPAW]
0

#15 Håll dig till tråden istället.

TS, En fralla passar nog utmärkt till dina intressen, damen på 13 år jag hade under sommaren älskade att vara i våran stuga där on kunde ligga på bryggan och titta ut över vattnet. Det är underbara hundar, och jag kommer absolut skffa en i framtiden :)

[Empisen]
2

Jag har aldrig förstått mig på folk som köper mops, fralla och alla dessa raser med andningssvårigheter.
Varför vill DU stödja denna avel?

Köp en sund ras istället.

ProCanis
0

Det är precis som #15 säger, frallor brukar inte alltid uppvisa sina problem för än dom har vuxit ur valp och unghundsstadiet..

Och fler poblem uppstår ju äldre dom blir..

Och som sagt, dom har ju inte ens en svans, hur juste är det att stödja en avel med hundar som inte ens har en svans? :(

Men det finns ju andra måhundsraser med ungefär samma sinne som en bulldog har…

Har du en riktig otur kan du till och med råka få en fralla som senare viar sig inte kan simma. för vissa hundar med intrycks käke kan inte simma.

Vore det det inte mer idealiskt att köpa en hund som passar ett sjö-liv?

Gerbilflicka
0

#16 Vaddå "håll dig till tråden"? Du kanske borde inse att din älskade ras faktiskt har gott om problem istället för att försöka tiga ihjäl ren fakta?

Jag gillar också frallor men herregud människa, snacka om förnekelse…

TS ville ha fakta om frallor och då håller jag mig verkligen till tråden när jag ger henne ren fakta. Man vet inte hur frisk en hund kommer att bli när den fortfarande är valp! Det är rent av idiotiskt att bara lyfta fram de goda sidorna hos en ras, så sluta med det är du snäll.

Rafflan
0

Sen bara för att föräldrarna är friska på pappret betyder det inte att dem inte har problem med sin kropps typ i vardagen och när det blir varmt.

Jag tycker det är synd om att avlen gått så illa med vissa raser, och denna "fralla"-noja som verkar ha blivit nu den senate tiden kommer bara göra aveln värre, samma när alla skulle ha dalmatiner, Chihuahua, osv :(

Köp fralla men köp efter föräldrar med bra krop för hunden bäst, inte bra kropp efter ras standarden.

[rightPAW]
0

Stora hundar får höftbesvär, trubbnosar får andningssvårigheter, ja man kan fortsätta i oändligheten. ALLA raser kan få problem, sjukdomar etc så det spelar ingen roll volken ras hon än vill ha, så kommer hon alltid hitta ngt som inte är korrekt. Men ta upp allt dåligt med raserna hon är intresserad av du ;)

Rafflan
1

#21 ja alla hundar har sjukdomar, men vissa har fler sjukdomar å problem än andra.

Och att vissa anser att det fel att stödja sån avel är väl ganska förstående?

Och det e väl bra att folk informerar om problemen med rasen?
Det e ju sånt man bör veta innan man köper.

ProCanis
0

Ja #21, men vissa hundar är värre på detta än andra..
och vissa raser är deutom mycket värre än andra på detta

Tangotime
2

#21 Det finns en anledning till att inte ens alla försäkringsbolag vill försäkra frallor! Dom ÄR inte sunda, hur vackra jag än tycker att dom är att titta på. Träffade en tjej på hund 2008 som jobbar på Agria (tror jag det var). Hon stog i en monter och i en bur bakom sig satt det en fralla. Jag tycker ju så sjukt mycket om dom små "sakerna" så vi började prata om rasen och jag hälsade på hennes hund. Hon bekräftade att det är den sjukaste hund hon haft och om man tittade på statistiken från försäkringsbolagen som försäkrar dom så ÄR dom inte speciellt friska.

Min hästveterinär hade även hon en Fralla som en av hennes kunder haft. Men hon skulle avlivas pga att hon var så mycket sjuk. Min vet tog hand om henne i stället för att avliva den då hon själv kunde behandla hunden mycket billigare än en vanlig privat person.

Självklart har alla raser problem mer eller mindre. Men man behöver ju inte ta värsta rasen. Stödj en sundare avel i stället är mitt förslag!

[Empisen]
0

#21 Ja, alla hundar kan bli sjuka. Men det finns raser som inte har några rassjukdomar, tummen upp för dom. Sen finns det raser som har 1 eller 2 rassjukdomar.. Men seriösa uppfödare försöker undvika dessa sjukdomar så gott dom kan genom att avla på friska, sunda individer.

Men jag kan inte tänka mig någon seriös uppfödare inom t.ex Fransk bulldog. Eventuellt om det finns någon som försöker få deras nos rakare. Men som det ser ut nu tror inte jag det finns några sådana..

ProCanis
0

hehe, ja ingen bulldog uppfödare vill väl få en bulldog med rakare nos, för då är dom ju inte ens bulldog längre :P

Gerbilflicka
0

#21 Det är klart att alla raser har något dåligt! Allt jag menar är att när man väljer en hundras så bör man även kolla upp rasens hälsa. Vissa raser, som fransk bulldog, har mer problem än andra. Du vill väl inte att någon ska köpa en fralla utan att veta om riskerna?

Tro mig, jag har en hund som kostat skjortan i medicin och veterinärvård! Jag måste ge henne sprutor hemma 2 ggr/veckan och hon kan inte äta vilket foder som helst. Jag ångrar absolut inte min hund, men när vi köper nästa hund tänker jag vara extremt noga med hälsan och välja en valp med bra förutsättningar. Går det fel ändå så får man ta det, men då har man iaf försökt att undvika problemen.

ProCanis
0

Där sa #27 ett bra ord "förutsättningar"

Bulldog har generellt sätt inga bra förutsättningar som det ser ut idag..

Förhoppningsvis, kanske har man lyckats avla bort alla rasrelaterade fel och problem om ett tiotal år ller kanske mer.. Det har man ju lyckats med boxern tillexempel, det finns relativt fiska boxrar nu för tiden som inte har dom där typiska andningssvårigheterna som dom fanns inom rasen förut… Det finns såna fortfarande men dom minskar hela tidenom jag uppfattar det rätt.. Kanske är bulldogarna påväg åt det hållet dom också..

[Empisen]
0

#26 Nej precis, undra vad dom har för mål med sin uppfödning egentligen? Få fram "gulliga hundar" som har svårt att andas, låter ju som en suverän idé Skrattande

Katti
0

Och då är nog ändå svenska uppfödare väldigt medvetna i förhållande till många andra länder…

Rafflan
0

#30 ja är inte england ett sånt där hemskt extremt land när det gäller hund avel?

ProCanis
0

#31 ja just det, det är ju där domdär långa hundarna med öron och magar som släpar i marken föds upp - "Baset".

Rafflan
0

#32 men är det inte därifrån dem värsta schäfrarna kommer ifrån?

ms-mee
1

Mops + russel är Retro-mops. Finns en uppfödare i Tyskland som vill ha tillbaka mopsens gamla utseende, alltså ingen intryckt nos osv. Då blandar h*n in russel.

http://www.retro-mops.de/

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Rafflan
0

#34 intressant att dem inte liknar jack russel mer, och vad många valpar dem får i sina kullar :O

Tangotime
0

#34 Synd att jag sov på tyska lektionerna i skolan Oskyldig 

För övrigt så tycker jag trotts att jag inte gillar blandras avel, att hennes initiativ är BRA! Det kanske får upp ögonen på andra mops uppfödare världen runt. Stackars hundar säger jag bara!

[Empisen]
0

#34 Det är ju bra på ett sätt, att hon vill få fram den gamla mopsen. Kan tänka mig att dom var mycket sundare på den tiden.

Gerbilflicka
0

#34 Vad häftigt!! Och vilka snygga nosar!

ms-mee
0

Ja jag tycker det är bra att nån tar tag i det där med nosen, men att blanda in russel tycker jag inte blir helt rätt nå. Dom kunde ju hittat nån annan hund som är lite med lik mopsen i sättet. För vem vet hur dom hundarna blir.

//Helene

[Hilo]
0

#39 Kan ju vara så att DNA/gentiken hos dessa två raser är lika varandra och kompleterar varandra bra..?

Vet inte riktigt - är inte så hemma på det där, men vet att man blandar in brittisk korthår med devon(?) rex för att få in mer blod i basen.. eller hur det nu var.

Virrigt och osäkert svar, men.. TystSkäms

Gerbilflicka
0

#39 Med ordentlig selektiv avel så tror jag inte att det är någon problem.

Att skapa en ny ras innebär inte att man bara blandar hej vilt. Man bestämmer sig vad för egenskapen den nya rasen ska ha och så korsar man tills man får det önskade resultatet.

T.ex; En ovanligt lugn jack russel hane paras med en mops tik med ovanligt fin nos.
Av deras valpar väljs den bästa för att föra rasen vidare, och den paras med en annan hund som har de önskvärda egenskaperna.
När man är nöjd så stannar man där och blandar inte in något mer.

Det kan vara väldigt, väldigt komplicerat eller ganska simpelt beroende på hur mycket tur, kunskap och resurser man har.

ms-mee
0

Aa joo, det är sant. Ni har en poäng där.
Men tänkte eftersom man vill ha fram en mops med längre nos borde man välje en ras som är mer lik mopsen.

Men jag vet inte, är inte så insatt i nån av raserna. Håller bara tummarna för att fler uppfödare får upp ögonen :)

//Helene

vallhund
0

Finns både friska frallor o mopsar http://www.friskafrallor.info/ o uppfödare som avlar på självvalpande linjer, lte svårt att sälja valpar från raser där försäkringsbolagen inte täcker kejsarsnitt.

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.