Tips på kläder vid utställning
Ska ställa ut Gia (tollare) i december. Detta blir min första officiella utställning så är lite nervös :) Men har ingen aning om vad jag ska ha på mig…
Ni som är mer vana vid att ställa ut, vad brukar ni ha på er? :)
Kolla på Hundutställning iFokus, om jag inte minns helt fel så finns det en artikel om klädsel där.
Ställer inte ut själv men har bildat mig den uppfattningen annars att det inte är så viktigt egentligen, självklart bör man ju inte komma i mjukisbyxor (tycker jag) men en speciell utställningsklädsel lär inte behövas, även om det finns att köpa.
Det är hunden som ska bedömas, inte du 
Är det inte så att man bör klä sig så det matchar hundens färg/teckning på något vis? Och ja, självklart inte typ mjukisbyxor då eller nå liknande men man behöver ju såklart inte komma i kavaj och kjol heller 
Tänk att du ska ha snygga kläder på dig.. Men ändå enkla. Du ska inte sticka ut, det är hunden som ska göra det!
Exempelvis, om man ställer en ljus hund så ska man ha mörka kläder, och ställer man en mörk hund så ska man ha ljusa kläder :)
#3 Seriöst?
Har för mig det var tvärtom med färgerna… får kika i den där utställningsboken igen då, nu blir jag förvirrad ^^
Jag tycker det funkar utmärkt med vanliga mörka jeans eller svarta byxor och en enfärgad överdel av något slag 
Gärna mörkare färg på kläderna om hunden är ljus och tvärtom, annars "försvinner" hunden lättare emot din kropp. Enfärgat och inte en massa störande mönster.
Edit: Ser att jag skrev detsamma som #3, men det inlägget fanns inte när jag skrev 
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
JAg brukar ha svarta/mörka kläder när jag ställer min Tollare och gympapjuck, lite lättare när man ska springa.